Fri frakt över 995 kr   Köp nu, betala senare med Klarna  Klicka här för exklusiva erbjudanden

Köp nu, betala senare med Klarna  |  Fri frakt över 995 kr  |  Klicka här för exklusiva erbjudanden

Köp nu, betala senare med Klarna  |  Fri frakt över 995 kr  |  Klicka här för exklusiva erbjudanden

Kom igång med Yale Smart Outdoor Camera

Se installationsvideo för Yale Smart Outdoor Camera

FAQ – Kom igång

  • Vilken applikation ska jag använda med Yale Smart Outdoor Camera?

    Yale Home är den applikation du ska använda på din mobiltelefon. Appen finns tillgänglig på Apple App Store eller Google Play. Ladda ner Yale-appen från App Store eller Google Play beroende på vilken enhet du har. När du har laddat ner Yale Home-appen måste du klicka på Skapa ett konto, eller logga in om du redan har ett konto.

  • Vad är i förpackningen?

    1 x Yale smart utomhuskamera
    1 x USB C-kabel
    1 x Monteringsfäste
    1 x Monteringsplatta
    2 x skruvar för vägg
    2 x väggkontakter
    1 x Skyddad av Yale-klistermärke
    1 x Snabbstartsguide

  • Vilka är de viktigaste egenskaperna hos Yale Smart Outdoor Camera?

  • Vilka är måtten och vikten för Yale Smart Outdoor Camera?

    Vikten är 205 g
  • Måste Yale Smart Outdoor Camera vara ansluten till Wi-Fi?

    Ja, en 2,4 GHz Wi-Fi-anslutning krävs för att ansluta din Yale Smart inomhuskamera till ditt nätverk. 

    OBS: 5 Ghz Wi-Fi-anslutning stöds inte.

  • Kan Wi-Fi-anslutningen göras till ett MESH-nätverk?

    Ja, om du använder ett mesh-nätverk ska du se till att kameran ansluter till närmaste mesh-nod via 2,4 GHz.

  • Kan jag använda Yale Smart Outdoor Camera med en Ethernet-kabel?

    Nej, kameran har endast möjlighet att ansluta via Wi-Fi-anslutning till ditt nätverk, detta måste vara ett 2,4 GHz-nätverk.

  • Hur slår jag på strömmen till Yale Smart Outdoor Camera?

    För att slå på Yale Smart Outdoor Camera trycker du på strömknappen i en sekund, strömknappen finns under gummilocket på undersidan av kameran. Följ samma procedur för att stänga av kameran.

    Påslagningsprocessen kan ses i steg 3 i installationsvideon för Yale Smart Outdoor Camera, Klicka här för att se videon Så här installerar du din Yale Smart Outdoor Camera.

  • Hur installerar och konfigurerar jag Yale Smart Outdoor Camera?

    Yale Smart Outdoor Camera kan placeras på en yta eller väggmonteras med de medföljande beslagen. 

    Om du redan har lagt till din Yale Smart Outdoor Camera till ditt Yale Home-konto, gå till inställningsmenyn i Yale Home-appen (nås genom att trycka på den lilla kugghjulsikonen) välj din Yale Smart Outdoor Camera, rulla ner till installationsguider och se de videor och bilder i appen som visar hur du installerar din kamera.

    Alternativt kan du klicka här för att se videon om hur du installerar din Yale Smart Outdoor Camera.

  • Hur justerar man det fysiska kamerahuvudets vinkel?

    Kamerahuvudet sitter på ett kulledsfäste, så att du kan ställa in kameran i en position som ger det synfält du föredrar.

  • Vad har Yale Smart Outdoor Camera för betraktningsvinkel och specifikationer?

    Betraktningsvinkeln är 154 grader och kameran har 8 x digital panorering och lutning med Wide Dynamic Range (WDR).

  • Kan Yale Smart Outdoor Camera drivas med batteri eller nätström?

    Yale Smart Outdoor Camera har ett inbyggt uppladdningsbart batteri på 6500 mAh som kan laddas med den USB-C-kabel som medföljer i förpackningen.

    Kameran kan också strömförsörjas permanent med Yale Outdoor USB-kabel för utomhusinstallation - säljs separat.

  • Vilken är den rekommenderade strömförsörjningsspecifikationen för Yale Smart Outdoor Camera?

    Vi rekommenderar att Yale Smart Outdoor Camera strömförsörjs från en 5 Volt DC 2amp USB C strömförsörjning.

  • Behöver jag ladda batteriet när jag installerar Yale Smart Outdoor Camera första gången?

    Yale Smart Outdoor Camera levereras med ett delvis laddat batteri. Vi rekommenderar att du laddar kamerans batteri helt innan du påbörjar onboarding- och installationsprocessen.

    Om batterinivån är för låg (<20%) och ingen ström är ansluten kan installationen inte påbörjas.

  • Vad är batteriets laddningstid?

    Det tar cirka 5-6 timmar att ladda Yale Smart Outdoor Camera med tomt batteri med en 2 Amp-laddare, med en 1 Amp-laddare kan det ta cirka 1 timme längre.

  • Om Yale Smart Outdoor Camera är ansluten till elnätet och det blir strömavbrott, återgår den då till batteridrift?

    Ja, batteriet förblir laddat och används som reserv i händelse av strömavbrott.

  • Behöver jag ladda batteriet när jag installerar Yale Smart Outdoor Camera för första gången?

    Om batterinivån är för låg (<20%) och ingen ström är ansluten kan inte onboarding startas. Vi rekommenderar att strömmen alltid är ansluten till kameran innan du startar onboarding och installation.

  • Vad är batteriets laddningstid?

    Det tar ca 5-6 timmar att ladda Yale Smart Video Doorbell helt från ett urladdat batteri (med en 2A-laddare, med en 1A-laddare kan det ta ca 1 timme längre).

  • Vilka abonnemangstjänster är tillgängliga för Yale Smart Outdoor Camera? 


    Videon spelas in och dirigeras automatiskt till en säker molnserver, där den sparas i 30 dagar

    AI-rörelsedetektering*

    Avancerad AI-baserad kameraanalys gör att kamerorna kan skilja mellan rörelser från människor, husdjur, fordon och leveranspaket i realtid, och användaren kan välja att aktivera eller inaktivera aviseringar när rörelse upptäcks från dessa specifika grupper.

    *Månadsabonnemang krävs (tillvalsfunktioner i appen)

    Klicka här för mer information om prenumerationstjänsterna.

FAQ – Använd

Kamerafunktioner

  • Var lagras videor och bilder?

    För alla händelsebaserade inspelningar lagras videofilmerna i enhetens inbyggda flashminne och nås via aktivitetsflödet i Yale Home-appen. Om du har en Yale-prenumerationsplan lagras inspelningarna säkert i Yale-molnet istället för i enhetens lokala flashminne.

    För on-demand videoinspelningar eller ögonblicksbilder lagras all media i mobiltelefonens lagringsutrymme och kan nås via det inbyggda mediagalleriet i det mobila operativsystemet.

  • Hur spelar jag in videor eller bilder på min Yale Smart Outdoor Camera?

    Det finns två metoder för att göra detta, ett alternativ är händelsebaserade inspelningar där kameran automatiskt spelar in videor när rörelse detekteras. Detta görs enligt kamerans inställningar och kan justeras av slutanvändaren. Det andra alternativet är att starta livestreaming från kameran, på livestreamsidan i Yale Home-appen kan du välja inspelning för videoklipp och ögonblicksbild för bilder.

  • Hur många videoklipp kan lagras i det lokala lagringsutrymmet för Yale Smart Outdoor Camera?

    Som en vägledning har Yale Smart Outdoor Camera cirka 3-4 dagars videolagring om den är inställd på 720p, 20 klipp per dag, 10 sekunder långa.Om kameran är inställd på att spela in i 1080P är lagringsgränsen cirka 2 dagar.

  • Hur många videoklipp kan lagras i det lokala lagringsutrymmet för Yale Smart Outdoor Camera?

    Som en vägledning har Yale Smart Outdoor Camera cirka 3-4 dagars videolagring om den är inställd på 720p, 20 klipp per dag, 10 sekunder långa. Om kameran är inställd på att spela in i 1080P är lagringsgränsen cirka 2 dagar.

  • På natten har min Yale Smart Oudoor Camera en cirkel av LEDS runt utsidan, varför och kan dessa stängas av?

    Det här är LED-lamporna för mörkerseende, du kan stänga av dem i Yale Home-appen Inställningar> Videoinställningar> Mörkerseende.

  • Det finns en grön LED-lampa på framsidan av min Yale Smart Oudoor-kamera, varför?

    Detta är statuslysdioden som tänds när rörelse detekteras, du kan stänga av den i Inställningar>Enhetsinställningar>Statuslysdiod. Du har möjlighet att stänga av lysdioden på natten, alltid av eller alltid på.

  • Är det möjligt att blockera vissa områden i kamerabilden, t.ex. om kamerabilden täcker min uppfart och mina grannar och jag inte vill att mina grannars område ska spelas in?

    Självklart har du full kontroll, i Yale Home-appen går du till Husinställningar > Välj Yale Video Doorbell-inställningar > Rörelsedetekteringsinställningar > Sekretesszon > Skapa sekretesszon. Välj de områden du vill blockera och spara sedan.

  • Hur kommunicerar jag via min Yale Smart Outdoor Camera?

    Välj din kamera från Yale Home App-favoriterna eller kameralistsidan. Detta öppnar sedan liveströmmen enligt bilden nedan, där du väljer högtalarikonen för att höra eller stänga av ljudet. Välj mikrofonikonen för att stänga av eller stänga av mikrofonen.

  • Vad är en detekteringszon?

    Under inställningarna för varje smart kamera har du möjlighet att använda detekteringszoner. Detta innebär att du kan välja områden där du inte kommer att få rörelsedetekteringar och alla andra områden är dina detekteringszoner som kommer att vara aktiva för rörelser.

  • Vad är en sekretesszon?

    Under inställningarna för varje smart kamera har du möjlighet att använda sekretesszoner. Detta innebär att du kan välja områden där du inte kommer att kunna se eller spela in, de kommer att vara svarta områden. Detta används när du vill undvika att spela in områden som ligger utanför ditt fastighetsområde.

  • Vilka är ljudfunktionerna på Yale Smart Outdoor Camera?

    Yale Smart Outdoor Camera innehåller en mikrofon och högtalare för tvåvägsljud, med stöd för Full duplex-ljud, ekosläckning och AAC-ljudkodek.

  • Vad är den förväntade batteritiden för Yale Smart Outdoor Camera?

    Detta beror på användning och aktiverade funktioner som rörelsedetektering, spotlight etc. Ett fulladdat batteri ger ungefär 4-6 månaders användning.

  • Kan jag driva Yale Smart Outdoor Camera med en vanlig USB C-kabel utomhus?

    Nej, för att behålla IP-klassningen krävs vår dedikerade Yale Outdoor USB-kabel. Denna kabel har en vattentät tätning för att bibehålla kamerans IP65-klassning.

  • Vilka ytterligare tillbehör finns tillgängliga för Yale Smart Outdoor Camera?

    Yale Outdoor USB Cable för utomhusinstallation Klicka här för mer information: Klicka här för mer information om tillbehör.

Inställningar i appen

  • Hur spelar jag upp videofilmer från evenemang?

    Allt filmmaterial visas i Yale Home-apparnas aktivitetsflöde, bläddra till datum och tid, välj videon och spela upp.
  • Är det möjligt att justera videoklippets längd när rörelsedetektering upptäcks?

    Visst, i Yale Home-appen går du till Husinställningar > Kamerainställningar > Videoinställningar > Klipplängd. Du kan justera mellan 10 och 60 sekunder med hjälp av skjutreglaget.

  • Kan jag ändra upplösningen på mina videoklipp och videostreaming?

    Ja, i Yale Home går du till Inställningar > Videoinställningar > Videoströmningskvalitet. Du kan välja låg (480p) medium (720p) och hög (1080p).

  • Hur ser jag mitt aktivitetsflöde?

    Med Yale Home-appen kan du få realtidsaviseringar när en rörelse upptäcks och kontrollera aktivitetsflödet.

    I Yale Home-appen väljer du menyn Aktivitetsflöde som visas gråmarkerad i bilden nedan:

  • Var ser jag min livevy?

    Om du har lagt till kameran på din favoritskärm i Yale Home-appen kan du se dem direkt därifrån genom att trycka på den kamera du vill se. Alternativt kan du komma åt livevisningen genom att välja det kameraflöde du vill visa från kameralistsidan.

  • Är det möjligt att justera videoklippets längd när rörelsedetektering upptäcks?

    Visst, i Yale Home-appen går du till Husinställningar >Välj din kamerainställningar>Videoinställningar>Klipplängd. Du kan justera mellan 10 och 60 sekunder med hjälp av skjutreglaget.

  • Jag får många aviseringar från min Yale Smart Outdoor Camera, hur kan jag justera detta så att jag bara får nödvändiga aviseringar?

    Du kan anpassa rörelsedetekteringen i Yale Home-appen under Husinställningar > Välj kamerainställningar>Inställningar för rörelsedetektering. Du kan justera så att endast människor detekteras och även justera rörelsedetekteringens känslighet. Du kan också justera tiden för återaktivering av rörelsedetektering under Avancerad inställning > Tid för återaktivering av rörelse och öka tiden från off till 60 sekunder. Detta kommer att minska antalet varningar i koncessionen.

  • Hur bjuder jag in och delar åtkomst till min Yale Smart Outdoor Camera med en annan användare?

    I Yale Home-appen öppnar du menyn Gästlista genom att välja den gråmarkerade ikonen nedan

  • Hur många användare kan jag dela åtkomsten med?

    Det finns ingen gräns för hur många användare du kan dela åtkomsten med

  • Hur kommunicerar jag via min Yale Smart Outdoor Camera?

    Välj din kamera från favoriterna i Yale Home-appen eller kameralistan. Detta öppnar sedan liveströmmen enligt bilden nedan, där du väljer högtalarikonen för att höra eller stänga av ljudet. Välj mikrofonikonen för att stänga av eller stänga av mikrofonen.

  • Hur ändrar jag storleken på miniatyrbilderna i kameran i appen?

    Det finns två olika lägen att välja mellan, små eller stora miniatyrer, du kan växla mellan varje inställning genom att trycka på ikonen som är markerad i de gula rutorna nedan.

  • Hur återställer jag Yale Smart Outdoor Camera och tar bort den från Yale Home-appen?

    Under inställningar för varje Yale Smart-kamera i Yale Home-appen hittar du alternativet Ta bort enhet, vilket tar bort enheten från ditt Yale Home-konto och återställer den till fabriksinställningen.

Felsök Yale Smart Outdoor Camera

  • Min Yale Smart Outdoor Camera ansluter inte till mitt Wi-Fi-nätverk?

    Kontrollera att din router använder frekvensen 2,4vGHz, Yale Smart Video Doorbell har inte stöd för 5 GHz Wi-Fi-nätverk.

  • Min Yale Smart Outdoor Camera kopplas bort från mitt Wi-Fi-nätverk, varför?

    Försök att flytta din Yale Smart Video Dörrklocka och router närmare varandra. Om du använder ett mesh-nätverk ska du se till att enheten ansluter till närmaste mesh-nod.
  • Jag har glömt mitt användar-/kontolösenord till Yale Home-appen?

    Du kan återställa ditt lösenord i appen genom att välja funktionen "Glömt lösenord" på inloggningsskärmen, eller alternativt via länken till onlineportalen för kontohantering, klicka här

  • Batteritiden motsvarar inte mina förväntningar?

    Om du har din kamera riktad mot ett mycket trafikerat område kan detta påverka batteritiden. För att förbättra detta kan du ändra inställningarna för rörelsekänslighet eller välja att bara upptäcka objekt och inte all rörelse. Det finns också ett alternativ för att försöka rikta kameran så att den bara ser det önskade området och försöker undvika gator i bakgrunden. I Yale Home-appen kan du justera bilddetekteringszonen i enlighet med detta.  Utetemperaturen är också något som påverkar batteritiden, i mycket kalla miljöer kommer batteriet att laddas ur snabbare. En annan aspekt är Wi-Fi-anslutningen, om anslutningen är dålig kommer det också att ha en negativ inverkan på batteritiden.

  • Hur startar jag om min Yale Smart Outdoor Camera?

    Omstarten är en strömcykel för Yale utomhuskamera.Du kan göra detta från inställningsmenyn i Yale Home-appen eller via själva Yale Smart Outdoor-kameran. 

    Från Yale Home-appen: Tryck på kugghjulsikonen för att navigera till inställningssidan, bläddra ner till Verktyg och välj Starta om enheten. Detta startar om kameran på distans, kameran börjar blinka grönt när den har startats om. 

    Från Yale Smart utomhuskamera: På Yale Smart Outdoor Camera måste du använda ett säkerhetsnål eller en nål och trycka på den lilla knappen som finns bredvid strömbrytaren under gummilocket längst ned på enheten. Tryck på knappen i en sekund och släpp sedan, när omstarten är klar blinkar den främre LED-lampan grönt igen.

  • Hur utför jag en hårdvaruåterställning av Yale Smart Outdoor Camera?

    En hårdvaruåterställning återställer Yale Smart Outdoor Camera till fabriksinställningarna men bibehåller den befintliga registreringen till en aktuell användares Yale Home-konto. 

    Under gummilocket på undersidan av Yale Smart Outdoor Camera hittar du en knapp, tryck och håll ned knappen i + 12 sekunder, och du kommer att höra ett pip, du kan släppa knappen och kamerans LED kommer att följa en sekvens av gröna och röda LED-blixtar. En konstant grön blinkning indikerar att kameran har återställts och startats om.

    Om Yale Smart utomhuskamera har kopplats till ett Yale Home-konto före återställningen, tar återställningen av hårdvaran inte bort kameran från ekosystemet, data och inspelad video kommer att finnas kvar i Yale Home-appen/molnet samt kamerans registrering till det aktuella användarkontot. Efter en fabriksåterställning av hårdvaran kan kameran anslutas igen till ett nytt WiFi-hemnätverk, dock endast med samma användarkonto som den för närvarande är registrerad på. För att ansluta Yale Smart utomhuskamera till ett nytt användarkonto måste det ägarkonto som är kopplat till kameran ta bort (avinstallera, avregistrera) enheten från Yale Home-appen. Detta gör du i Yale Home-appen genom att gå till Inställningar>Hjälpmedel>Ta bort enhet. 
    Detta innebär t.ex. att en stulen kamera inte kan kopplas till och registreras på ett nytt konto.

Support vid akuta problem

Vid akuta problem, vänligen kontakta Teknisk Support via länken nedan. Vi strävar efter att besvara din förfrågan så snabbt som möjligt inom våra öppettider.

Om problemet kvarstår efter att du har kontaktat supporten eller om det akuta problemet uppstår utanför våra öppettider, rekommenderar vi att du kontaktar en Yale Installer Partner (YIP) via länken nedan, eller en låssmed om det inte finns en YIP i ditt område.

YIP eller låssmeden kommer att undersöka problemet. Om det visar sig vara ett ursprungligt fel på produkten och den har köpts inom de senaste tre åren, ska YIP eller låssmeden fakturera direkt ASSA ABLOY, skapa en reklamation och returnera den felaktiga produkten till ASSA ABLOY för vidare kvalitetskontroll.

Om YIP eller låssmeden fastställer att problemet orsakats av konsumenten, exempelvis genom onormal användning eller felaktig installation, ska fakturan istället utfärdas direkt till konsumenten. Observera att i sådana fall har konsumenten inte rätt att reklamera felet eller kräva ersättning från ASSA ABLOY.