Kom igång med Yale Doorman Classic
Skifta till vår senaste modell av låshus
Yale Doorman Classic har fått ett nytt låshus som monteras enkelt.
Du får ett stumt handtag när låset är låst och mekanisk låsning som fungerar även utan batterier.
Kan jag installera Yale Doorman Classic själv?
Ja. Våra lås är speciellt utformade för enkel installation. Det går även bra att kontakta en installatör eller återförsäljare.
Kan jag ha mitt Yale Doorman Classic på min ytterdörr?
Ja. Yale Doorman är speciellt utvecklad för Skandinaviska väderförhållanden. Det tål kyla, värme, snö och regn samt smuts och sand och är IP-klassat till IP55. Låset har en UV-skyddad yta som även tål sol och fukt under längre perioder.
Det enda du behöver tänka på är att insidan ska vara torr och varm samt att ett passande slutbleck. Passande slutbleck medföljer alltid i förpackning vid köp av Yale Doorman.
Jag har en dubbeldörr, passar Yale Doorman Classic i den?
Detta beror på dörrens utformning. För att Yale Doorman ska passa in i en dubbeldörr måste följande tre punkter uppfyllas:
- Den aktiva dörren måste uppfylla samma standard som en enkeldörr.
- Den passiva dörren kan inte ha en inre fals.
- Den passiva dörren måste kunna reglas.
Vilka verktyg behövs vid installation?
Du behöver stjärnskruvmejsel i storlek PH2, avbitartång och en spårringstång om du ska vända från höger- till vänsterdörr.
Vid en installation i en äldre dörr kan du behöva ett stämjärn eller en rasp.
Styra Yale Doorman Classic i en app – hur gör jag och vad behövs?
Yale Doorman Classic kan användas med Yale Home Appen med tillbehöret "Yale Access Module". Har du ett äldre Yale Doorman av första generationen kan detta inte styras med app eller uppgraderas till att styras med app.
Yale Home appen ansluter sömlöst via den bästa tillgängliga metoden, genom att automatiskt välja Bluetooth eller WiFi (Wi-Fi kräver tillbehöret Yale Connect). Öppna appen och gå till ditt lås – sedan sköter Yale Home-appen resten. Ikonen längst upp till höger på statussidan visar den aktuella anslutningen till ditt lås. I Yale Home kommer du åt alla inställningar till ditt lås, såsom Automatisk låsning, Automatisk Upplåsning, Aktivitetslista och mycket mer. Du kan även bjuda in nya användare, lägga till koder och nyckelbrickor när du inte är hemma.
Förutom Yale Home erbjuds flera integrationer till låset. För att det ska fungera då behöver du tillbehör från respektive integratör.
Vad behöver jag för att kunna koppla ihop Yale Doorman Classic med det nya larmet 'Yale Smart Alarm' eller de nya kamerorna?
För att maximera säkerheten och bekvämligheten med ditt Yale Doorman Classic, anslut det till Yale Home-appen. Detta gör att du kan integrera ditt lås med Yale Smart Alarm och Yales senaste kameror (Indoor Camera, Outdoor Camera eller Video Doorbell)
Genom att installera Yale Access Module får du tillgång till alla smarta funktioner som Yale Home erbjuder. Med denna modul kan du enkelt hantera låset via appen: skapa användarkoder, lägga till nyckelbrickor och bjuda in andra användare.
Anslut ditt Yale Doorman Classic till Yale Smart Alarm och få den praktiska funktionen att automatiskt frånkoppla larmet när du låser upp ditt lås. Kombinera med Yale Outdoor Camera, Indoor Camera eller Video Doorbell för att spela in video varje gång specifika användare låser upp ditt lås. Du kan också styra ditt lås via 'live vyn' för din kamera!
Uppgradera till Yale Home idag och upplev en ny nivå av säkerhet och bekvämlighet!
Kan jag använda samma nyckelbricka till flera olika lås?
Ja det kan du.
Nyckelbricka Classic kan kopplas upp till sex olika Yale Doorman. Dock så måste du verifiera varje bricka 3 gånger på respektive lås innan du går vidare till nästa.
Nyckelbricka L3 har ingen begränsning i hur många lås den kan kopplas mot.
Måste jag ha en kod till min nyckelbricka?
Nej, du kan själv välja om du vill komplettera din nyckelbricka med en kod för ökad säkerhet.
Hur många elektroniska nycklar kan jag ha till mitt lås?
Du kan ha 10 stycken nyckelbrickor, utöver det kan du komplettera med fem stycken fjärrkontroller.
Om du har en äldre version av Yale Doorman som inte har markeringen V2 under handtaget på utsidan, kan du ha 20 stycken nyckelbrickor samt en användarkod och fem fjärrkontroller.
I integrerat läge går det åt en minnesplats till integrationen. Du kan alltså ha nio brickor i ett integrerat lås.
Uppfyller Yale Doorman Classic kraven för Godkänd låsenhet?
Under 3:e kvartalet 2020 kommer Yale Doorman Classic under en övergångsperiod finnas i handeln med två olika certifikat från SBSC (Svensk brand och säkerhets certifiering) mot SSF 3522. (Stöldskyddsföreningen)
- Ett äldre. Certifikat nr 10-583 utfärdat mot SSF 3522 utgåva 1.
- Ett nyare. Certifikat 20-19 utfärdat mot SSF 3522 utgåva 2.
Skillnaden mellan SSF 3522 utgåva 1 och utgåva 2 ligger i huvudsak i nya strängare krav på kryptering i kommunikationen mellan låsenhetens olika delar.
Produkten Yale Doorman Classic är oförändrad men flyttas efter förändringen till låsklass 2a. Lås producerade fram till 2020-06-26 är låsklass 3 och lås producerade efter 2020-06-26 är låsklass 2a. Klass 2a är lägre än klass 3.
Låsklassen som anges på förpackningen gäller oavsett inköpsdatum.
Kan jag använda ett klass 2a lås i min bostad?
Ja. Låsklass 2a introducerades av SSF i senaste utgåvan. 2a beskriver lås för bostäder där skyddet från utsidan är lika klass 3 men det går att öppna från insidan med vred. I klass 3 måste det vara låst från ut och insidan. Det kallas bortasäkring.
Vad gör jag om mitt försäkringsbolag kräver låsklass 3?
Börja med att titta i ditt försäkringsbrev. Om det står ”särskilda lås och larmkrav” som tilläggskrav ska du ha låsklass 3, uppkopplat inbrottslarm mm. Har du Yale Doorman Classic sedan tidigare är det ok. Omfattas du av tilläggskraven och funderar på att köpa ditt första digitala lås prata med ditt försäkringsbolag. Bedömning är individuell och varierar mellan försäkringsbolag, försäkringsbelopp och var du bor.
Jag har redan ett Yale Doorman Classic. Vad gäller för mig?
Det är klass 3. Förändring gäller inte retroaktivt. Klassningen vid inköp gäller. Står det klass 3 på förpackningen gäller det.
Jag har ett Yale Doorman Classic utan knapp för bortasäkring. Vad är det för variant och låsklass?
Du bor sannolikt i en lägenhet. Det finns en variant av Yale Doorman Classic för lägenheter där möjligheten till bortasäkring tagits bort. Den varianten har Låsklass 2a sedan flera år tillbaka.
Vilka versioner finns det av Yale Doorman?
L3S – vårt senaste Yale Doorman
Introducerades på marknaden i början av 2023. Låset kan integreras med Yale Home App och kopplas till ditt smarta hem.
Yale Doorman L3S är ett säkert smartlås certifierad av SSF för både mekanisk och digital säkerhet (SSF 3522 och SSF 3523).
Gå till Yale Doorman L3S produktsida
L3
Introducerades på marknaden i slutet av 2020. Låset kan integreras med Yale Home App och kopplas tilll ditt smarta hem.
Yale Doorman L3 är ett säkert smartlås certifierad av SSF för både mekanisk och digital säkerhet (SSF 3522 och SSF 3523).
Classic (tidigare V2N)
Introducerades parallellt med V2 april 2016. Utsidans enhet är under handtaget märkt med V2N eller Classic.
Gå till Yale Doorman Classic produktsida
V2
Introducerades april 2013. Utsidans enhet är under i handtaget märkt med V2. Till skillnad från V1 går V2 att integrera med larm hos våra partners.V1
Den första varianten, såldes mellan augusti 2011 och april 2013. V1 har ingen synlig märkning.Om nyckelbrickor:
- Om du har ett V1 eller V2 sedan tidigare och köper en V2N eller L3S fortsätter du använda de brickor ni har sedan tidigare.
- Nyckelbricka Classic fungerar bara i V2N/Classic lås medan den tidigare nyckelbrickan, med Yale Doorman märket, fungerar i alla versioner av Yale Doorman.
- Nyckelbricka L3 kan registreras på obegränsat antal Yale Doorman L3 lås.
Till L3S kan du använda upp till 30 nyckelbrickor. Har du ett system med flera lås och kombinerar L3S och V2N kan dock fortfarande max 6 av brickorna brickor användas till de som är av modellen V2N.
Jämför låsen L3S, Classic Connected och Linus
Modell Yale Doorman L3S
Yale Doorman Classic Connected
(Med Yale Access Module)Yale Linus
Montera själv Ja Ja Ja Röstguide vid programmering Ja Ja - Max antal nyckelbrickor 30 10 - Max antal användarkoder 30 10 254 24h dygnskod Ja Ja - Schemalagda användarkoder
(vid appanvändning)Ja Ja Ja Automatisk låsning Ja Ja Ja Tillfälligt stänga av
automatisk låsningJa - - Automatisk upplåsning
(vid appanvändning)Ja Ja Ja Känner av om dörr är
stängd eller öppenJa Ja Ja Se om dörr är stängd eller öppen
(vid appanvädning)Ja Ja Ja Bortasäkring Ja Ja - Ljud- och ljusindikeringar Ja Ja Ja Notiser vid låsoperationer
(vid appanvädning)Ja Ja Ja Styra på distans
(vid appanvändning)Ja Ja Ja Antal användare
(vid appanvändning)254 254 254 Möjlighet till modulintegration (partnerappar) Ja Ja - Smarta hemlösningar
(vid appanvändning)Ja Ja Ja Ringklocka
(inkl. notiser vid appanvändning)Ja - - Låsklass 3 2A 2A
Steg 1. Innehåll och verktyg
Steg 2. Ta bort ditt gamla lås
Steg 3. Förbered installation
Steg 4: Montera låshuset och förbered utsidans behör
Steg 5: Förbered insidans behör
Steg 6. Montera utsidans behör
Steg 7. Montera insidans behör
Steg 8. Programmera ditt lås
Steg 9. Montera slutblecket
Använd Yale Doorman Classic
Byta masterkod – hur gör jag det?
Detta görs via menyn i ditt Yale Doorman, antingen i advanced mode eller i easy mode. I advanced mode ska du välja menyval 2, och i easy mode ska du välja p-knappen.
Om du däremot INTE kan din masterkod måste du först återställa ditt Yale Doorman till fabriksinställningar.
Vad är ”bortasäkring” och hur aktiverar jag det?
Bortasäkring är en funktion i låset som gör att det inte går att låsa upp med vred från insidan. Bortasäkring ska endast användas när ingen är hemma. Inställningen avaktiveras när du låser upp nästa gång.
Så här aktiverar du bortasäkring:
Öppna dörren, tryck ner låsspärren och stäng dörren. En röst ger nu en instruktion om att aktivera med nyckelbricka. Lägg emot nyckelbrickan och om du har kod till din bricka behöver du ange denna. Du kan även fullborda bortasäkringen via appen.
Hur fungerar Automatisk låsning och upplåsning?
Hur det fungerar
Automatisk upplåsning (Auto-Unlock) är en funktion som automatiskt låser upp dörren när du kommer hem, utan att du behöver ta upp telefonen eller nycklarna.
Du behöver ha Yale Home-appen, Bluetooth, Wi-Fi och GPS aktiverade för att Auto-Unlock ska fungera. Auto-Unlock använder telefonens plats för att avgöra när du är nära hemmet, så låt även platstjänster vara PÅ och ställ in platsbehörigheter på "Hela tiden". Din platsdata lagras endast på din telefon i Yale-appen. Yale samlar inte in eller lagrar dina data på distans och har inget sätt att se din platsdata.
Yale använder två tillstånd för att aktivera automatisk öppning: hemmaläge och bortaläge.
När du är hemma (i hemmaläge) gör Auto-Unlock ingenting aktivt. Den väntar tills du går hemifrån och aktiveras sedan automatiskt.
Du anses vara borta från hemmet när du lämnar ditt närområde, som är cirka 200 meter, eller ett par stadskvarter.
Du kan manuellt placera dig själv i bortaläge genom att gå till inställningar för automatisk öppning > Avancerade inställningar och växla från hemmaläge till bortaläge.
Android 8 och senare använder aviseringar för att kommunicera till dig om Auto-Unlock. Aviseringar för tidigare versioner av Android kan aktiveras i inställningarna. Öppna och använd Yale-appen minst en gång om dagen. Detta lär operativsystemet att Yale-appen är en vanlig applikation.
Vitlista Yale Home-appen för batterisparare (Android 9). Från startskärmen går du till Inställningar > Appar > Yale Home > Batteri > Optimera batterianvändning.
OBS!: Dessa steg kan variera från modell till modell.
FelsökningMitt lås låstes inte upp när jag förväntade mig att det skulle:
Du kanske inte har gått tillräckligt långt hemifrån. För att gå in i bortaläge måste du gå längre än 200 meter eller ett par stadskvarter. Först då kommer Auto-Unlock att försöka låsa upp ditt lås när du kommer hem.Du kan se till att Auto-Unlock talar om för dig när du är tillräckligt långt borta genom att aktivera aviseringen. Aviseringsinställningar för automatisk upplåsning finns i Låsinställningar > Auto-Unlock.
Auto-Unlock kan ha återgått till hemläge på grund av ett fel:
De flesta av dessa fall kommer att skicka ett meddelande till dig med möjlighet att åtgärda problemet innan du kommer hem. Orsaker inkluderar:- Din telefon startades om
- Yale Home-appen tvångsavslutades och då tappar den koll på din hemma- eller bortastatus. Auto-Unlock fungerar då inte som en säkerhetsåtgärd.
- Stäng inte av telefonen när du är borta från hemmet
- Ett kommunikationsfel med din Yale Smart Lock
- Auto-Unlock trodde av misstag att du lämnade hemmet
- Om du har väldigt dålig Wi-Fi eller mobilanslutning. Din telefon använder dessa för att bestämma din nuvarande plats
- Auto-Unlock upptäckte inte ditt lås när du kom hem
- Bluetooth på din telefon var avstängd när du kom hem
Låstest för att se om låset fungerar korrekt – hur gör jag det?
Med öppen dörr, tryck in och håll förreglingen intryckt. Lås sedan med * eller genom att vrida på vredet. Fungerar låset korrekt i detta läge är det förmodligen något i dörrmiljön som gör så att låset inte kan låsa. Mest troligt är att avståndet mellan lås och slutbleck för stort, dörrspringan får vara max 5 mm (rekommenderad 3 mm).
Kan fortfarande inte låsa:
- Dörrspringan får vara max 5 mm (rekommenderad 3 mm).
- Kontrollera att kablar inte har skador eller brott.
- Kontrollera att kontakterna sitter i helt och att stiften i kontakterna inte är skadade eller sitter fel.
Får jag någon indikation på att låset inte gick att låsa?
Ja, det indikeras med ljud och blink på låset. Om du har låset integrerat så kan du även se en logg på detta i appen och på ”Mina sidor”.
Hur verifierar jag mina nyckelbrickor?
Verifiera nyckelbrickorna vid varje enhet direkt efter att de har programmerats.
- Håll nyckelbrickan tre gånger framför läsaren och få grönt ljus varje gång.
- Om du har flera Yale Doorman och vill använda samma nyckelbrickor till dessa är det mycket viktigt och att göra detta i rätt ordning.
- Det går inte att programmera nyckelbrickorna i Dörr 1 för att sedan direkt fortsätta till Dörr 2 och sedan börja verifiera i Dörr 2. Då blir resultatet ogiltig nyckelbricka när man sedan försöker läsa nyckelbrickorna i Dörr 1.
Hur återställer jag låset till Fabriksinställningar?
Fabriksåterställning beskrivs i detalj i Yale Doorman-manualen där det finns steg för steg anvisningar.
Hur ändrar jag inställningarna när låset är integrerat?
Du justerar låsets inställningar i appen som är knuten till ditt lås.
Vad ska man tänka på angående Yale Doorman Classic batterierna?
Yale Doorman Classic använder 4st alkaliska AA-batterier.
Byt alltid alla batterierna på samma gång så snart låset varnar om låg batterinivå (appmeddelande, röd lysdiod på utsidan eller röstmeddelande från låset).
Använd inte uppladdningsbara batterier då urladdningskurvan för dessa skiljer sig och kan innebära att låset inte hinner varna för låg batterinivå innan de är slut.
Hur rengör jag mitt Yale Doorman?
Använd en fuktig, mjuk trasa för att avlägsna fingeravtryck. En mild tvållösning som appliceras med en mjuk trasa tar bort olja och smuts som har samlats.
Använd inte lösningsmedel eller slipande rengöringsmedel på någon komponent, eftersom detta kommer att förstöra produktens skyddande finish och kan påverka dina reklamationsmöjligheter. Obs: Undvik produkter som på etiketten anger att de tar bort missfärgningar och rost eller att de innehåller syror eller frätande kemikalier.
Så fungerar låset
Automatisk låsning
Myter & Fakta - Ström
Myter & Fakta - Säkerhet
Myter & Fakta - Kyla
Polygami och nyckelbrickor
Tillfälliga koder
Avaktivera en nyckelbricka
Stabil funktion i alla väder
Det är svårt att stänga dörren efter att jag installerat Yale Doorman – vad kan jag göra åt det?
Medföljande slutbleck 1487-2 fungerar i de flesta fall, men om du upplever att det är svårt att stänga dörren kan lösningen vara att byta till ett slutbleck med mindre plösmått. Exempel på dessa är 1487-1 eller det ställbara 1489-11 som går att stegvis justera.
Jag kan inte låsa upp mitt Yale Doorman – vad gör jag?
Om du befinner dig på insidan, kan du alltid nödöppna. Vrid vredet ett kvarts varv. Antingen till höger eller vänster, beroende på om du har en höger- eller vänsterdörr. Tryck samtidigt ner handtaget och dörren öppnas.
Mitt Yale Doorman har slutat att fungera. Vad kan det bero på?
Gör en felsökning i följande ordning:
1. Om du har slagit fel kod flera gånger i rad låses Yale Doorman i 3 minuter innan du kan göra ett nytt försök att öppna.
2. Om du har ett uppkopplat Yale Doorman, där du angivit en tidsbegränsad behörighet, kan det vara så att behörigheten har gått ut. Kontrollera inställningarna i din app eller på "mina sidor".
3. Om produkten inte fungerar kan man trycka på en resetknapp mellan batteribackuppolerna på undersidan av utsidan. Detta startar om produkten men alla elektroniska nycklar ligger kvar.
4. Låstest:Med öppen dörr, tryck in och håll förreglingen intryckt. Lås sedan med låsknappen eller genom att vrida på vredet. Fungerar låset korrekt i detta läge är det förmodligen något i dörrmiljön som gör så att låset inte kan låsa. Mest troligt är att avståndet mellan lås och slutbleck för stort och inte det rekommenderade 3 mm.
5. Kan fortfarande inte låsa:
• Rekommenderad dörrspringa är 3 mm.
• Kontrollera att kablar inte har skador eller brott.
• Kontrollera att kontakterna sitter i helt och att stiften i kontakterna inte är skadade eller sitter fel.
6. Väderomslag kan påverka din dörr. Under vår och höst kan mycket snabbt skiftandeutomhustemperaturer medföra att din dörr rör sigvilket i sin tur gör att dörrspringan varierar. För att Yale Doorman ska fungera är rekommenderat mått för dörrspringan 3 mm. Skulle ditt Yale Doorman inte låsa kan du därför behöva justeradörrspringan.
7. Det kan också bero på att batteriet är slut. I så fall får du en batterivarning med ljud och ljus i god tid innan, men om det tar slut ändå kan du sätta ett standard 9V batteri på två poler nederst på utsidan av låset för att strömsätta detta och sedan identifiera dig med nyckelbricka eller kod på vanligt sätt.
Väderomslag kan påverka din dörr så att Yale Doorman inte kan låsa
Under vår och höst kan mycket snabbt skiftande utomhustemperaturer medföra att din dörr rör sig vilket i sin tur kan medföra att dörrspringan ökar. Kontrollera avståndet mellan dörr och karm, dörrspringan mellan slutbleck i karmen och låskistans stolpe i dörren får vara maximalt 5mm.
Kontrollera att låshusets stolpe ligger i linje med dörren
I vissa fall är låshuset inte I nivå med dörrbladet, oftast är det för att uttaget i dörren är djupare än låshusets stolpes tjocklek och du bör istället justera låshuset så att det ligger kant-till-kant med dörren och inte insjunket. Detta kan göras genom att ta bort hela låshuset och lägga något bakom “Öronen” på “stolpen”, dvs bakom den övre och nedre stjärnskruven ser du när dörren är öppen.
Bild nedan är exempel på när låshuset ligger lite fel (röda pilar), och när låshuset ligger korrekt (grön pil).
Ett tips kan vara att använda "möbeltassar, metallbrickor alt. kartongbitar" under öronen/vingarna på stolpen, på så sätt är det lätt att justera nivån på låshuset. Sätter du möbeltassar under skruvhålen på låshusstolpen så ska du kunna skruva igenom möbeltassarna.
Låset säger "Frånkoppling misslyckades – larmet kan fortfarande vara på" och det tar några sekunder för Doorman att låsa upp
Detta kan du lösa genom att följa dessa instruktioner: Gå ut, stäng och lås dörren. När dörren har låsts in trycker du på stjärnknappen och håller den intryckt. Håll den intryckt tills dess att du fått två pip. Släpp sedan stjärnknappen och ange din användarkod och bekräfta med stjärnknappen. Vänta ungefär en halv minut, lås upp dörren normalt, * – användarkod – *. Nästa gång dörren låses upp, bör tidsfördröjningen och alla röstmeddelanden vara borta.
Varför larmar mitt Yale Doorman fastän dörren är stängd?
Snabbt skiftande utomhustemperaturer medför att din dörr rör sig och dörrspringan ökar. Den behöver då justeras mha gångjärnen eller underläggsbrickor till slutblecket. Rekommenderad dörrspringa är 3 mm och den får aldrig vara mer än max 5 mm.
Vad behöver jag för att kunna göra en reklamation?
Se till att du först felsökt själv så att det inte är något enkelt som du själv kan åtgärda. Använd våra FAQ sidor eller titta igenom installtionsguiden ett varv till.
Därefter kan du kontakta Yale Supporten eller återförsäljarens support för att få hjälp med att felsöka och lösa ett eventuellt problem. Se till att du sparar ditt inköpskvitto. Kvittot måste lämnas in när du gör en reklamation.
Alla reklamationskrav ska lämnas in, inom två månader efter det att felet upptäckts på din Yale-produkt. Vänligen kontakta ditt inköpsställe om du vill göra en reklamation, då produktreklamationer hanteras av dem.
Yale Supporten kan endast hantera reklamationsärenden som gäller köp via vår egna shop.
Vad gör jag om jag har en för hög batteriförbrukning?
Kontrollera att du använder alkaliska batterier. Andra typer av batterier kan påverka din batteriförbrukning.
En annan anledning till hög batteriförbrukning kan vara dålig kontakt med din Hub eller Connect WiFi Bridge. Flytta dessa och använd appens funktion för att kontrollera signalens stryrka.
Om du har integrerat ditt lås till Yale Home så kan du behöva öppna appen och se om det finns några uppdatering du kan göra på låset. Förfrågan om uppdatering kommer upp automatisk när du har låset framför dig i appen om det finns uppdateringar tillgängliga för ditt lås.
En annan anledning till hög batteriförbrukning kan vara att de övre skruvarna som håller samman plåten för insidans skylt och utsidan är i kontakt med kretskortet (risken är större för äldre Yale Doorman med annan utformning på kretskortet). Säkerställ att skruvarna har rätt längd och inte orsakar skador på kretskortet.
Påverkar min WiFi-router signalen från Yale Smart Hub eller Yale Connect WiFi Bridge?
Det kan den göra, om du upplever problem med signalen till dina enheter flytta då hubben eller Connect Bridge från routern.
Support vid akuta problem
Vid akuta problem, vänligen kontakta Teknisk Support via länken nedan. Vi strävar efter att besvara din förfrågan så snabbt som möjligt inom våra öppettider.
Om problemet kvarstår efter att du har kontaktat supporten eller om det akuta problemet uppstår utanför våra öppettider, rekommenderar vi att du kontaktar en Yale Installer Partner (YIP) via länken nedan, eller en låssmed om det inte finns en YIP i ditt område.
YIP eller låssmeden kommer att undersöka problemet. Om det visar sig vara ett ursprungligt fel på produkten och den har köpts inom de senaste tre åren, ska YIP eller låssmeden fakturera direkt ASSA ABLOY, skapa en reklamation och returnera den felaktiga produkten till ASSA ABLOY för vidare kvalitetskontroll.
Om YIP eller låssmeden fastställer att problemet orsakats av konsumenten, exempelvis genom onormal användning eller felaktig installation, ska fakturan istället utfärdas direkt till konsumenten. Observera att i sådana fall har konsumenten inte rätt att reklamera felet eller kräva ersättning från ASSA ABLOY.