FAQ
Vad är Google Assistant?
Google Assistant är Googles röstassistent som är tillgänglig på Google Home-enheter, mobilappen Google Assistant, Android TV-apparater, Android Wear-enheter och andra röststyrda enheter som stöder Google Assistant.
Hur fungerar Google Assistant med Yale Smart Locks
Yale-kunder kan interagera med sina Yale Smart Lock med Wi-Fi och Bluetooth med hjälp av sin röst. Ditt Yale-lås måste vara anslutet till Wi-Fi med hjälp av Wi-Fi Connect Bridge.
Hur ställer jag in Google Direct Action?
1. Starta och logga in i appen Google Assistant
2. Välj ikonen Åtgärder i det nedre vänstra hörnet (Android) / nedre högra hörnet (iOS).3. Tryck på din profil uppe till höger
4. Under Assistent går du till Hemkontroll
5. Tryck på ikonen med plustecknet i det nedre högra hörnet för att lägga till enheter.
6. Välj Yale
7. Logga in med dina kontoinformationer för Yale Access för att se ditt eller dina lås i listan i avsnittet Enheter i Google Assistant.
Vad händer om min Google Assistant inte kan låsa upp min dörr?
Om du har svårt att låsa upp dörren med Google Assistant kan det hjälpa att prova ett annat kommando. Prova kommandot: Okej Google. Lås upp dörren med PIN-koden XXXX
Hur uppdaterar jag min säkerhetskod/PIN för att låsa upp min dörr med Google Assistant?
ör att uppdatera din säkerhetskod/PIN måste du koppla bort och återkoppla ditt Yale Access-konto till ditt Google-konto.
För att göra detta kopplar du bort ditt Yale Access-konto från Google Assistant i appen Google Assistant. Följ stegen nedan för att återställa din PIN-kod:
Öppna Assistant-appen och tryck på knappen Åtgärder längst ner till vänster (Android) / längst ner till höger (iOS).
Tryck på din profil uppe till höger
Välj fliken Assistent och sedan alternativet Hemkontroll
Tryck på de tre prickarna i det övre högra hörnet
Välj Hantera konton
Tryck på alternativet Yale och välj "Unlink".
Bekräfta att du vill ta bort kopplingen.
När du har kopplat bort dina konton går du igenom installationsstegen igen. Det är här du återställer PIN-koden. Välj en minnesvärd PIN-kod.
Om du har svårt att låsa upp dörren med Google Assistant kan det hjälpa att prova ett annat kommando. Prova kommandot: Okej Google. Lås upp dörren med PIN-koden XXXX
Hur konfigurerar jag min Google Assistant till Yale?
1. Öppna appen Google Assistant och logga in på ditt Google-konto.
2. Välj ikonen Åtgärder i det nedre vänstra hörnet (Android) / nedre högra hörnet (iOS).
3. Tryck på din profil uppe till höger
4. Under Assistant, gå till Home Control (hemkontroll)
5. Lägg till dina smarta lås genom att välja ikonen "+" längst ner till höger och bläddra sedan till eller sök efter Yale i menyn Lägg till enheter.
Följ stegen för att logga in på och verifiera ditt Yale Access-konto.
Du måste godkänna att Google får använda dina smarta lås och visa statusen för dina smarta lås.
Därefter ställer du in din säkerhetskod/PIN. Se till att ställa in säkerhetskoden till en PIN-kod som du troligen kommer ihåg, eftersom den behövs för att kunna använda ditt lås med Google Assistant.
Dina konton bör nu vara konfigurerade. Om du behöver ytterligare hjälp med att konfigurera smarta hem-enheter för användning med Google Assistant finns mer information i den här artikeln. Tilldela gärna rum till dina smarta lås vid behov. När ditt konto är anslutet till Google via Google Assistant kan du göra följande låsförfrågan eller kontrollera låsets status:
"OK Google, lås min ytterdörr" (använd det namn som tilldelats din dörr i Yale Access-appen).
"OK Google, är min ytterdörr låst?"
"OK Google, lås upp min ytterdörr." Google Assistant kommer att uppmana dig att ange din PIN-kod för säkerhet. Svara med din PIN-kod för att låsa upp dörren.
Om du har DoorSense installerat på din dörr för att indikera om dörren är öppen eller stängd kan du också kontrollera den statusen genom att säga:
Du kan också kontrollera statusen genom att säga: "OK Google, är min ytterdörr stängd?".
Hur kopplar jag bort min Google Assistant från mitt Yale Access-konto?
Om du vill koppla bort din Google Assistant från ditt Yale Access-konto följer du stegen nedan:
Välj ikonen Åtgärder i det nedre vänstra hörnet (Android) / det nedre högra hörnet (iOS).
Tryck på din profil uppe till höger.
Välj Inställningar
Under Assistant, gå till Home Control (hemkontroll)
Välj de tre horisontella linjerna högst upp till höger och välj Hantera konton.
Välj Yale högst upp och välj "Unlink account" (Koppla bort konto).
Välj "Unlink" när du blir uppmanad.
Support vid akuta problem
Vid akuta problem, vänligen kontakta Teknisk Support via länken nedan. Vi strävar efter att besvara din förfrågan så snabbt som möjligt inom våra öppettider.
Om problemet kvarstår efter att du har kontaktat supporten eller om det akuta problemet uppstår utanför våra öppettider, rekommenderar vi att du kontaktar en Yale Installer Partner (YIP) via länken nedan, eller en låssmed om det inte finns en YIP i ditt område.
YIP eller låssmeden kommer att undersöka problemet. Om det visar sig vara ett ursprungligt fel på produkten och den har köpts inom de senaste tre åren, ska YIP eller låssmeden fakturera direkt ASSA ABLOY, skapa en reklamation och returnera den felaktiga produkten till ASSA ABLOY för vidare kvalitetskontroll.
Om YIP eller låssmeden fastställer att problemet orsakats av konsumenten, exempelvis genom onormal användning eller felaktig installation, ska fakturan istället utfärdas direkt till konsumenten. Observera att i sådana fall har konsumenten inte rätt att reklamera felet eller kräva ersättning från ASSA ABLOY.