Kom igång med Yale Smart Indoor Camera

Se installationsvideo för Yale Smart Outdoor Camera

FAQ – Kom igång

  • Vilken applikation ska jag använda med Yale Smart Indoor Camera?

    Yale Home är den applikation du ska använda på din mobiltelefon. Appen finns tillgänglig på Apple App Store eller Google Play. Ladda ner Yale-appen från App Store eller Google Play beroende på vilken enhet du har.

    När du har laddat ner Yale Home-appen måste du klicka på Skapa ett konto, eller logga in om du redan har ett konto.

  • Vad ingår i förpackningen för Yale Smart Indoor Camera?

    I förpackningen för Yale Smart Indoor Camera ingår följande:

    • 1 st Yale smart inomhuskamera
    • 1 st USB C-kabel
    • 1 st strömadapter
    • 1 st monteringsplatta
    • 2 st skruvar för vägg
    • 2 st väggkontakter
    • 1 st "Protected by Yale"-klistermärke
    • 1 st Quick Start Guide

  • Vilka är de viktigaste egenskaperna hos Yale Smart Indoor Camera?

  • Vilka är måtten och vikten för Yale Smart Indoor Camera?

    Kamerans vikt är 106 g.
  • Måste Yale Smart Indoor Camera vara ansluten till Wi-Fi?

    Ja, en 2,4 GHz Wi-Fi-anslutning krävs för att ansluta din Yale Smart inomhuskamera till ditt nätverk.

    OBS: 5 Ghz Wi-Fi-anslutning stöds inte.

  • Kan jag använda Yale Smart Indoor Camera med en Ethernet-kabel?

    Nej, kameran har endast möjlighet att ansluta via Wi-Fi-anslutning till ditt nätverk, detta måste vara ett 2,4 GHz-nätverk.

  • Kan Wi-Fi-anslutningen göras till ett MESH-nätverk?

    Ja, om du använder ett mesh-nätverk ska du se till att kameran ansluter till närmaste mesh-nod via 2,4 GHz.

  • Hur installerar och konfigurerar jag Yale Smart Indoor Camera?

    Kameran kan placeras på en yta eller väggmonteras med de medföljande beslagen. Om du redan har lagt till din Smart Indoor kamera till ditt Yale Home-konto, gå till inställningsmenyn i Yale Home-appen (nås genom att trycka på den lilla kugghjulsikonen) välj din Yale Smart Indoor Camera, rulla ner till installationsguider och se de videor och bilder i appen som visar hur du installerar din kamera.

    Alternativt kan du högst upp på denna sida se videon om hur du installerar din Yale Smart Indoor Camera.

  • Var hittar jag QR-koden som ska skannas när jag installerar Yale Smart Indoor Camera?

    QR-koden finns under fotstativet på Yale Smart inomhuskamera.

  • Hur kan jag justera det fysiska kamerahuvudets vinkel?

    Kamerahuvudet sitter på en kulled och kan roteras 360 grader och lutas fram och tillbaka ca 90 grader. På det viset kan du ställa in kameran i ett läge som ger det synfält du föredrar.

  • Vad har Yale Smart inomhuskamera för betraktningsvinkel och specifikationer?

    Betraktningsvinkeln är 110 grader och det finns en 8 x digital panorering och lutning med Wide Dynamic Range (WDR).

  • Drivs Yale Smart Indoor Camera av ett batteri eller annan strömförsörjning?

    Yale Smart Indoor Camera har inget batteri eller möjlighet att installeras med batteri. Enheten drivs med den medföljande USB-C-kabeln och kontakten.

  • Vilka prenumerationstjänster är tillgängliga för Yale Smart Indoor Camera?

    Inspelning i molnet*

    Videon spelas in och dirigeras automatiskt till en säker molnserver där den sparas i 30 dagar.

    AI-rörelsedetektering*

    Avancerad AI-baserad kameraanalys gör att kamerorna kan skilja mellan rörelser från människor och husdjur i realtid - och användaren kan välja att aktivera eller inaktivera aviseringar när rörelse upptäcks från dessa specifika grupper.

    *Månadsabonnemang krävs (tillvalsfunktioner i appen)

    Klicka här för mer information om prenumerationstjänsterna →

FAQ – Använd

  • Var lagras mina videor och bilder?

    För alla händelsebaserade inspelningar lagras videofilmerna i enhetens inbyggda flashminne och nås via aktivitetsflödet i Yale Home-appen. Om du har en Yale-prenumerationsplan lagras inspelningarna säkert i Yale-molnet istället för i enhetens lokala flashminne.

    För on-demand videoinspelningar eller ögonblicksbilder lagras all media i mobiltelefonens lagringsutrymme och kan nås via det inbyggda mediagalleriet i det mobila operativsystemet.

  • Hur spelar jag in videor eller bilder på min Yale Smart Indoor Camera?

    Det finns två metoder för att göra detta, ett alternativ är händelsebaserade inspelningar där kameran automatiskt spelar in videor när rörelse detekteras. Detta görs enligt kamerans inställningar och kan justeras av slutanvändaren. Det andra alternativet är att starta livestreaming från kameran, på livestreamsidan i Yale Home-appen kan du välja inspelning för videoklipp och ögonblicksbild för bilder.

  • Hur spelar jag upp videofilmer från evenemang?

    Allt filmmaterial visas i Yale Home-apparnas aktivitetsflöde, bläddra till datum och tid, välj videon och spela upp.
  • Hur ser jag mitt aktivitetsflöde?

    Med Yale Home-appen kan du få realtidsaviseringar när en rörelse upptäcks och kontrollera aktivitetsflödet. I Yale Home-appen väljer du menyn Aktivitetsflöde som visas gråmarkerad i bilden nedan.
  • Hur många videoklipp kan lagras i det lokala lagringsutrymmet för Yale Smart Indoor Camera?

    Som en vägledning har Yale Smart Outdoor Camera cirka 3-4 dagars videolagring om den är inställd på 720p, 20 klipp per dag, 10 sekunder långa. Om kameran är inställd på att spela in i 1080P är lagringsgränsen cirka 2 dagar.

  • Kan jag ändra upplösningen på mina videoklipp och videostreaming?

    Ja, i Yale Home går du till Inställningar > Videoinställningar > Videoströmningskvalitet. Du kan välja låg (480p) medium (720p) och hög (1080p).

  • Var ser jag min livevy?

    Om du har lagt till kameran på din favoritskärm kan du se dem direkt härifrån genom att trycka på den kamera du vill se. Alternativt kan du komma åt livevisningen genom att välja det kameraflöde du vill visa från kameralistsidan.

  • Är det möjligt att justera videoklippets längd när rörelsedetektering upptäcks?

    Visst, i Yale Home-appen går du till Husinställningar > Välj dina kamerainställningar > Videoinställningar  >Klipplängd. Du kan justera mellan 10 och 60 sekunder med hjälp av reglaget.

  • På natten har min Yale Smart Indoor Camera en cirkel av LED-lampor runt utsidan, varför då och kan dessa stängas av?

    Det här är LED-lamporna för mörkerseende, du kan stänga av dem i Yale Home-appen Inställningar > Videoinställningar > Mörkerseende.

  • Det finns en grön LED-lampa på framsidan av min Yale Smart Indoor Camera, varför?

    Detta är statuslysdioden som tänds när rörelse detekteras, du kan stänga av den i Inställningar > Enhetsinställningar > Statuslysdiod. Du har möjlighet att stänga av lysdioden på natten, alltid av eller alltid på.

  • Är det möjligt att justera videoklippets längd när rörelsedetektering upptäcks?

    Visst, i Yale Home-appen går du till Husinställningar  >Välj din kamerainställningar > Videoinställningar > Klipplängd. Du kan justera mellan 10 och 60 sekunder med hjälp av skjutreglaget.

  • Jag får många aviseringar från min Yale Smart Indoor Camera, hur kan jag justera detta så att jag bara får nödvändiga aviseringar?

    Du kan anpassa rörelsedetekteringen i Yale Home-appen under Husinställningar > Välj kamerainställningar > Inställningar för rörelsedetektering . Du kan justera så att endast människor detekteras och även justera rörelsedetekteringens känslighet. Du kan också justera tiden för återaktivering av rörelsedetektering under Avancerad inställning > Tid för återaktivering av rörelse och öka tiden från off till 60 sekunder. Detta kommer att minska antalet aviseringar.

  • Hur bjuder jag in och delar åtkomst med en annan användare?

    I Yale Home-appen öppnar du menyn Gästlista genom att välja den gråmarkerade ikonen nedan.

  • Hur många användare kan jag dela åtkomsten med?

    Det finns ingen gräns för hur många användare du kan dela åtkomsten med.

  • Hur kommunicerar jag via min Yale Smart Indoor Camera?

    Välj din kamera från Yale Home App-favoriterna eller kameralistsidan. Detta öppnar sedan liveströmmen enligt bilden nedan, där du väljer högtalarikonen för att höra eller stänga av ljudet. Välj mikrofonikonen för att stänga av eller stänga av mikrofonen.

  • Hur ändrar jag storleken på miniatyrbilderna i kameran i appen?

    Det finns två olika lägen att välja mellan, små eller stora miniatyrer, du kan växla mellan varje inställning genom att trycka på ikonen som är markerad i de gula rutorna nedan.

  • Vad är en detekteringszon?

    Under inställningarna för varje smart kamera har du möjlighet att använda detekteringszoner. Detta innebär att du kan välja områden där du inte kommer att få rörelsedetekteringar och alla andra områden är dina detekteringszoner som kommer att vara aktiva för rörelser.

  • Vad är en sekretesszon?

    Under inställningarna för varje smart kamera har du möjlighet att använda sekretesszoner. Detta innebär att du kan välja områden där du inte kommer att kunna se eller spela in, de kommer att vara svarta områden. Detta används när du vill undvika att spela in områden som ligger utanför ditt fastighetsområde.

  • Hur återställer jag kameran och tar bort den från Yale Home-appen?

    Under inställningar för varje Yale Smart-kamera i Yale Home-appen hittar du alternativet Ta bort enhet, vilket tar bort enheten från ditt Yale Home-konto och återställer den till fabriksinställningen.

  • Vilka är ljudfunktionerna på Yale Smart Indoor Camera?

    Kameran innehåller en mikrofon och högtalare för tvåvägsljud, med stöd för Full duplex-ljud, ekosläckning och AAC-ljudkodek.

Felsök Yale Smart Indoor Camera

  • Min Yale Smart Indoor Camera ansluter inte till mitt Wi-Fi-nätverk, varför?

    Kontrollera att din router använder frekvensen 2,4vGHz, Yale Smart Video Doorbell har inte stöd för 5 GHz Wi-Fi-nätverk.

  • Min Yale Smart Indoor Camera kopplas bort från mitt Wi-Fi-nätverk, varför?

    Försök att flytta din Yale Smart Video Dörrklocka och router närmare varandra. Om du använder ett mesh-nätverk ska du se till att enheten ansluter till närmaste mesh-nod.
  • Jag har glömt mitt användar-/kontolösenord till Yale Home-appen?

    Du kan återställa ditt lösenord i appen genom att välja funktionen Glömt lösenord på inloggningsskärmen, alternativt via länken till onlineportalen för kontohantering här →

  • Hur startar jag om min Yale Smart Indoor Camera?

    Du kan göra detta från inställningsmenyn i Yale Home-appen eller direkt från kameran.


    Från Yale Home-appen:

    Tryck på kugghjulsikonen för att navigera till inställningssidan, rulla ner till verktyg och välj starta om enheten. Detta startar om kameran på distans, kameran börjar blinka grönt när den har startats om. 

    Från Yale Smart Indoor Camera:

    Tryck på knappen på baksidan av kameran i en sekund och släpp sedan, kamerans LED-lampa lyser rött följt av en blinkande grön LED-lampa när omstarten har lyckats.

  • Hur utför jag en hårdvaruåterställning av Yale Smart Indoor Camera?

    En hårdvaruåterställning återställer Yale Smart Indoor Camera till fabriksinställningarna, men behåller den befintliga registreringen till ett användarkonto. På baksidan av Yale Smart Indoor Camera hittar du en knapp, tryck och håll in knappen i cirka 12 sekunder tills du hör ett pip, du kan sedan släppa knappen. Kamerans LED-lampa kommer att följa en sekvens av fast rött, rött/grönt blinkande och slutligen ett konstant blinkande grönt, detta indikerar att kameran har återställts och startats om.

    Om Yale Smart inomhuskamera har tilldelats ett användarkonto tar återställningen av hårdvaran inte bort kameran från ekosystemet, data och inspelad video kommer att finnas kvar i Yale Home-appen/molnet samt kamerans registrering på användarkontot. Efter en fabriksåterställning av hårdvaran kan kameran konfigureras igen till ett nytt Wi-Fi-hemnätverk, men endast med samma användarkonto som den är registrerad till. För att konfigurera Yale Smart inomhuskamera till ett nytt användarkonto måste det ägarkonto som är kopplat till kameran avregistrera enheten (Inställningar>Tillägg>Ta bort enhet) i Yale Home-appen. Detta innebär t ex att en stulen kamera inte kan kopplas till och registreras på ett nytt konto.

Support vid akuta problem

Om det uppstår akuta problem – kontakta din närmaste låssmed eller Yale Installer Partner. Givetvis kan du kontakta Teknisk support även vid akuta situationer. Vi försöker då att svara dig så fort som möjligt inom våra öppettider. Vi rekommenderar dig dock att kontakta en låssmed för snabbast hjälp utanför supportens öppettider.

Vänligen notera att eventuell produktgaranti och service given av återförsäljare eller låssmed endast omfattar produktfel och gäller inte vid fel orsakade till exempelvis av felinstallation.