Kom igång med Yale Smart Keypad 2
FAQ – Kom igång
Vilka är de viktigaste egenskaperna hos Yale Smart Keypad 2?
Vad ingår i förpackningen?
1 x Yale Smart Keypad 2
1 x Dubbelsidigt självhäftande
1 x Verktyg för borttagning av bakpanel
2 x Skruvar
2 x väggkontakter
4 x AAA-batterier
Vilken applikation ska jag använda med Yale Smart Keypad 2?
Hur ställer man in Yale Smart Keypad 2?
Den här guiden innehåller steg för att konfigurera din Yale Smart Keypad 2 för första gången.
OBS: För att ansluta knappsatsen till ett befintligt lås måste alla tidigare anslutna knappsatser kopplas bort.
1. Lossa bakpanelen från knappsatsen.
2. Ta bort den batteriisolerande dragfliken, så att knappsatsen slås på för första gången.
3. När du har tagit bort den batteriisolerande dragfliken, kontrollera att LED-punkterna på knappsatsens framsida blinkar.
4. Öppna Yale Home-appen och välj de 3 raderna till vänster för att öppna menyn, tryck sedan på Installera en enhet.
5. Skanna QR-koden på baksidan av knappsatsen ovanför batterierna när du uppmanas att göra det.
6. Välj Starta installation och följ instruktionerna på skärmen i Yale Home-appen. Du kommer att se en serie skärmar när Yale Home-appen ansluter till din Smart Keypad 2. Som en del av onboardingprocessen kommer Yale Home-appen först att ladda ner och installera alla nya firmwareuppdateringar i knappsatsen. Du kommer sedan att bli ombedd att välja det Yale-lås som du vill länka knappsatsen till.
7. Gratulerar till din anslutning! Din Smart Keypad 2 är redo att användas.
Så här installerar du Yale Smart Keypad 2 på din fastighet
Det finns två sätt att montera Yale Smart Keypad 2 på din fastighet. Du kan använda den självhäftande plattan eller skruvbeslagen som medföljer i lådan.
Obs! Du kan välja och visa de fullständiga installationsguiderna i Yale Home-appen när du installerar knappsatsen.
Montering med självhäftande platta:
Montering med skruvar:
Hur registrerar jag mitt fingeravtryck på Yale Smart Keypad 2 under installationen?
När du konfigurerar knappsatsen för första gången i Yale Home-appen får du möjlighet att registrera ditt fingeravtryck.
Nedan visas ett exempel på registreringsprocessen för fingeravtryck i appen.
Alternativt, om du väljer ”hoppa över för tillfället” under förstagångsinställningen, kan ett fingeravtryck läggas till för en användare via menyn Gästlista enligt bilden nedan:
Notera - härifrån kan du också registrera en gästs fingeravtryck.
Hur slår jag på Yale Smart Keypad 2?
Yale Smart Keypad 2 slås på automatiskt när batterierna sätts i.
Obs - Samma sak gäller om du någonsin vill stänga av knappsatsen permanent, ta ut batterierna.
Vilka batterier använder Yale Smart Keypad 2?
Yale Smart Keypad 2 - Fingerprint tar 4 x AAA-batterier, vi rekommenderar att du använder märkesbatterier av god kvalitet.
Går det att driva Yale Smart Keypad 2 från ett eluttag i hemmet?
Nej, Yale Smart Keypad 2 kan endast drivas med de AAA-batterier som medföljer i förpackningen.
Vad är den förväntade batteritiden för Yale Smart Keypad 2?
Den förväntade batteritiden är 6 månader.
Vilka är temperaturparametrarna för Yale Smart Keypad 2?
Driftstemperatur: -20 ℃ till 50 ℃
Förvaringstemperatur: -30°C till 70°C
Luftfuktighet vid drift: 0 till 90
Vad är IP-klassningen för Yale Smart Keypad 2?
Klassificeringen är IP55 - vatten- och dammtålig.
Vilka är måtten och vikten på Yale Smart Keypad 2?
Mått och vikt: 69 mm (B) x 122 mm (L) x 19 mm (D)
Vikt: 142 g
Använd Yale Smart Keypad 2
FAQ - Använd
Fingeravtryck / Använd / Koder
Hur många unika fingeravtryck kan registreras på Yale Smart Keypad 2?
Yale Smart Keypad 2 kan hantera upp till 10 fingeravtryck, med endast 1 fingeravtryck registrerat per användare. Fingeravtrycksuppgifterna krypteras säkert och lagras på knappsatsen.
För att skaffa ett personligt fingeravtryck:
Under introduktionsprocessen för Yale Smart Keypad 2 får du möjlighet att registrera ditt fingeravtryck. Om du hoppar över detta steg har du möjlighet att registrera ditt fingeravtryck vid ett senare tillfälle via Yale Home-appen.
Följ stegen nedan för att registrera och använda ditt personliga fingeravtryck.
För att hitta alternativet för registrering av personligt fingeravtryck:
- Öppna Yale Home-appen
- Välj huset från nyckelknippan
- Gå till Gästlistan
- Välj dig själv från gästlistan för att komma till MIN ÅTKOMST
- Ditt personliga fingeravtrycks-alternativ visas under låset som knappsatsen är kopplad till.
- Välj fliken för Fingeravtryck.
- Här kan du ta bort ett tidigare registrerat fingeravtryck och registrera ett nytt fingeravtryck.
- Följ processen i appen för att registrera ditt nya fingeravtryck.
När du har registrerat ditt fingeravtryck framgångsrikt, kommer en gul fingeravtrycksikon att visas bredvid ditt namn i gästlistan.
För att använda ditt personliga fingeravtryck:
- Placera ditt registrerade finger på fingeravtryckssensorn på knappsatsen.
- Ta bort ditt finger.
- Knappsatsens lampor blinkar grönt när låsoperationen har slutförts.
- (Notera: Om du har aktiverat knappsatsljud i inställningsmenyn i Yale Home-appen kommer knappsatsen även att pipa när låsoperationen är slutförd.)
Hur man ställer in och använder ett personligt fingeravtryck för gäster
Under introduktionsprocessen för Yale Smart Keypad 2 får ägaren möjlighet att registrera en gästs fingeravtryck. Om du hoppar över detta steg har du möjlighet att registrera en gästs fingeravtryck vid ett senare tillfälle via Yale Home-appen.
Notera – Endast en ägare kan registrera en gästs fingeravtryck. Gästen måste vara inom räckhåll för knappsatsen för att kunna registrera sitt fingeravtryck när det efterfrågas via Yale Home-appen.
För att ställa in ett fingeravtryck för en gäst måste du först ställa in gästen så att de har åtkomst till Yale Home-appen.
- Gå till menyn Gästlista i Yale Home-appen och välj knappen Bjud in.
- Välj Appåtkomst.
- Här har du möjlighet att bjuda in en gäst från din befintliga kontaktlista i telefonen eller manuellt ange en gästs mobilnummer.
- Välj fortsätt, på nästa sida ser du en lista över lås för vilka du kan ge appåtkomst.
- Här kan du välja appåtkomstnivå som gäst eller ägare.
- Här kan du ställa in åtkomstschemat som Alltid, Återkommande eller Tillfälligt.
- Tryck på skicka inbjudan (notera att inbjudningsikonen kan variera mellan olika operativsystem).
De nya gästerna kommer nu att visas i din gästlista.
- Välj den nya gästens namn, detta öppnar gästens åtkomstmeny.
- Välj Fingeravtryck (Notera – här kan du ta bort ett tidigare registrerat fingeravtryck och registrera ett nytt fingeravtryck).
- Följ processen i appen för att registrera din gästs fingeravtryck. Vid detta steg måste gästen fysiskt placera sitt finger på knappsatsen för registreringsprocessen.
När du har registrerat din gästs fingeravtryck framgångsrikt, kommer en gul fingeravtrycksikon att visas bredvid deras namn i gästlistan.
Hur tar jag bort fingeravtryck?
Notera att endast ägaren av knappsatsen kan ta bort ett registrerat fingeravtryck.
- Öppna Yale Home-appen
- Välj huset från nyckelknippan
- Gå till Gästlistan
- Välj dig själv eller din gäst från gästlistan för att komma till menyn för åtkomstinställningar
- Välj fliken för Fingeravtryck
- Här kan du ta bort ett tidigare registrerat fingeravtryck genom att trycka på Avregistrera fingeravtryck
Så här kopplar du bort en Smart Keypad 2
Du måste vara inom Bluetooth-räckvidd för knappsatsen för att kunna koppla bort enheten från låset.
- Öppna Yale Home-appen.
- Tryck på kugghjulet i ikonfältet och välj inställningar för knappsatsen.
- Välj Återställ knappsats som du hittar under Verktyg (du kan behöva bläddra ner i listan).
- Välj Återställ, knappsatsen kommer sedan att återställas.
- Du kommer att se ett meddelande om att återställningen har lyckats på skärmen, detta slutför bortkopplingsprocessen och din knappsats är inte längre ansluten till ditt lås.
Om du återställer en Yale Smart knappsats 2 raderas alla inpasseringskoder som är kopplade till den knappsatsen.
Så här uppdaterar du firmware på din Yale Smart Keypad 2
För att uppdatera firmware på din Yale Smart Keypad 2 - Fingerprint, utför följande steg:
Öppna Yale Home App när du är inom Bluetooth-räckvidd för knappsatsen och gå till skärmen för låsstatus för låset som knappsatsen är ansluten till.
Om det finns en tillgänglig uppdatering kommer du att uppmanas att uppdatera knappsatsens firmware, tryck på ”start”.
Stanna kvar på uppdateringsskärmen tills uppdateringen är klar.Hur inaktiverar jag tillfälligt Yale Smart Keypad 2?
Om du behöver inaktivera din knappsats tillfälligt måste du befinna dig inom Bluetooth-räckvidd från din knappsats för att kunna utföra följande steg:
- Öppna Yale Home-appen
- Välj huset från din nyckelring
- Klicka på fliken Inställningar (kugghjulsikonen) längst ner på skärmen.
- I menyn Inställningar väljer du Inställningar för knappsats.
- Växla alternativet Aktiverad knappsats till ”Av”.
- Knappsatsen är nu inaktiverad. För att återaktivera knappsatsen, gå tillbaka genom stegen och växla knappsatsaktiverad till ”På”.
OBSERVERA: One Touch Lock kommer också att inaktiveras när du inaktiverar knappsatsen.
Hur vet jag när knappsatsens batterier behöver bytas ut?
När batterierna i Yale Smart Keypad 2 börjar ta slut blinkar batterisymbolen på knappsatsen rött och en ljudsignal hörs. Utöver detta kommer ägarna också att se ett meddelande om låg batterinivå i appen och få en e-postavisering. Batterinivån kan också kontrolleras i menyn Inställningar för den tillhörande manöverpanelen i Yale Home-appen.
Hur man tar bort en Yale Smart Keypad 2 från ditt Yale Smart Lock och Yale Home-konto
Här täcker vi stegen som behövs för att koppla bort en Yale Smart Keypad 2 från ett Yale Smart Lock.
OBS: Du måste vara inom Bluetooth-räckvidd från knappsatsen för att koppla bort enheten från låset. Följande steg kommer att koppla bort din knappsats från ditt lås:
- Öppna Yale Home-appen.
- Tryck på kugghjulsikonen i menyraden och välj inställningar för knappsatsen.
- Välj Återställ knappsats som finns under Verktyg (du kan behöva scrolla ner i listan).
- Välj Återställ. Knappsatsen kommer då att återställas.
- Du kommer att se ett meddelande om att återställningen lyckats på skärmen, vilket slutför frånkopplingsprocessen, och din knappsats är inte längre ansluten till ditt lås.
Notera: Återställning av en Yale Smart Keypad 2 kommer att radera alla inmatningskoder kopplade till den knappsatsen. Om du vill återställa din knappsats, gör det endast som en sista utväg. En fabriksåterställning av din knappsats kommer att resultera i att alla koder som är associerade med knappsatsen raderas.
Hur man justerar inställningarna på Yale Smart Keypad 2
För att hitta och justera inställningarna för Yale Smart Keypad 2:
- Välj fliken Inställningar (kugghjulsikonen).
- Tryck på knappsatsikonen.
Detaljer om varje knappsatsinställning beskrivs i följande tabell, och dessa visas under respektive avsnitt i inställningsmenyn:
Enhetsinställningar Beskrivning Aktivera knappsats* Gör att du tillfälligt kan inaktivera din knappsats utan att behöva avinstallera den. En-tryckslåsning Möjliggör låsning utan att ange en kod, genom att använda Yale-knappen. Aktivera dörrklocka* Tänder och aktiverar dörrklockeknappen på knappsatsen. Aktivera adaptiv ljusstyrka* Knappsatsens belysning anpassas efter omgivningen. Knappsatsljud* Slå på eller av ljudet på knappsatsen. Aviseringsinställningar Beskrivning En-trycksaviseringar Ta emot aviseringar varje gång knappsatsen används för att låsa enheten. Dörrklockeavisering En avisering skickas till din telefon när dörrklockan trycks på. Alexa-dörrklockeavisering En avisering skickas till din Alexa Smart-högtalare. | Verktyg | Beskrivning | | Återställ knappsats* | Ta bort knappsatsen från associerat lås och Yale Home-konto. |
| Enhetsinformation | Beskrivning | | Knappsatsinformation | Innehåller hårdvaruinformation såsom batterinivå, serienummer och aktuell firmware-version. |
Notera:
- Du måste vara inom Bluetooth-räckvidd från knappsatsen för att kunna aktivera/inaktivera dessa knappsatsinställningar.
- Alternativet kan variera beroende på låsmodell.
Vad är en-tryckslåsning?
Yale Smart Keypad 2 - Fingeravtryck har möjligheten att aktivera en-tryckslåsning, vilket betyder att du kan låsa ditt smarta lås bara genom att trycka på Yale-knappen längst ner på knappsatsen.
Notifikationer för en-tryckslåsning är som standard avstängda, men notifikationer kan aktiveras i knappsatsens inställningar.
Notifikationer för en-tryckslåsning kommer endast att tas emot av den person som ställt in dem, och ditt smarta lås måste ha antingen inbyggt WiFi eller en Yale Wi-Fi-bro ansluten för att ta emot notifikationer för en-tryckslåsning.
Notera - denna funktion är låsberoende.
Hur fungerar dörrklocksfunktionen på Yale Smart Keypad 2?
Dörrklocksfunktionen kan användas om det associerade låset är anslutet till ett nätverk med en Yale Wi-Fi-bro (eller med inbyggt Wi-Fi).
När funktionen är aktiverad i knappsatsens inställningar via Yale Home-appen, kommer dörrklockikonen på knappsatsen att lysa upp när någon närmar sig. När knappen trycks in får du en avisering på din telefon som meddelar att någon har tryckt på dörrklockan på din knappsats. Knappsatsen kommer också att avge ett ljud när dörrklockan trycks in.
Om du dessutom har en Alexa- eller Google-integration kan ljudet spelas upp via de högtalarna när dörrklockan trycks på.
Hur vet jag när batterier behöver bytas ut?
När batterierna i Yale Smart Keypad 2 börjar ta slut blinkar batterisymbolen på knappsatsen rött och en ljudsignal hörs. Utöver detta kommer ägarna också att se ett meddelande om låg batterinivå i appen och få en e-postavisering. Batterinivån kan också kontrolleras i menyn Inställningar för den tillhörande manöverpanelen i Yale Home-appen.
Hur man uppdaterar firmware
För att uppdatera firmware på din Yale Smart Keypad 2 följ dessa steg:
- Öppna Yale Home-appen när du är inom Bluetooth-räckvidd från knappsatsen och gå till låsets statusvy för det lås som knappsatsen är ansluten till.
- Om det finns en uppdatering tillgänglig kommer du att få en avisering om firmwareuppdatering för knappsatsen, tryck på "start".
- Stanna kvar på uppdateringsskärmen tills uppdateringen är klar.
Felsökning:
- Om firmwareuppdateringsprocessen avbryts måste du starta om från början.
- Om uppdateringen inte startar, prova att hålla in Yale-knappen på framsidan av knappsatsen i 10 sekunder.
Hur kontrollerar jag batterinivån på min Yale Smart Keypad 2?
Du kan kontrollera batterinivån i menyn för knappsatsinställningar via Yale Home-appen, batterinivån visas som Full, Medium eller Låg.
Vad betyder ljusaktiviteten på Yale Smart Keypad 2?
Knappsatsen visar följande ljusaktivitet:
Grön LED-indikator: Ingångskod eller fingeravtryck accepterat
Om inpasseringskoden eller fingeravtrycket är korrekt blinkar knappsatsens LED-indikator längst upp grönt om rätt inpasseringskod eller fingeravtryck används.Röd LED-indikator: Ingångskod eller fingeravtryck accepteras inte
Om inmatningskoden eller fingeravtrycket är felaktigt blinkar knappsatsens LED-indikator högst upp rött.Röd batteriindikator: Batterierna är svaga
Om batterierna i knappsatsen håller på att ta slut och måste bytas ut, lyser batteriikonen i knappsatsens övre fält rött kontinuerligt.Var kan jag hitta serienumret för Yale Smart Keypad 2?
Information om din knappsats, t.ex. serienumret, finns i Yale Home App. Följ dessa steg för att hitta din knappsats serienummer:
1. Öppna Yale Home-appen
2. Välj huset från din nyckelring
3. Klicka på fliken Inställningar (kugghjulsikonen) längst ner på skärmen
4. Välj knappsatsen för att öppna enhetens inställningsmeny
5. Knappsatsens serienummer visas under Enhetsinformation
Alternativt kan knappsatsens serienummer hittas på enhetens baksida under batteriluckan.
Hur tar jag bort batteriluckan och monteringsplattan från enheten?
När du installerar knappsatsen för första gången kan du ta bort batteriluckan med hjälp av dragfliken.
Men om dragfliken inte längre sitter fast, eller om knappsatsen är installerad på en fastighet, måste du använda borttagningsstiftet som medföljer i lådan.
Hur många unika koder kan jag ställa in för Yale Smart Keypad 2?
Yale Smart Keypad 2 ger tillgång till upp till 220 unika 4-6-siffriga koder, som lagras på det smarta lås som knappsatsen är kopplad till.
Hur skickar jag en personlig entrékod till min Gäst?
Lägga till en personlig entrékod för endast knappsatsåtkomst:
Följ stegen nedan för att ge en Gäst knappsatsåtkomst med enbart en entrékod:
- Gå till Gästlistemenyn i Yale Home-appen och välj Bjud in.
- Välj Endast entrékod.
- Här kan du välja att bjuda in en Gäst från din befintliga kontaktlista i telefonen, eller manuellt ange Gästens namn.
- Välj Fortsätt, på nästa sida ser du en lista över lås till vilka du kan tilldela en entrékod.
- Tryck på Entrékod för att skapa en ny kod för din Gäst.
- Välj åtkomstschema för entrékoden; detta kan vara Alltid, Återkommande eller Tillfällig.
- Välj Spara entrékod (Observera att du också har möjlighet att välja Skicka kod till Gäst samtidigt).
Grattis! Du har nu ställt in en knappsatsåtkomst med en entrékod. Den nya Gästens namn kommer att visas i din Gästlista med en # symbol bredvid.
Lägga till en personlig entrékod med Yale Home:
Om du vill bjuda in din Gäst till både Yale Home-appen och knappsatsen, följ stegen nedan:
- Gå till Gästlistemenyn i Yale Home-appen och välj Bjud in.
- Välj Appåtkomst.
- Här kan du välja att bjuda in en Gäst från din befintliga kontaktlista i telefonen, eller manuellt ange Gästens mobilnummer.
- Välj Fortsätt, på nästa sida ser du en lista över lås som du kan ge appåtkomst till.
- Här kan du välja åtkomstnivå som Gäst eller Ägare.
- Här kan du ställa in åtkomstschemat som Alltid, Återkommande eller Tillfällig.
- Tryck på Skicka inbjudan (Observera att ikonen för att skicka inbjudan varierar mellan operativsystem).
- Den nya Gästen kommer nu att visas i din Gästlista.
- Välj det nya Gästnamnet, detta öppnar Gästens åtkomstmeny.
- Välj Entrékod, här kan du använda den föreslagna koden eller ange din egen 4-8-siffriga kod.
- Välj Spara entrékod.
Grattis! Du har nu ställt in Yale Home App-åtkomst med en entrékod. Gästens namn kommer att visas i din Gästlista med en # symbol bredvid.
Så här ställer du in tidsinställda åtkomstkoder för knappsatsen
Ägare av Yale Smart Lock har möjlighet att utfärda inpasseringskoder som alltid är på, tillfälliga och återkommande. Om du har en knappsats ansluten till ett Yale Smart Lock kan du följa instruktionerna nedan för att lägga till en inpasseringskod.
- Navigera till gästlistan.
- Klicka på den användare vars portkodstillgång du vill hantera.
- Tryck på Åtkomstschema.
- Välj Alltid, Återkommande eller Tillfällig.
- Det schema du väljer gäller för både appåtkomst och kodåtkomst.
Hur man ställer in och använder en personlig inpasseringskod
Under onboardingprocessen för Yale Smart Keypad 2 får du möjlighet att ställa in en personlig kod, och du har sedan möjlighet att ändra den personliga koden vid ett senare tillfälle via Yale Home App.
Nedan finns en guide för att hitta, uppdatera och använda din personliga kod.
Så här hittar du din personliga kod:
- Öppna Yale Home-appen
- Välj huset från nyckelringen
- Gå till gästlistan
- Välj dig själv från gästlistan för att öppna menyn MY ACCESS.
Din(a) personliga inpasseringskod(er) visas under det tillhörande låset. Beroende på inställningarna för låset kan den vara borttagen som en säkerhetsåtgärd. Om så är fallet måste du autentisera dig med din telefons lösenord/biometri för att se koden. Om du vill uppdatera en befintlig personlig kod följer du stegen ovan och sedan:
- Välj fliken Entry Code som öppnar menyn Entry Code management.
- Tryck på Hantera kod
- Ange en ny kod i fältet Entry Code (Entry codes måste vara mellan 4 och 8 siffror och en användare kan ha upp till 220 entry codes på ett lås).
- Välj Spara ändringar
Så här använder du din personliga kod- Ange din personliga kod på knappsatsen
- Tryck på kryss-knappen på knappsatsen
- Knappsatsens lampor blinkar grönt när låsfunktionen har slutförts. (Obs - Om du har aktiverat knappsatsljud i inställningsmenyn för Yale Home App kommer knappsatsen också att pipa när låsningen har slutförts)
Hur tar jag bort entrékoder?
Låsägare kan ta bort och uppdatera knappsatsentrékoder i Yale Home.
För att göra ändringar i entrékoder för specifika Gäster:
- Öppna Yale Home-appen och gå till Gästlistan för knappsatsen.
- Hitta Gästens post för den kod du vill ändra.
- Välj entrékoden och Hantera entrékod.
- Tryck på Inaktivera entrékod för att ta bort entrékoden.
Hur man ställer in tidsbegränsade koder på knappsatsen
Hur man ställer in tidsbegränsade koder på knappsatsen
Ägare av Yale Smart Lock har möjlighet att skapa Alltid Aktiva, Tillfälliga och Återkommande inmatningskoder. Om du har en knappsats ansluten till ett Yale Smart Lock kan du följa instruktionerna nedan för att lägga till en inmatningskod.
- Navigera till Gästlistan.
- Klicka på användaren vars inmatningskod du vill hantera.
- Tryck på Åtkomstschema.
- Välj Alltid, Återkommande eller Tillfällig.
Det schema du väljer kommer att gälla både för appåtkomst och inmatningskodåtkomst.
Hur man aktiverar dolda inmatningskoder
Med funktionen för dolda inmatningskoder kan du lägga till ett extra lager av säkerhet genom att kräva autentisering på din telefon för att visa personliga inmatningskoder i appen. När funktionen för dolda inmatningskoder är aktiverad krävs din telefons autentisering för att:
- Visa användares inmatningskoder
- Inaktivera funktionen
När denna funktion är inaktiverad visas inmatningskoder när du väljer inmatningskoden i en gästs profil. Genom att aktivera dolda inmatningskoder får du och andra ägare av ditt lås ett extra säkerhetslager eftersom autentisering krävs för att visa inmatningskoder.
Vanliga frågor om dolda inmatningskoder
Vilka produkter kan jag aktivera denna funktion för?
Denna inställning fungerar med alla Yale-lås eller Yale Smart Keypads som är konfigurerade för att fungera med Yale Home-appen via Wi-Fi eller Bluetooth.
Vem kan se alla användares inmatningskoder?
När denna inställning är aktiverad kan alla låsägare se en annan användares inmatningskod efter autentisering.
Hur aktiverar jag denna funktion?
För att aktivera funktionen för dolda inmatningskoder:
- Öppna Yale Home-appen
- Gå till Inställningar genom att trycka på kugghjulsikonen
- Välj ett lås (med antingen en tillhörande knappsats eller ett lås med inbyggd knappsats)
- Under Säkerhetsinställningar, aktivera Dolda inmatningskoder
Efter att du har aktiverat denna funktion kommer din telefons autentiseringsinställning att köras när du trycker på inmatningskoden i profilen.
OBS: Om låset inte är anslutet till en Wi-Fi-bro krävs en Bluetooth-anslutning för att se inmatningskoden.
Om jag aktiverar denna funktion, kommer den vara aktiverad för andra låsanvändare?
Om du aktiverar funktionen för dolda inmatningskoder i dina inställningar kommer funktionen också att vara aktiverad för andra ägare av det associerade låset.
Jag aktiverade denna funktion, men nu är den inaktiverad. Varför?
Om du har aktiverat inställningen för dolda inmatningskoder men den nu är inaktiverad, är det troligt att en annan låsägare har inaktiverat funktionen i sina inställningar.
Vad gör jag om jag når gränsen för min kod eller mitt fingeravtryck?
Entry code-gränsen för Yale Smart Keypad 2 är 220 unika koder. Fingeravtrycksgränsen är 10.
När gränsen har nåtts måste befintliga koder eller fingeravtryck tas bort för att ge plats åt nya.
Obs - När du har raderat en kod eller ett fingeravtryck är det bra att uppdatera nyckelringen för att få med ändringar när de görs.
Felsök Yale Smart Keypad 2
FAQ - Felsök
Om fel fingeravtryck anges för många gånger, kommer min Yale Smart Keypad 2 att få en timeout?
Ja, för att öka säkerheten om ett felaktigt fingeravtryck anges 5 gånger, kommer knappsatsen att ta timeout i 5 minuter och inte acceptera ytterligare fingeravtrycksförsök under denna period.
Om fel kod anges för många gånger, kommer min Yale Smart Keypad 2 att ta timeout?
Ja, för att öka säkerheten om en felaktig inmatningskod anges 5 gånger, kommer knappsatsen att ta timeout i 5 minuter och inte acceptera ytterligare försök till inmatningskod under denna period.
Så här återställer du Yale Smart Keypad 2
För att kunna utföra dessa åtgärder behöver du vara inom Bluetooth-räckvidd för din keypad.
VIKTIGT: Du måste vara ägare till keypaden för att kunna återställa den.
- Öppna Yale Home-appen.
- Tryck på kugghjulet i ikonfältet och välj inställningar för keypaden.
- Välj "Återställ keypad" som du hittar under "Verktyg" (du kan behöva bläddra ned i listan).
- Välj "Återställ". Keypaden kommer då att återställas.
- Du kommer att se ett meddelande på skärmen som bekräftar att återställningen lyckats, vilket fullbordar bortkopplingsprocessen. Din keypad är nu inte längre ansluten till låset.
Notera: Återställning av Yale Smart Keypad 2 kommer att radera alla inmatningskoder som är kopplade till den keypaden. Om du vill återställa din keypad, gör det endast som en sista utväg. En fabriksåterställning av din keypad kommer att resultera i radering av alla koder kopplade till keypaden.
Om du har följt stegen ovan och enheten inte börjar återställas, kontakta din regionala kundsupport.
Inmatningskoden fungerar inte för att låsa upp dörren
Här hittar du hjälp om du har problem med att låsa upp ditt Yale Smart Lock med Yale Smart Keypad 2.
Om dörren inte låses upp efter att du har använt din inmatningskod eller fingeravtryck, var uppmärksam på antalet pip. Smart Keypad har funktionalitet för att diagnostisera potentiella problem.
Om keypaden piper en gång och en rad orange lysdioder tänds efter att koden/fingeravtrycket har angetts och dörren inte låses upp, betyder det att koden har matats in fel. Försök att ange koden igen för att låsa upp dörren. Inmatningskoder för keypaden måste vara mellan 4 och 6 siffror, och du måste trycka på den gröna bocken på keypaden efter att du har angett koden.
Om keypaden piper en gång med en blinkande rad röda lysdioder efter att en kod/fingeravtryck har angetts och dörren inte låses upp, betyder det att keypaden inte kommunicerar med låset. Då måste dörren låsas upp via appen, och när du är inne i fastigheten måste keypaden återställas.
Innan du försöker återställa, se till att du kan ansluta låset till telefonen för att säkerställa att problemet inte ligger i låsets batterier eller låset självt. Om du märker att problemet är låset, försök att starta om låset först. För att starta om låset, ta bort ett av batterierna och sätt tillbaka det. När du har startat om låset, försök att ange inmatningskoden igen. Om detta inte fungerar måste keypaden återställas.
Vi försöker undvika att återställa keypaden eftersom detta raderar alla koder, men ibland är en återställning nödvändig. Om du behöver återställa keypaden gör du det via Yale Home-appen:
- Öppna Yale Home-appen och gå till inställningar för keypaden.
- Välj alternativet för att återställa keypaden (observera: du måste vara inom Bluetooth-räckvidd).
- Para sedan ihop keypaden igen via Yale Home-appen.
Detta slutför stegen som behövs för att återställa keypaden.
VIKTIGT: Återställning av keypaden kommer att radera alla befintliga inmatningskoder, och de måste läggas till igen efter att keypaden har konfigurerats på nytt.
Felmeddelande "Kan inte ansluta till låset" vid skapande av en personlig inmatningskod
Om en Yale Wi-Fi-brygga är ansluten till Smart Lock, eller om Yale Smart Lock har inbyggt Wi-Fi, kan en låsägare ändra personliga inmatningskoder för Yale Smart Keypad 2 på distans. Utan en Yale Wi-Fi-brygga (eller lås med inbyggt Wi-Fi) kommer du att se följande meddelande om du försöker skapa en inmatningskod på distans.
Utan en Yale Wi-Fi-brygga (eller lås med inbyggt Wi-Fi) kan personliga inmatningskoder endast skapas när du är ansluten till ditt Yale Smart Lock via Bluetooth.
Support vid akuta problem
Vid akuta problem, vänligen kontakta Teknisk Support via länken nedan. Vi strävar efter att besvara din förfrågan så snabbt som möjligt inom våra öppettider.
Om problemet kvarstår efter att du har kontaktat supporten eller om det akuta problemet uppstår utanför våra öppettider, rekommenderar vi att du kontaktar en Yale Installer Partner (YIP) via länken nedan, eller en låssmed om det inte finns en YIP i ditt område.
YIP eller låssmeden kommer att undersöka problemet. Om det visar sig vara ett ursprungligt fel på produkten och den har köpts inom de senaste tre åren, ska YIP eller låssmeden fakturera direkt ASSA ABLOY, skapa en reklamation och returnera den felaktiga produkten till ASSA ABLOY för vidare kvalitetskontroll.
Om YIP eller låssmeden fastställer att problemet orsakats av konsumenten, exempelvis genom onormal användning eller felaktig installation, ska fakturan istället utfärdas direkt till konsumenten. Observera att i sådana fall har konsumenten inte rätt att reklamera felet eller kräva ersättning från ASSA ABLOY.