Få förhandsinformation om kommande produkter och exklusiva erbjudanden – Klicka här

FAQ – Kom igång

    Kan jag installera Yale Doorman L3S själv?

    Ja. Våra lås är speciellt utformade för enkel installation. Det går även bra att kontakta en installatör eller återförsäljare.

    Kan jag integrera Yale Doorman L3S med Smarta hem-lösningar?

    Ja. Du kan integrera Yale Doorman L3S med Smarta hem-lösningar genom appen Yale Home.

    Kan jag koppla ett larm till Yale Doorman L3S?

    Ja. Du kan koppla samman Yale Doorman L3S med ett hemlarm. Yale Doorman L3 fungerar för närvarande med Verisure och Sector Alarm.

Kom igång och installera

  • Jag har en dubbeldörr, passar Yale Doorman L3S i den?

    Detta beror på dörrens utformning. Yale Doorman L3S är designat för att passa i dubbeldörrar tack vare den smalare insidesenheten jämfört med den klassiska Yale Doorman. I övrigt ska du tänka på att:

    • Den aktiva dörren måste uppfylla samma standard som en enkeldörr.
    • Den passiva dörren måste kunna reglas.
  • Kan jag ha mitt Yale Doorman L3S på min ytterdörr?

    Ja. Yale Doorman L3S och även tidigare generationer av låset är speciellt utvecklade för Skandinaviska väderförhållanden. Det tål kyla, värme, snö och regn samt smuts och sand och är IP-klassat till IP55. Låset har en UV-skyddad yta som även tål sol och fukt under längre perioder. Det enda du behöver tänka på är att insidan ska vara torr och varm.

    Tips! Se dock även vår fråga-svar om hur snabba väderomslag kan påverka din dörr, även om låset i sig ej påverkas.

  • Hur viktig är dörrtjockleken på min dörr?

    På alla dörrar har man mått som kallas för A-B-C. Just för Yale Doorman är det viktigt att fokusera på C-måttet.

    C-måttet är avståndet från dörrbladets insida till centrum på låshuset.

    C-måttet kan inte vara mer än ca 61 mm för att den längsta fyrkantspinnen som följer med i förpackning ska räcka till. Samma gäller den längsta medbringare som eventuellt inte räcker till när C-måttet är för stort.

  • Jag ska ta över en bostad med ett Yale Doorman L3S. Vad ska jag tänka på?

    Det är viktigt att radera alla gamla användardata. Gör det genom att göra en fabriksåterställning.

    Om säljaren har använt låset i Yale Home, och du har som avsikt att själv använda Yale Home med Yale Doorman L3S, kan säljaren bjuda in dig till låsets nuvarande "hus" och sätta behörighetsnivå "Ägare" för samtliga lås i huset. Du kan sedan antingen välja att ta bort säljaren från huset eller gå till låsinställningarna i appen och trycka "Fabriksåterställ" (du kan läsa mer om detta i avsnittet "Använd").

    Planerar du att fabriksåterställa låset rekommenderar vi att du tar bort tillbehöret Yale Connect WiFi Bridge först eller att säljaren avinstallerar den i sin Yale Home-app. Är låset kopplat till andra integrationer är de ofta kopplade till abonnemang. Kontrollera detta med säljaren.

    Är du osäker, be säljaren ta ut eventuella moduler och göra en fabriksåterställning och lämna låset i "standalone-läge" med en Masterkod som du sedan byter.

  • Vilka verktyg behöver jag för att installera mitt Yale Doorman L3S?

    Vid en standardinstallation i en modern dörr behöver du en stjärnskruvmejsel i storlek PH2 och en avbitartång. Vid en installation i en äldre dörr kan du behöva ett stämjärn alternativt en rasp.
    Se våra installationsvideor längst ned på denna sida!
  • Styra Yale Doorman L3S i en app – hur gör jag och vad behövs?

    Yale Doorman L3S kan användas med vår kostnadsfria app Yale Home utan extra tillbehör. Lås och telefon kommunicerar direkt via BLE (Bluetooth). Börja alltid med appen, därefter lägger du in koder enligt appens instruktioner.

    Viktigt: Tänk på att samtliga inställningar, såsom användarkoder och masterkod, försvinner vid integration mot Yale Home. Du kommer att behöva lägga in nya användarkoder genom ”Gästlistan” i Yale Home efter du har integrerat låset. Se även till att du har dörren öppen, samt olåst vid integrationen för att undvika utelåsning).

    Har du tillgång till internetuppkoppling med Wi-Fi hemma kopplar du även in den Yale Connect du fått med i paketet med Yale Doorman L3S och får tillgång till appens alla funtioner även om du inte är hemma. 

    Du kan också koppla låset till larm, genom att använda en modul från det larmbolag som erbjuder ett sådant tillbehör.

    Videor på hur L3S kopplas till Yale Home

    Längre ned på denna sida hittar du filmer på hur du kopplar Yale Doorman L3S, och Yale Connect Bridge, till Yale Home! 

    Partnerappar

    Förutom Yale Home erbjuds flera integrationer till låset. För att det ska fungera då behöver du tillbehör från respektive integratör.

    Kom igång med partnerappar →

Nyckelbrickor och användarkoder

  • Kan jag använda samma nyckelbricka till flera olika lås?

    Ja det kan du.

    Nyckelbricka Classic kan kopplas upp till sex olika Yale Doorman. Dock så måste du verifiera varje bricka 3 gånger på respektive lås innan du går vidare till nästa.

    Nyckelbricka L3 har ingen begränsning i hur många lås den kan kopplas mot.

  • Hur många elektroniska nycklar kan jag ha till mitt lås?

    Nyckelbricka Classic kan kopplas upp till sex olika Yale Doorman. Dock så måste du verifiera varje bricka 3 gånger på respektive lås innan du går vidare till nästa.

    Nyckelbricka L3 har ingen begränsning i hur många lås den kan kopplas mot.

  • Måste jag ha en användarkod till min nyckelbricka?

    Nej, det behöver du inte. Generellt sett kan du bestämma själv om du vill ha nyckelbricka eller nyckelbricka + användarkod. Vissa larmintegrationer kräver användarkod till nyckelbrickan för att acceptera att låset larmar av i lås upp -manövern.
    I appen Yale Home får du också välja om du skall ha en användarkod när du lägger till bricka. 
  • Hur många användarkoder kan L3S hantera?

    Du kan ha upp mot 30st användarkoder. Detta gäller även om du väljer att använda låset utan Yale Home eller annan integratörs modul. 

    Generell information

    • Vilken är den senaste mjukvaran (FW) för Yale Doorman L3S?

      Aktuell mjukvara (FW) för Yale Doorman L3S: 3.2.1-4.0.0-2.1.0* 

      *Aktuell mjukvara (FW) kan komma att förändras. 

      Hur uppdaterar jag låset?

      Vi uppdaterar kontuerligt programvaran i Yale Doorman L3S. Om en ny programvara finns tillgänglig kommer en notis upp i din Yale Home-app när du låser/låset upp via telefonen. Detta kan även hända i samband med att du installerar låset för första gången i Yale Home. En ny programvara kan ha släppts under den tiden produkten funnits på lager i butik.

      Låt uppdateringen gå igenom sina steg med telefonen nära låset. Uppdateringen går via telefonens BLE (Bluetooth). Vid stora uppdateringar kan det ta upp till 10 minuter. Låset kommer spela upp hälsingsfrasen när uppdateringen är klar. Alla användardata finns kvar efter uppdateringen.

      Vart ser jag vilken mjukvara mitt lås har?

      Du hittar vilken mjukvara som just ditt lås har under "Enhetsinformation" som du hittar i dina låsinställningar i Yale Home appen. Använder du inte Yale Home idag med ditt Yale Doorman L3S rekommenderar vi att kopplar låset till Yale Home och uppdatera det till den aktuella mjukvaran. Väljer du att koppla upp låset mot Yale Home tänk då på att samtliga tidigare inställningar kommer att tas bort, inklusive masterkod och passerkoder. Du lägger in nya använderkoder, nyckelbrickor eller åtkomst via app genom "Gästlistan" och gör dina inställningar för låset genom låsinställningarna. 

      Vill du inte använda appen efter att ha uppdaterat låset så kan du fabriksåterställa låset via låsinställningarna. Du väljer sedan en ny masterkod och behöver lägga till de inställningar du hade tidigare på nytt.

    • Uppfyller Yale Doorman L3S kraven för Godkänd låsenhet?

      Ja. Yale Doorman L3S har ett certifikat för godkänd låsenhet utfärdat av SBSC enligt SSF 3522(mekaniskt) och 3523(digitalt) låsklass 3 och är listade på Säkerhetsguiden som ges ut av Svenska Stöldskyddsföreningen, SSF.

      Yale Doorman L3S har flera låslägen. Det är endast i bortasäkert läge* låset uppfyller Låsklass 3 eftersom låsklassen kräver att det är låst från både utsidan och insidan.

      *Vid bortsäkert läge är dörren låst från både in- och utsidan samt att vredet på insidan är spärrat. Upplåsning kan endast ske med nyckelbricka, app eller registrerad användarkod. OBS! I låsets grundinställning är användarkoder blockerade i bortasäkert läge. I instruktionsmanualen som följer med vid köp beskrivs hur du ställer in detta i ditt Yale Doorman L3S.

    • Vilka versioner finns det av Yale Doorman?

      L3S – vårt senaste Yale Doorman

      Introducerades på marknaden i början av 2023. Låset kan integreras med Yale Home App och kopplas till ditt smarta hem.

      Yale Doorman L3S är ett säkert smartlås certifierad av SSF för både mekanisk och digital säkerhet (SSF 3522 och SSF 3523).

      Gå till Yale Doorman L3S produktsida

      L3 

      Introducerades på marknaden i slutet av 2020. Låset kan integreras med Yale Home App och kopplas tilll ditt smarta hem.

      Yale Doorman L3 är ett säkert smartlås certifierad av SSF för både mekanisk och digital säkerhet (SSF 3522 och SSF 3523).

      Classic (tidigare V2N)

      Introducerades parallellt med V2 april 2016. Utsidans enhet är under handtaget märkt med V2N eller Classic.

      Gå till Yale Doorman Classic produktsida

      V2

      Introducerades april 2013. Utsidans enhet är under i handtaget märkt med V2. Till skillnad från V1 går V2 att integrera med larm hos våra partners.

      V1

      Den första varianten, såldes mellan augusti 2011 och april 2013. V1 har ingen synlig märkning.

      Om nyckelbrickor:

      - Om du har ett V1 eller V2 sedan tidigare och köper en V2N eller L3S fortsätter du använda de brickor ni har sedan tidigare.

      - Nyckelbricka Classic fungerar bara i V2N/Classic lås medan den tidigare nyckelbrickan, med Yale Doorman märket, fungerar i alla versioner av Yale Doorman.

      - Nyckelbricka L3 kan registreras på obegränsat antal Yale Doorman L3 lås.

      Till L3S kan du använda upp till 30 nyckelbrickor. Har du ett system med flera lås och kombinerar L3S och V2N kan dock fortfarande max 6 av brickorna brickor användas till de som är av modellen V2N.

    • Fungerar Yale Doorman L3S med Apple HomeKit?

      Yale Doorman är inte kompatiblet med Apple HomeKit. Kort sammanfattat så uppfyller inte Apples integration med vad Yale har i sin kravsättning för säkerhet och ägarskap av låset.

    • Jämför låsen L3S, Classic Connected och Linus

      Modell

      Yale Doorman L3S

      Yale Doorman L3S

      Yale Doorman Classic Connected

      Yale Doorman Classic Connected 
      (Med Yale Access Module)

      Yale Linus Home

      Yale Linus

      Montera självJaJaJa
      Röstguide vid programmeringJaJa-
      Max antal nyckelbrickor3010-
      Max antal användarkoder3010254
      24h dygnskodJaJa-
      Schemalagda användarkoder
      (vid appanvändning)
      JaJaJa
      Automatisk låsningJaJaJa
      Tillfälligt stänga av 
      automatisk låsning
      Ja--
      Automatisk upplåsning
      (vid appanvändning)
      JaJaJa
      Känner av om dörr är 
      stängd eller öppen
      JaJaJa
      Se om dörr är stängd eller öppen
      (vid appanvädning)
      JaJaJa
      BortasäkringJaJa-
      Ljud- och ljusindikeringarJaJaJa
      Notiser vid låsoperationer
      (vid appanvädning)
      JaJaJa
      Styra på distans
      (vid appanvändning)
      JaJaJa
      Antal användare
      (vid appanvändning)
      254254254
      Möjlighet till modulintegration (partnerappar)JaJa-
      Smarta hemlösningar
      (vid appanvändning)
      JaJaJa
      Ringklocka 
      (inkl. notiser vid appanvändning)
      Ja--
      Låsklass 32A2A

    Installationsvideor

    Installera Yale Doorman L3S – steg 1-9 (ny version av låshus)

    Installera Yale Doorman L3S – steg 1-9 (tidigare version av låshus)

    Installera Yale Doorman L3S – steg 10-14 (utan integration med app)

    Koppla Yale Doorman L3S till Yale Home-appen

    Koppla Yale Doorman L3S till Yale Connect Wi-Fi Bridge

    Inställning av Yale Doorman L3S i Yale Home-appen

    FAQ – Använd

      Hur låser jag upp Yale Doorman L3S?

      Du "väcker" knappsatsen med valfri knapp eller trycker in upplåsningskoden direkt, följt av "Låsa upp".

      Övriga versioner av Yale Doorman väcks alltid med *.

      Får jag indikation på att låset inte gick att låsa?

      Ja, det indikeras med ljud och blink på låset. Om du har låset integrerat så kan du även se en logg på detta i appen.

      Hur ändrar jag inställningarna när låset är integrerat?

      Du justerar låsets inställningar i appen som är knuten till ditt lås. 

    Inställningar och användning

    • Vad är ”bortasäkring” och hur aktiverar jag det?

      Bortasäkring är en funktion i låset som gör att det inte går att låsa upp med vred från insidan. Bortasäkring ska endast användas när ingen är hemma. Inställningen avaktiveras när du låser upp nästa gång.

      Så här aktiverar du bortasäkring:

      Öppna dörren, tryck ner låsspärren och stäng dörren. En röst ger nu en instruktion om att aktivera med nyckelbricka. Lägg emot nyckelbrickan och om du har kod till din bricka behöver du ange denna. Du kan även fullborda bortasäkringen via appen.

    • Hur fungerar Automatisk låsning och upplåsning?

      Automatisk låsning

      Automatisk låsning är en funktion i låset som gör att det inte går att låsa upp med vred från insidan. Bortasäkring ska endast användas när ingen är hemma. Inställningen avaktiveras när du låser upp nästa gång. Har du låset kopplat till Yale Home så kan du se inställningar för Automatisk låsning under "Låsinställningar" i appen. Genom Yale Home kan du också välja något som kallas "fördröjning för återlåsning", detta innebär om du låser upp dörren men inte väljer att öppna dörren så kan du ställa in en tid på när låset skall automatiskt låsas igen. Denna inställning kräver att du har ställt in låset på "Lås Automatiskt: Direkt" (dvs låset kommer att låsas direkt efter du har stängt dörren).  

      Automatisk upplåsning

      Yale Home använder två lägen för att aktivera funktionen Automatisk upplåsning (Auto-Unlock): Hemma (Home), och Borta (Away). Dessa lägen anger var låset tror att du är – hemma eller borta.

      När du är hemma (i Hemma-läge (Home mode)), gör Automatiskt upplåsning ingenting aktivt. Den väntar tills du lämnat hemmet.

      När du närmar dig dörren låses den automatiskt upp via Bluetooth. Det innebär att funktionen automatisk upplåsning (Auto-Unlock) inte kan styra låset när du inte är hemma.

      Du anses vara borta från hemmet när du lämnar ditt närmaste grannskap, vilket är cirka 200 meter (eller några kvarter) bort. Först när du återvänder till ditt hemområde aktiveras funktionen igen.

      Du kan läsa mer om funktionen här (Automatisk Upplåsning) →

    • Låstest för att se om låset fungerar korrekt – hur gör jag det?

      Med öppen dörr, tryck in och håll förreglingen intryckt. Lås sedan med låsknappen eller genom att vrida på vredet. Fungerar låset korrekt i detta läge är det förmodligen något i dörrmiljön som gör så att låset inte kan låsa. Mest troligt är att avståndet mellan lås och slutbleck för stort, dörrspringan får vara max 5 mm (rekommenderad 3 mm).

      Kan fortfarande inte låsa:

      • Dörrspringan får vara max 5 mm (rekommenderad 3 mm).
      • Kontrollera att kablar inte har skador eller brott.
      • Kontrollera att kontakterna sitter i helt och att stiften i kontakterna inte är skadade eller sitter fel.
    • Hur verifierar jag mina nyckelbrickor?

      Du behöver bara göra verifiering om du använder äldre droppformade nyckelbrickor. Verifiera nyckelbrickorna vid varje enhet direkt efter att de har programmerats.

      • Håll nyckelbrickan tre gånger framför läsaren och få grönt ljus varje gång.
      • Om du har flera Yale Doorman och vill använda samma nyckelbrickor till dessa är det mycket viktigt och att göra detta i rätt ordning. 
      • Det går inte att programmera nyckelbrickorna i Dörr 1 för att sedan direkt fortsätta till Dörr 2 och sedan börja verifiera i Dörr 2. Då blir resultatet ogiltig nyckelbricka när man sedan försöker läsa nyckelbrickorna i Dörr 1.
    • Byta masterkod – hur gör jag det?

      När du behöver ändra din masterkod finns det några saker att tänka på för Yale Doorman L3S.

      Ändra masterkod för lås kopplat till Yale Home-eppen/partnerapp:

      Är ditt Yale Doorman L3S upplagt i din app använder du inte en traditionell masterkod direkt i låset. Låset programmeras istället med hjälp av appen.

      Viktigt: Masterkod, passerkoder och nyckelbrickor nollställs alla vid integration till app, om du ställt in dessa innan i låset. Börja därför ALLTID med appen. Detta gäller oavsett om det är Yale Home App eller någon av våra partnerappar.

      Ställ in Yale Doorman L3S i Yale Home-appen →

      Ändra masterkod för lås som inte är kopplat låset Yale Home App:

      När du inte har kopplat ditt Yale Doorman L3S till appen än, eller har för avsikt att göra det, och KAN din masterkod ändrar du masterkoden via menyval 2 på knappsatsen.

      Om du däremot INTE kan din masterkod måste du först återställa ditt Yale Doorman L3S till fabriksinställningar:

      • Har du aldrig kopplat ditt Yale Dooman L3S till Yale Home gör du en fabriksåterställning med knappen under batteriluckan. 

      • Ta ut ett batteri, tryck in och håll knappen, sätt i batteriet och vänta på låsets hälsningsfras. Släpp knappen. Du behöver ett gem eller penna för att komma åt knappen.

      Har du däremot kopplat ditt lås till Yale Home App återställer låset med hjälp av appen i menyn inställningar, välj rätt lås om du har flera, och välj "Fabriksåterställning". 

    • Hur återställer jag Yale Doorman L3S till Fabriksinställningar?

      Av olika anledningar kan det vara önskvärt att återställa Yale Doorman L3S till fabriksinställningar. Kanske har du övertagit en bostad med Yale Doorman L3S och vill radera den tidigare användarens inställningar för att ha full kontroll på koder och nyckelbrickor som har access till låset. Eller så önskar du inte längre att använda app-lösningen, vill byta till ett annat integrerat system för att styra din Yale Doorman L3S.

      Gör så här:
      • Om du har kopplat ditt lås till Yale Home-appen återställer du låset med hjälp av appen, i menyn under inställningar. Välj rätt lås om du har flera, och välj 'Fabriksåterställning'. 
      • Om det finns en tidigare ägare till låset som fortfarande uppkopplat har det mot Yale Home-appen kan du antingen be den tidigare ägaren att bjuda in dig till hemmet som låset är kopplat till i Yale Home (se till att skapa ett konto först). När du blivit inbjuden och har blivit tilldelad rollen "Ägare" kan du därefter antingen ta bort den tidigare ägaren från "Gästlistan" eller gå till "Låsinställningar" för fabriksåterställa låset.
      • Om du aldrig har kopplat ditt Yale Dooman L3S till Yale Home gör du en fabriksåterställning med knappen bakom batteriluckan. 
      • Ta ut ett batteri, tryck in och håll knappen intryckt. Sätt i batteriet och vänta på låsets hälsningsfras. Släpp knappen. Du behöver ett gem eller penna för att komma åt knappen.
    • Vad är "Integration Mode"?

      "Integration mode" är när du har en Yale Doorman L3S inställd i Yale Home och sedan bestämmer dig för att använda en tredjepartsmodul (t.ex. en av våra partnerappar) samtidigt som du fortsatt låter låset ligga kvar mot Yale Home. Det lämnar låset i Yale Home med endast en funktion, vilket är möjligheten att ladda ner ny mjukvara (FW) när det är tillgängligt och när du står fysiskt nära låset (genom BLE). Modulen kommer att ta över kontrollen av låset och du måste styra låset via tredjepartsapplikationen.

      Hur man aktiverar Integration mode

      När ditt lås redan är installerat mot Yale Home, med dörren öppen, sätt i din leverantörs modul. Låset kommer att tala genom att säga "Låsmodul detected[...]". Bekräfta med masterkod och lås upp -knapp (samma masterkod som användes när du driftsatte låset första gången).

      Om du har glömt din masterkod så kan du fabriksåterställa låset genom Yale Home först. Sätt upp ny masterkod och installera sedan låset mot Yale Home igen. Sätt dit modulen sedan igen.

      Observera: Endast moduler avsedda för de skandinaviska låsen kommer att fungera på grund av säkerhetsskäl!

      All konfiguration, inklusive användarkoder och nyckelbrickor, återställs och måste ställas in igen i tredjepartsapplikationen. Menyn för tangentbordet inaktiveras. Yale Home kommer nu endast att användas för FW-nedladdningar (kräver BLE).

    • Hur lämnar jag "Integration Mode" i Yale Home appen?

      Av olika anledningar kan det vara önskvärt att återställa Yale Doorman L3S till fabriksinställningar. Kanske har du övertagit en bostad med Yale Doorman L3S och vill radera den tidigare användarens inställningar för att ha full kontroll på koder och nyckelbrickor som har access till låset. Eller så önskar du inte längre att använda app-lösningen, vill byta till ett annat integrerat system för att styra din Yale Doorman L3S.

      Gör så här:
      • Ta ut batterierna och sedan modulen.

      • Gör en återställning på låset (standard fabriksåterställning med hjälp av ett verktyg och ta ut ett batteri).

      • Ange en ny masterkod.

      • En popup ruta visas i Yale Home som säger att en tredjepartsmodul har tagits bort. Klicka på OK.

      • Låset säger sedan "Avslutat". Låset är då helt återställt*.

      * Vill du sedan använda fortsätta använda integration genom modul (partnerapp) så kan du följa din leverantörs anvisningar för att sätta upp modulen igen. Har du inte gjort några ändringar på din leverantörs app-lösning så kommer alla inställningar att laddas in i låset igen (såsom användarkoder, inställningar och nyckelbrickor).

    Generell information

    • Yale Home-appen vill att jag ska uppdatera låset. Hur gör jag det?

      Vi uppdaterar kontinuerligt programvaran i Yale Doorman L3S och Yale Connect WiFi Bridge. Om en ny programvara finns tillgänglig kommer en notis upp i din Yale Home-app när du låser/låset upp via telefonen. Detta kan även hända i samband med att du nyinstallerar låset. En ny programvara kan ha släppts under den tiden produkten funnits på lager i butik.

      Låt uppdateringen gå igenom sina steg med telefonen nära låset. Uppdateringen går via telefonens BLE (Bluetooth). Vid stora uppdateringar kan det ta upp till 10 minuter. Låset kommer spela upp hälsingsfrasen när uppdateringen är klar. Alla användardata finns kvar efter uppdateringen.

    • Vad ska man tänka på angående Yale Doorman L3S batterierna?

      Yale Doorman L3S innehåller 4 st 1,5V alkaliska AA batterier. Använd alltid alkaliska batterier eftersom explosionsrisk förekommer vid användning av felaktiga batterier.

      Byt samtliga batterier vid låg batterivarning. Låt aldrig batterierna ta helt slut då detta kan skada produkten.

      Kontrollera alltid att + och – polerna på batterier sätts i korrekt.

    • Hur rengör jag mitt Yale Doorman L3S?

      Använd en fuktig, mjuk trasa för att avlägsna fingeravtryck. En mild tvållösning som appliceras med en mjuk trasa tar bort olja och smuts som har samlats.

      Använd inte lösningsmedel eller slipande rengöringsmedel på någon komponent, eftersom detta kommer att förstöra produktens skyddande finish och kan påverka din möjligheter för reklamation.

      OBS! Undvik produkter som på etiketten anger att de tar bort missfärgningar och rost eller att de innehåller syror eller frätande kemikalier.

    Tips och smarta funktioner med Yale Doorman L3S

    Integration med app

    Pling i mobilen

    Öppna på distans

    Felsök Yale Doorman L3S

    FAQ – Felsök

    Problem med Yale Doorman L3S

    • Varför får jag inte fast handtaget vid installation?

      Det beror oftast på att du valt för lång fyrkantspinne. Det är viktigt att välja rätt längd på fyrkantspinnarna som kopplas till handtagen. Pinnen får inte vara kortare än att den precis når ut från beslagets kant. Den får dessutom inte sticka ut mer än 20 mm från beslagets kant. Förpackningen innehåller flera olika pinnar som går att kombinera ihop till dörrtjocklekar i spannet 44 till 88 mm.

    • Det är svårt att stänga dörren efter att jag installerat Yale Doorman – vad kan jag göra åt det?

      Medföljande slutbleck 1487-2 fungerar i det allra flesta fall, upplever du att det är svårt att stänga dörren när Yale Doorman monterats ihop kan det vara idé att byta till slutbleck 1487-1.

      • För varianten Yale Doorman L3 Flex finns bägge varianter av slutbleck med i förpackningen.
      • Till övriga varianterna av Yale Doorman är det möjligt att köpa till ett djupare slutbleck och/eller justeringsplatta för att minska avståndet till låshuset.
      • Ett annat tips är att smörja fallen och förregling med lite låsfett ett par gånger om året så att de mekaniska delarna ska glida lite lättare. Det är ett generellt råd för alla Yale Doorman.
    • Varför larmar mitt Yale Doorman L3S fastän dörren är stängd?

      Snabbt skiftande utomhustemperaturer medför att din dörr rör sig och dörrspringan ökar. Den behöver då justeras mha gångjärnen eller underläggsbrickor till slutblecket. Rekommenderad dörrspringa är 3 mm och den får aldrig vara mer än max 5 mm.

    • Jag kan inte låsa upp mitt Yale Doorman L3S – vad gör jag?

      Om du befinner dig på insidan, kan du alltid nödöppna. Vrid vredet ett kvarts varv. Antingen till höger eller vänster, beroende på om du har en höger- eller vänsterdörr. Tryck samtidigt ner handtaget och dörren öppnas.

      Om du befinner dig på utsidan, läs vår fråga-svar "Mitt Yale Doorman L3S har slutat att fungera. Vad kan det bero på?" för felsökningstips.

    • Varför fungerar inte mekanisk nödöppning?

      Säkerställ först att du utför momentet korrekt. Vrid vredet till horisontellt läge och tryck sedan ned handtaget, dörren ska nu gå att öppna. Om mekanisk nödöppning inte fungerar är vredmedbringaren för kort. Ladda ned den senaste manualen och kontrollera att medbringarens längd har anpassats utifrån vilken generation av låshus som är monterat i din dörr, se avsnitt 7 och steg 2 för generation R2 respektive DDL. Gällande R2 är det även viktigt att medbringaren verkligen passas in i spåret när insidans behör skruvas fast. Det finns en extra medbringare i förpackningen att använda om den har klippts för kort.

    • Låset säger "Motor Jam" (misslyckad låsmanöver) - vad gör jag? 

      "Motor Jam" eller "Misslyckad låsmanöver" säger låset (beroende på vilket språk du ställt in låset på) oftast på grund av inkorrekt installation av medbringaren. Antingen har du klippt medbringaren för kort, eller så ligger inte medbringaren i spåret som finns i roddaren i låshuset. På sida 17 i vår quick guide (som du kan hitta här) finner du instruktion på hur du monterar medbringaren. 

      Det också beror på för att du har en tät dörr, vilket kan göra att fallarna på låshuset får ett extra spänning på sig. Justering av slutbleck kan åtgärda detta fel (sidan 30 i Quick Guide). Du kan kontrollera funktionen i låshuset genom att göra ett funktionstest (låstest) och prova göra en nödöppning utan batterier, se steg nedan (du hittar också hur du gör ett låstest och nödöppning på sidan 28-29 i Quick Guide, som du kan hitta här)

      Kontrollera låsfunktionen med öppen dörr:

      1. Tryck in förreglingen och låt hakregeln gå ut. Håll förreglingen intryckt! Annars aktiveras larmet.
      2. Vrid tumvredet för att låsa, bekräftas med ljud- och ljussignal.
      3. Kontrollera att handtaget inte låser upp hakregeln.
      4. Lås upp med tumvredet .Bekräftas med ljud och grön ljussignal.
      5. Dra in hakregeln med handtaget och släpp samtidigt förreglingen.
      6. Pröva att stänga dörren och lås/lås upp från insidan. Justera slutblecket vid behov. (Se sidan 30 i Quick Guide).
      Kontrollera att den mekaniska nödöppningen fungerar - detta behöver testas
      utan batterier.
      • Utför samma test som ovan; genomför steg 1 och 2. Före du går vidare till steg 3, tar du ut ett batteri. Dörren ska nu vara låst.
      • Vrid vredet för att öppna, förbi ”knäppet” helt till horisontellt läge och släpp det.
      • Tryck ner handtaget, hakregeln dras nu in.
      Jag har gjort ett låstest och nödöppning, vad gör jag nu?
      Om du har fortsatt problem med "Motor Jam" (misslyckad låsmanöver) när du gör ett låstest, spela gärna in ett kortare videoklipp med din kamera och kontakta sedan vår support. Om du inte kan nödöppna ditt lås, så måste du korrigera medbringaren. Antingen ligger inte medbringaren i spåret i roddaren, eller så har du klippt den för kort. Justera detta, och prova ett låstest när du är klar. 
    • Låset säger "Bolt Jam" (regel hindrad)

      "Bolt Jam" eller "regel hindrad" säger låset (beroende på vilket språk du ställt in låset på) oftast på grund av inkorrekt installation av slutbleck. På sida 30 i vår quick guide (som du kan hitta här) finner du instruktion vad du ska tänka på vid installation av slutbleck.

      Du kan kontrollera funktionen i låshuset genom att göra ett funktionstest (låstest), se steg nedan (du hittar också hur du gör ett låstest på sidan 28-29 i Quick Guide, som du kan hitta här)


      Du finner också fler tips på justeringar du kan göra på din dörrmiljö i frågan "Väderomslag kan påverka din dörr så att Yale Doorman inte kan låsa".

      Efter du har gjort justeringar på slutblecket, kontrollera låsfunktionen med öppen dörr:

      1. Tryck in förreglingen och låt hakregeln gå ut. Håll förreglingen intryckt! Annars aktiveras larmet.
      2. Vrid tumvredet för att låsa, bekräftas med ljud- och ljussignal.
      3. Kontrollera att handtaget inte låser upp hakregeln.
      4. Lås upp med tumvredet .Bekräftas med ljud och grön ljussignal.
      5. Dra in hakregeln med handtaget och släpp samtidigt förreglingen.
      6. Pröva att stänga dörren och lås/lås upp från insidan. Justera slutblecket vid behov. (Se sidan 30 i Quick Guide).
      Jag har fortsatt problem med "Bolt Jam" (regel hindrad)

      Om låset fortsätter säga "Bolt Jam" vid låstest, se till att spela in ett kortare videoklipp med din kamera och kontakta sedan vår support.

    • Jag får felmeddelande när jag låser eller låser upp - varför?

      Yale Doorman L3S är ett avancerat smartlås och sensorer håller koll på låsets olika delar. Ibland kan du få varningar när du låser eller låser upp.

      Här är de vanligaste:

      • Regel hindrad (Bolt Jam) - Varningssignal och ett talat meddelande. Orsak: Dörren är inte helt stängd och låskolvarna har inte låst helt. Tryck till dörren och lås en gång till. Om detta är ett återkommande problem kontrollera att det inte ligger grus och skräp vid tröskeln eller annat som gör att dörren är trög att stänga. Ibland måste slutblecket justeras. 
      • Misslyckad låsmanöver (Motor Jam) - Varningssignal och talat medellande. Orsak: Dörren spänner eller så är handaget inte i viloläge/horisontellt. Släpp handtaget och tryck till dörrren, lås upp igen. Återkommer detta justera dörren på samma vis som vid misslyckad låsning.
    • Mitt Yale Doorman L3S har slutat att fungera. Vad kan det bero på??

      Gör en felsökning i följande ordning:

      1. Om du har slagit fel kod flera gånger i rad låses Yale Doorman L3S i 3 minuter innan du kan göra ett nytt försök att öppna.

      2. Om du har ett uppkopplat Yale Doorman L3S, där du angivit en tidsbegränsad behörighet, kan det vara så att behörigheten har gått ut. Kontrollera inställningarna i din app eller på "mina sidor".

      3. Om produkten inte fungerar kan man trycka på en resetknapp mellan batteribackuppolerna på undersidan av utsidan. Detta startar om produkten men alla elektroniska nycklar ligger kvar.

      4. Låstest: Med öppen dörr, tryck in och håll förreglingen intryckt. Lås sedan med låsknappen eller genom att vrida på vredet. Fungerar låset korrekt i detta läge är det förmodligen något i dörrmiljön som gör så att låset inte kan låsa. Mest troligt är att avståndet mellan lås och slutbleck för stort och inte det rekommenderade 3 mm.

      5. Kan fortfarande inte låsa: 

      • Rekommenderad dörrspringa är 3 mm. 

      • Kontrollera att kablar inte har skador eller brott.

      • Kontrollera att kontakterna sitter i helt och att stiften i kontakterna inte är skadade eller sitter fel.

      6. Väderomslag kan påverka din dörr. Under vår och höst kan mycket snabbt skiftandeutomhustemperaturer medföra att din dörr rör sigvilket i sin tur gör att dörrspringan varierar. För att Yale Doorman L3S ska fungera är:rekommenderatmått för dörrspringan 3 mm. Skulle ditt Yale Doorman L3S inte låsa kan du därför behöva justeradörrspringan.

      7. Det kan också bero på att batteriet är slut. I så fall får du en batterivarning med ljud och ljus i god tid innan, men om det tar slut ändå kan du sätta ett standard 9V batteri på två poler nederst på utsidan av låset för att strömsätta detta och sedan identifiera dig med nyckelbricka eller kod på vanligt sätt.

    • Låset säger "Frånkoppling misslyckades – larmet kan fortfarande vara på" och det tar några sekunder för Doorman att låsa upp

      Detta kan du lösa genom att följa dessa instruktioner: Gå ut, stäng och lås dörren. När dörren har låsts in trycker du på stjärnknappen och håller den intryckt. Håll den intryckt tills dess att du fått två pip. Släpp sedan stjärnknappen och ange din användarkod och bekräfta med stjärnknappen. Vänta ungefär en halv minut, lås upp dörren normalt, * – användarkod – *. Nästa gång dörren låses upp, bör tidsfördröjningen och alla röstmeddelanden vara borta.

    • Varför går inte låset att väcka efter batteribyte eller uppdatering av firmware?

      Det kan vara så att ditt lås inte har tillräckligt med ström för att starta igång sig igen, efter ha legat på en lägre batterinivå under en längre period. Annan orsak kan vara låset har "hängt" sig. 

      • Prova att använda ett 9V batteri mot batteribackuppolerna som sitter på utsidan, i nederkant.

      • Tryck på resetknappen mellan batteribackuppolerna på undersidan av utsidan. Detta startar om produkten men alla elektroniska nycklar ligger kvar.

      • Lägg antingen intieringenskortet eller en nyckelbricka mot låsets läsare, som finns på den övre delen av utsidan. En mobiltelefon eller metallbit går också bra.

      • Om ovanstående steg inte fungerar, prova att byta till nya alkaliska batterier (helst batterier med bra kvalité). 

    • Varför går det inte att larma på via knappsatsen (integrerat lås)?

      För att kunna larma på via knappsatsen kan du behöva uppdatera ditt lås, det gör du via appen Yale Home.

      Återställ Yale Doorman L3S

      Om låset är integrerat via modul kommer du behöva först återställa låset, dvs ta ut modul och ett batteri och sedan hålla in återställningsknappen som finns under batteriluckan. Sätt sedan tillbaka batteriet, vänta på instruktioner från låset och välj ny masterkod. Du hittar en mer utförlig instruktion i manualen.

      Uppdatera låset

      Nu behöver du integrera låset mot Yale Home, se gärna instruktionsvideor på hur gör detta här eller följ manual.

      När du väl har integrerat låset och uppdaterat låsets firmware, kan du fabriksåterställa via ”låsinställningar” i Yale Home. 

      När du sedan har integrerat låset mot ditt alarmsystem så ska du nu kunna larma på via  knappsatsen. 

      Nu kan du larma på via knappsatsen, genom att hålla in Lås upp–knappen i tre sekunder (vänta tills låset piper till), slå in din användarkod och avsluta med Lås upp–knappen.

    • Knappen för bortasäkring "studsar" tillbaka

      Förmodligen är inte medbringaren från låsvredet tillräckligt lång för att nå roddaren i låshuset. Detta kan också påverka nödöppningsfunktionen.

    Allmänna frågor

    • Vad behöver jag för att kunna göra en reklamation?

      Se till att du först felsökt själv så att det inte är något enkelt som du själv kan åtgärda. Använd våra FAQ sidor eller titta igenom installtionsguiden ett varv till.

      Därefter kan du kontakta Yale Supporten eller återförsäljarens support för att få hjälp med att felsöka och lösa ett eventuellt problem. Se till att du sparar ditt inköpskvitto. Kvittot måste lämnas in när du gör en reklamation.

      Alla reklamationskrav ska lämnas in, inom två månader efter det att felet upptäckts på din Yale-produkt. Vänligen kontakta ditt inköpsställe om du vill göra en reklamation, då produktreklamationer hanteras av dem.

      Yale Supporten kan endast hantera reklamationsärenden som gäller köp via vår egna shop. 

    • Varför vill Yale Home-appen att jag ska uppdatera låset?

      Vi uppdaterar kontinuerligt programvaran i Yale Doorman L3S och Yale Connect WiFi Bridge. Om en ny programvara finns tillgänglig kommer en notis upp i din Yale Home app när du låser/låset upp via telefonen.

      Detta kan även hända i samband med att du nyinstallerar låset. En ny programvara kan ha släppts under den tiden produkten legat på lager. Låt uppdateringen gå igenom sina steg med telefonen nära låset. Uppdateringen går via telefonens BLE (Bluetooth) Vid stora uppdateringar kan det ta upp till 10 minuter. Låset kommer spela upp hälsingsfrasen när uppdateringen är klar. Alla användardata finns kvar efter uppdateringen.

    • Yale Connect WiFi Bridge kan inte läggas till i Yale Home appen – vad ska jag göra?

      Innan du kan lägga in Yale Connect i Yale Home-appen måste du lägga till ditt Yale Doorman L3S-lås. Kontrollera därför att du har lagt till ditt lås, om inte gör du det först genom att klicka på ”Installera ny enhet”. När låset är tillagt kan du lägga till Connect. Du gör då på samma vis genom att klicka på ”Installera ny enhet”.

      På vår sida Videor Yale Doorman L3S hittar du tre korta videor om Yale Home App och att koppla ditt Yale Doorman till appen.

      Se videor Yale Home och L3S →

    • Varför är plåten på insidan böjd?

      Plåten till L3S är förböjd, det är för skapa en spänning i plåten och ge ett bra montage på dörren. Ytterdelen utav låset sitter då bättre monterad mot din dörr. 

      Ett tips! Se till att inte montera dina skruvar allt för hårt, då det kan ge motsatt effekt. Skruvarna skall sitta vara monterade ordentligt, men inte allt för hårt.

    • Vad gör jag om jag har en för hög batteriförbrukning?

      Kontrollera att du använder alkaliska batterier. Andra typer av batterier kan påverka din batteriförbrukning.

      En annan anledning till hög batteriförbrukning kan vara dålig kontakt med din Hub eller Connect WiFi Bridge. Flytta dessa och använd appens funktion för att kontrollera signalens stryrka.

      Om du har integrerat ditt lås till Yale Home så kan du behöva öppna appen och se om det finns några uppdatering du kan göra på låset. Förfrågan om uppdatering kommer upp automatisk när du har låset framför dig i appen om det finns uppdateringar tillgängliga för ditt lås.

    • Påverkar min WiFi-router signalen från Yale Smart Hub eller Yale Connect WiFi Bridge?

      Det kan den göra, om du upplever problem med signalen till dina enheter (Yale Doorman L3S, larm o.s.v.), flytta då hubben eller Connect Bridge från routern.

    Support vid akuta problem

    Om det uppstår akuta problem – kontakta din närmaste låssmed eller Yale Installer Partner. Givetvis kan du kontakta Teknisk support även vid akuta situationer. Vi försöker då att svara dig så fort som möjligt inom våra öppettider. Vi rekommenderar dig dock att kontakta en låssmed för snabbast hjälp utanför supportens öppettider.

    Vänligen notera att eventuell produktgaranti och service given av återförsäljare eller låssmed endast omfattar produktfel och gäller inte vid fel orsakade till exempelvis av felinstallation.