FAQ

  • Du kan lägga till ditt lås i ditt HomeKit Home via Yale Home-appen eller direkt i Homekit-appen.

    På så sätt kan du styra låset via HomeKit och lägga till det i en HomeKit Scene. Konfigurera i Yale Home-appen.

    Du uppmanas att aktivera HomeKit under den första låsinställningen. Om du inte väljer att aktivera HomeKit under installationen kan du aktivera det senare via Yale Home App.

    1. Välj HomeKit i Låsinställningar -> Plattform
    2. Fortsätt med att lägga till ditt lås i det förutbestämda hemmet eller skapa ett nytt HomeKit-hus.
    3. Välj lås - Yale Linus® Smart Lock
    4. När låset har upptäckts tar du bort frontplattan och skannar QR-koden på baksidan av batteriluckan.

    För att ställa in i HomeKit-appen

    1. Tryck på "+" i det övre högra hörnet
    2. Välj "Add Accessory" (lägg till tillbehör)
    3. Skanna QR-kodsetiketten på insidan av låsets batterilock.

    OBS - Om du upptäcker att appen inte kan upptäcka ditt lås när du ställer in HomeKit i Yale Home-appen kan du utföra en HomeKit-nollställning genom att hålla den röda knappen på baksidan av låset intryckt i 5 sekunder. Att försöka igen bör få igång processen.

  • Home app och Yale

    Yale stöder användning av appen Home i iOS 12 och senare. 

    OBS: HomeKit måste konfigureras i Yale Home-appen innan du ställer in det i Home-appen. Vänligen ordna konfigurationen enligt följande:

    1. Konfigurera först det smarta låset i Yale Home-appen.
    2. För det andra, konfigurera HomeKit i Yale Home-appen.
    3. För det tredje, konfigurera det smarta låset i Home App.

    Ditt smarta lås från Yale måste konfigureras från Yale Home-appen. Du kan konfigurera ditt Yale Smart Lock i Home App först, men du måste också ladda ner och installera iOS-versionen av Yale Home App för att slutföra konfigurationen och använda ditt lås.

    Om du har den senaste versionen av Yale Home App (11.0.0) och du fortsätter att uppleva problem med HomeKit kan det hjälpa att konfigurera HomeKit igen.

  • Allmänna steg för felsökning

    Många HomeKit-relaterade problem kan lösas genom att utföra de felsökningssteg som anges nedan:

    • Kontrollera att telefonens operativsystem har den senaste versionen och att låsets firmware är uppdaterad.
    • Stå nära ditt smarta lås och öppna Yale Home-appen på din iPhone. Kontrollera att du kan låsa och låsa upp din dörr med appen. Om HomeKit har konfigurerats nyligen kan du se en uppmaning som bekräftar att HomeKit-åtkomsten är aktiverad.
    • Om du blev inbjuden till HomeKit och har problem kan du besöka HomeKit Invitation FAQ för att få hjälp.
    • Stäng av din iPhone genom att stänga av den och sedan sätta på den igen.
    • Försök att använda låset med Yale Home-appen på en annan iOS-enhet.
  • Felkod 4097

    1. Ta bort batteriluckan och batterierna.
    2. Sätt in den smarta modulen ovanför batterifacket.
    3. Sätt tillbaka batterierna och sätt tillbaka batteriluckan.

    OBS: Batterierna måste tas bort innan du tar bort och/eller sätter in smartmodulen.

  • Home App visar "Not Supported" (stöds inte) efter uppdateringen av den fasta programvaran

    1. Starta om din iPhone.
    2. Koppla bort och återanslut HomeKit i Yale Home-appen och sedan:
    • Öppna Yale Home-appen.
    • Tryck på kugghjulsikonen från skärmen Lock Circle och välj sedan "Home Settings" (heminställningar).
    • Tryck på Koppla bort längst ner på skärmen Heminställningar längst ner på skärmen Koppla bort.

    OBS: Andra användare kan behöva ansluta till låset igen innan de kan använda HomeKit.

  • Hem-appen visar "Inget svar" från mitt Yale Smart Lock

    För mer information om hur du ställer in fjärråtkomst med HomeKit, se Automatisera och få fjärråtkomst till dina HomeKit-tillbehör.

  • Hem-appen fortsätter att skicka meddelanden om mitt lås

  • Apple Watch Home-appen visar "Stöds inte".

    1. Starta om både din iPhone och Apple Watch.
    2. Kontrollera att programvaran är uppdaterad på båda enheterna.
    • Operativsystem för iPhone (12.0.0.0 eller högre)
    • Operativsystem för Apple Watch (3.1 eller högre)

Support vid akuta problem

Om det uppstår akuta problem – kontakta din närmaste låssmed eller Yale Installer Partner. Givetvis kan du kontakta Teknisk support även vid akuta situationer. Vi försöker då att svara dig så fort som möjligt inom våra öppettider. Vi rekommenderar dig dock att kontakta en låssmed för snabbast hjälp utanför supportens öppettider.

Vänligen notera att eventuell produktgaranti och service given av återförsäljare eller låssmed endast omfattar produktfel och gäller inte vid fel orsakade till exempelvis av felinstallation.