Få förhandsinformation om kommande produkter och exklusiva erbjudanden – Klicka här

Daglig användning

Om ditt Yale lås inte skulle fungera som det ska finns det ett antal åtgärder som du kan göra. Du kan göra låstest eller olika typer av felsökningar för att ta reda på hur du får ditt Yale lås att fungera korrekt.

Frågor och svar


  • Hur man skapar, ändrar och raderar smarta varningar (Smart Alerts)

    Den här frågan har en egen sida läs här.

  • Hur man aktiverar/avaktiverar låsets ljud

    Ett Yale Smart Lock ger som standard ifrån sig ljud när man låser och låser upp dörren. Det är enkelt att ändra den här inställningen genom att följa stegen nedan:

    1. Tryck på kugghjulsikonen på sidan med låscirkeln för att öppna menyn Inställningar 
    2. Välj Låsinställningar för den aktuella enheten
    3. Aktivera/avaktivera Låsljud beroende på om du vill ha ljud eller inte.
  • Hur man sätter access scheman

    Läs mer här

  • Hur man aktiverar Automatisk låsning (Auto-Lock)

    Läs mer här

  • Hur man ställer in åtkomstnivåer (Access Levels) för ett smart lås

    iOS

    Ändra en Gäst (Guest) till Ägare (Owner)

    1. Öppna Yale Home-appen, gå till huset där ditt lås finns och välj ikonen Gästlista (Guest List) i menyn längst ner till höger
    2. Välj den gäst (Guest) du vill redigera
    3. Välj alternativet Åtkomstnivå (Access Level) och ändra frånGäst (Guest)tillÄgare (Owner)
    4. En blå bock visas då bredvid ditt val
    5. Tryck på bakåt-pilen för att spara ändringarna

    Din Gäst (Guest) är nu Ägare (Owner) och visas som Ägare (Owner) i dinGästlista (Guest List)

    Du kan när som helst ändra tillbaka en användares åtkomstnivå till Gäst (Guest) genom att gå igenom dessa steg igen och välja Gäst (Guest) som åtkomstalternativ.

    ÄGARE (OWNERS)

    Användare med ägaråtkomst (Owner Access) kan:

    • Låsa och låsa upp dörren viaYale Home-appen
    • Använda funktionen automatisk upplåsning (Auto-Unlock)
    • Bjuda in/ta bort gäster och ägare
    • Kontrollera alla låsinställningar
    • Se aktivitetsflödet
    • Se gästlistan
    • Fjärrstyra låset via Yale Connect Wi-Fi Bridge

    GÄSTER (GUESTS)

    Användare med gäståtkomst (Guest Access) kan:

    • Låsa och låsa upp dörren via Yale Home-appen
    • Inte använda funktionen automatisk upplåsning (Auto-Unlock)
    • Inte bjuda in/ta bort gäster och ägare
    • Inte kontrollera alla låsinställningar
    • Inte se aktivitetsflödet
    • Inte se gästlistan

    Android

    Ändra en Gäst (Guest) till Ägare (Owner)

    1. Öppna Yale Home-appen, gå till huset där ditt lås finns och välj ikonen Gästlista (Guest List) i menyn längst ner till höger
    2. Välj den gäst (Guest) du vill redigera
    3. Ändra åtkomstnivån (Access Level) frånGäst (Guest)tillÄgare (Owner)
    4. Välj alternativet ”Spara ändringar” (Save Changes) längst ner på skärmen för att spara dina ändringar

    Din Gäst (Guest) är nu Ägare (Owner) och visas som Ägare (Owner) i din Gästlista (Guest List)

    Du kan när som helst ändra tillbaka en användares åtkomstnivå till Gäst (Guest) genom att gå igenom dessa steg igen och välja Gäst (Guest) som åtkomstalternativ.

    ÄGARE (OWNERS)

    Användare med ägaråtkomst (Owner Access) kan:

    • Låsa och låsa upp dörren viaYale Home-appen
    • Använda funktionen automatisk upplåsning (Auto-Unlock)
    • Bjuda in/ta bort gäster och ägare
    • Kontrollera alla låsinställningar
    • Se aktivitetsflödet
    • Se gästlistan
    • Fjärrstyra låset via Yale Connect Wi-Fi Bridge

    GÄSTER (GUESTS)

    Användare med gäståtkomst (Guest Access) kan:

    • Låsa och låsa upp dörren via Yale Home-appen
    • Inte använda funktionen automatisk upplåsning (Auto-Unlock)
    • Inte bjuda in/ta bort gäster och ägare
    • Inte kontrollera alla låsinställningar
    • Inte se aktivitetsflödet
    • Inte se gästlistan
  • Hur man bjuder in en ny ägare (Owner) till sitt HomeKit-kompatibla smarta lås

    Om du har ett HomeKit-kompatibelt smart lås kan du lägga till nya ägare (Owners) och samtidigt ge dem HomeKit-åtkomst. Se filmen nedan för en kort översikt över processen:

    För mer information om hur du delar HomeKit-åtkomst med andra användare, läs den här artikeln.

  • Hur man använder en personlig passerkod (Personal Entry Code)

    Yale Smart Keypad När du har installerat knappsatsen, följ stegen nedan för att hitta, uppdatera och använda din personliga passerkod (Personal Entry Code).

    Så här hittar du din personliga passerkod (Personal Entry Code):

    1. Öppna Yale Home-appen
    2. Välj huset från nyckelringen
    3. Gå till Gästlistan (Guest List)
    4. Välj dig själv från gästlistan för att komma till MIN ÅTKOMST (MY ACCESS)

    Din(a) personliga passerkod(er) visas under det anslutna låset, om det finns flera lås. Beroende på låsets inställningar kan den vara dold av säkerhetsskäl. I så fall måste du verifiera med din telefons lösenkod/biometriska autentisering för att se koden. Om du vill uppdatera en befintlig personlig passerkod, följ stegen ovan och gör sedan så här:

    1. Välj den passerkod (Entry Code) du vill ändra
    2. Skriv in en ny kod eller uppdatera den befintliga koden i fältet för koden
    3. Tryck på bakåt-pilen eller Spara ändringar (Save Changes)
    4. Välj SPARA ÄNDRINGAR (SAVE CHANGES)

    Ändringar och uppdateringar visas i MIN ÅTKOMST (MY ACCESS).

    Så här använder du din personliga passerkod (Personal Entry Code):

    1. Slå in din personliga passerkod på knappsatsen
    2. Tryck på Yale-knappen
    3. Knappsatsens belysning pulserar och blinkar sedan när låsning/upplåsning har slutförts.

    Passerkoden måste bestå av 4–6 siffror och en användare kan ha upp till 220 passerkoder för ett lås.

    Gäster med knappsatsåtkomst har en blå cirkel med ett nummertecken (#) till höger om sitt namn i Gästlistan (Guest List). Om du har tilldelat andra gäster passerkoder (Entry Codes) följer de samma steg för att få åtkomst till och uppdatera sina personliga passerkoder i Yale Home-appen.

  • Radera lås från konto

    I den här artikeln beskriver vi hur man tar bort ett lås från sitt konto. OBSERVERA: Det bästa sättet att ta bort låset från ditt konto beror på om du är ägare (Owner) eller gäst (Guest) till låset och skälet till att du vill ta bort det. Välj Ägare (Lock Owner) eller Gäst (Guest), beroende på åtkomstnivå, för vidare instruktioner.

    Ägare (Owners)

    Om du är den enda ägaren (Owner) av ett Yale Smart Lock och behöver radera låset eftersom du inte längre vill ha åtkomst till det, måste du göra en fabriksåterställning av låset för att kunna ta bort det från ditt konto. Vid fabriksåterställning av låset raderas dessutom alla andra konton som är kopplade till låset.

    Om du är låsets ägare (Owner) och behöver radera det för att kunna installera det i en annan dörr, måste du göra en fabriksåterställning av låset, såvida inte dörren finns i samma hus. Om du installerar låset i samma hus kan du ta bort låset från den befintliga dörren och installera det i en ny dörr utan att göra en fabriksåterställning –det räcker att omkalibrera låset. Om du till exempel installerar ett nytt Yale Smart Lock i din ytterdörr och vill flytta ditt befintliga Yale Smart Lock till groventrén, kan du byta namn på det. Gör då på följande sätt:

    1. Öppna Yale Home-appen
    2. Välj det hus som låset är kopplat till från din nyckelring (Keychain)
    3. Gå till Husinställningar (House Settings)
    4. Välj aktuell enhet
    5. Välj Låsnamn (Lock Name)
    6. Skriv in ett nytt namn i det avsedda fältet

    Om du som ägare (Owner) till låset har flyttat och lämnat kvar låset i din tidigare bostad, behöver du  fabriksåterställa låset för att kunna ta bort det från ditt konto.Om du har problem med att koppla bort dig själv från låset, kontakta  kundsupport. .

    Gäster (Guests)

    Om du är gäst (Guest) till ett lås och vill ta bort enheten från ditt konto:

    1. Öppna Yale Home-appen
    2. Välj låset från din nyckelring(Keychain)
    3. Gå tillGästlistan (Guest List)
    4. Välj TA BORT MIG SJÄLV (REMOVE SELF)

    Då blir du ombedd att verifiera att du vill ta bort användaren, i detta fall dig själv, från enheten.

  • Återställa glömt lösenord

    Om du inte kan logga in på ditt Yale Home-konto för att du har glömt ditt lösenord, kan du använda funktionen ”Glömt lösenord” (Forgot Password) för att skapa ett nytt lösenord.

    OBSERVERA: Instruktioner för att återställa säkerhetskoden för din Google Home-eller Google Assistant-intregration finns i följande artikel:

    Välj Logga in (Sign In) och följ instruktionerna i appen:

    1. Välj sedan Glömt lösenord (Forgot Password).
    2. Välj ditt land från rullgardinsmenyn och ange ditt mobilnummer i internationellt format (inklusive landsnummer).
    3. Efter några sekunder får du ett sms från oss med en 6-siffrig kod. Skriv in koden i textrutan för att fortsätta.
    4. Ange den e-postadress du använde när du skapade ditt Yale Home-konto. Vi kommer att skicka en säkerhetskod till denna e-postadress.
    5. Titta i din inkorg när du har angivit din e-postadress. Du ska ha fått ett meddelande från oss med en säkerhetskod. Titta i skräpmappen om e-postmeddelandet inte finns i din inkorg.

    Skriv sedan in säkerhetskoden i textrutan

    Följ instruktionerna i appen och skapa ett nytt lösenord.

    Därmed har du uppdaterat lösenordet för ditt Yale Home-konto.

    Om du inte kan återställa ditt lösenord enligt stegen ovan, försök att använda din e-postadress (i stället för ditt telefonnummer) vid inloggningen.

    Lösenordskrav

    Det nya lösenordet måste uppfylla våra krav på lösenordskomplexitet:

    • Minst en versal bokstav
    • Minst en gemen bokstav
    • Minst en siffra
    • Minst ett icke-alfanumeriskt tecken

    The credentials associated with the Yale Home Account are necessary to complete the password reset steps. If you receive the api_authentication_error while resetting your password it is an indication that the email and/or phone number used to authenticate the account do not match the credentials on the account.

    Om du fortfarande inte kan återställa lösenordet, försök inte att skapa ett nytt konto med dina befintliga kontouppgifter.