Kom igång med Yale Smart Opener
Installationsvideo Smart Opener för garage
Installationsvideo Smart Opener för grind
FAQ – Kom igång
Vilken app ska jag använda med Yale Smart Opener?
Yale Home är den app du ska använda för att hantera och kontrollera Yale Smart Opener. Appen finns tillgänglig i App Store och Google Play.
Ladda ner Yale Home-appen här.
När du har laddat ner och öppnat Yale Home-appen väljer du "Skapa ett konto" eller "Logga in" om du redan har ett konto.
Vid integration mot Yale Home försvinner samtliga tidigare inställningar, passerkoder och masterkod. Du kan lägga till passerkoder, nyckelbrickor och bjuda in användare via "Gästlistan" i Yale Home. Inställningar för låset gör du via "Låsinställningar". Dessa inställningar kunde du tidigare hitta via programmeringsmenyn på själva låset. Efter integrationen görs inställningarna enbart via appen.
Vilken Yale Smart Opener behöver jag?
Vilka komponenter ingår i den kompletta satsen?
Yale Smart Opener för garage
- 1 st Yale Smart Opener
- 1 st Yale dörrpositionssensor med CR2477-batteri
- 2 st kablar
- 2 st dubbelhäftande tejp
Yale Smart Opener för grind
- 1 st Yale Smart Opener
- 1 st Yale dörrpositionssensor med CR2477-batteri
- 1 st magnet för dörrpositionssensor
- 2 st kablar
- 2 st dubbelhäftande tejp
Vilka tillbehör finns till Yale Smart Opener?
Yale Door Position Sensor – tillbehör för garageporten
För garageapplikation, säljs separat. Förpackningen innehåller:
- 1 st Yale Door Position Sensor med CR2477-batteri
Yale Door Position Sensor med magnet – tillbehör för grind
För grindapplikation, säljs separat. Förpackningen innehåller:
- 1 st Yale Door Position Sensor med CR2477-batteri
- 1 st magnet
- 1 st dubbelsidig tejp
Yale Smart Keypad – säljs separat
Vilka garageportar och grindmotorer är kompatibla med Yale Smart Opener och hur installeras de?
Kontrollera kompatibiliteten för din garageport eller portmotor i kompatibilitetskontrollen. Där kan du även se en guide för kabeldragning.
Klicka här för att öppna kompatibilitetskontrollen i ett nytt fönster.
Om du inte kan hitta modellen för din garageport eller portmotor, vänligen kontakta vårt supportteam.
Kan Yale Smart Opener installeras utomhus?
Om Yale Smart Opener behöver installeras utomhus, till exempel på en grind, ska du i dessa applikationer se till att du placerar komponenterna inuti en väderbeständig låda.
Installera och aktivera Yale Door Position Sensor
Dörrpositionssensorn (DPS) ställs in i Yale Home-applikationen. Välj Lägg till enhet och skanna QR-koden, följ stegen för att lägga till enheten. För att aktivera DPS, ta bort locket på baksidan av enheten och sätt i batteriet. Lysdioden på framsidan av enheten kommer att blinka 10 gånger, stäng locket och installera enheten på din dörr eller grind.
Klicka här för att se installationsvideor.Optimala platser för dörrsensorn på olika typer av garageportar
Optimala platser för dörrsensorn på olika typer av grindar
VIKTIGT – Se till att magneten alltid är till höger om Yale-logotypen och inom 20 mm från dörrpositionssensorn.
Positionsexempel:
Ihopvikande grind
Svängande
Glidande
Kan jag driva Yale Smart Opener med en extern strömkontakt?
Yale Smart Opener är designad för att ta emot ström 5V-24V direkt från en garageportöppnare eller portautomatiseringsenhet.
Men vid tillfällen, beroende på modellen för garageportöppnaren eller portautomatiseringsenheten, kräver Yale Smart Opener att du använder en 110-240V AC till 1V-24V DC strömförsörjningsadapter för att få ström från en extern strömkälla.
Vår rekommendation är Lighting EVER Brand 100 - 240 V (AC) till 12 V (DC).
Den kan hittas i de flesta elektronikbutiker. Om dessa inte kan hittas bör liknande enheter gå bra att använda om de följer de rekommenderade specifikationerna nedan.
Varumärke
Lightning EVER Inkluderade komponenter 1 st nätadapter till 12V strömförsöjning Ingångsspänning AC100-240V Utgångsspänning DC12V 2A
Wattantal 24 Antal 1
Utgångsspänning DC12V 2A
Ansluta Yale Smart Opener till en extern strömkontakt
Den svarta kabeln ska anslutas till anslutningspunkten '-'.
Den röda kabeln ska anslutas till anslutningspunkten ' + '.
Adapterbox för Magic 600 & 1000-motorer
Yale Smart Opener är designad för att ta emot ström direkt från en garageportöppnare eller portautomatiseringsenhet.
Men vid tillfällen med vissa märken kommer Yale Smart Opener att kräva att du använder en adapter för att kunna använda den.
Vi rekommenderar Normstahl Adapterbox. Denna box kan användas på följande märken och modeller nedan:
- Henderson Magic 600 & 1000
- Normstahl Magic 600 & 1000
- Entrematic Magic 600 & 1000
- Crawfords Magic 600 & 1000
- Yale Magic Magic 600 & 1000
Säkerhetsinformation
Håll alltid en siktlinje till porten eller garageporten för att se till att ingen står i vägen för den rörliga porten eller garageporten när du använder Yale Smart Opener.
Använd Yale Smart Opener
FAQ – Använd
Skapa, ändra och tar bort smarta varningar
Den här frågan har en egen sida. Klicka här för att läsa hela svaret.
Använda Auto-Open med iOS och Android
Auto-Open är en av de mest populära och unika funktionerna för Smart Opener-användare eftersom du inte behöver sträcka dig efter din telefon eller nycklar när du närmar dig garaget.
OBS! Denna funktion är endast tillgänglig för Smart Opener-ägare och inte för gäster. Se till att din grind/garage överensstämmer med de tillämpliga säkerhetsstandarder för att ha en säkerhetsstång installerad när du använder Yale Smart Opener, till exempel: EN12453
Hur det fungerar
Du behöver ha Yale Home-appen, Bluetooth, Wi-Fi och GPS aktiverade för att Auto-Open ska fungera. Auto-Open använder telefonens plats för att avgöra när du är nära hemmet, så låt även platstjänster vara PÅ och ställ in platsbehörigheter på "Hela tiden". Din platsdata lagras endast på din telefon i Yale-appen. Yale samlar inte in eller lagrar dina data på distans och har inget sätt att se din platsdata.Yale använder två tillstånd för att aktivera automatisk öppning: hemmaläge och bortaläge.
När du är hemma (i hemmaläge) gör Auto-Open ingenting aktivt. Den väntar tills du går hemifrån och aktiveras sedan automatiskt.
Du anses vara borta från hemmet när du lämnar ditt närområde, som är cirka 200 meter, eller ett par stadskvarter. Den är bara aktiv när du återvänder till din hemområde därför placeras du i bortaläge när din telefon lämnar området. När du närmar dig ditt hem, cirka 4,5 m från din Yale Smart Opener, öppnar Auto-Open din garageport eller port via Bluetooth. Detta innebär att Auto-Open inte kan använda din Yale Smart Opener när du är borta från hemmet.
Du kan manuellt placera dig själv i bortaläge genom att gå till inställningar för automatisk öppning > Avancerade inställningar och växla från hemmaläge till bortaläge.
OBS! Om du står nära din Yale Smart Opener när du manuellt går in i bortaläge, kommer din Yale Smart Opener att utlösa Auto-Open inom några sekunder. Detta är förväntat beteende och kommer bara att hända för att du är fysiskt nära din Yale Smart Opener. Detta kommer inte att hända när du är borta från hemmet.
Android 8 och senare använder aviseringar för att kommunicera till dig om Auto-Open. Aviseringar för tidigare versioner av Android kan aktiveras i inställningarna. Öppna och använd Yale-appen minst en gång om dagen. Detta lär operativsystemet att Yale-appen är en vanlig applikation.
Vitlista Yale Home-appen för batterisparare (Android 9). Från startskärmen går du till Inställningar > Appar > Yale Home > Batteri > Optimera batterianvändning.
OBS!: Dessa steg kan variera från modell till modell.
FelsökningMitt garage/port låstes inte upp när jag förväntade mig att det skulle:
Du kanske inte har gått tillräckligt långt hemifrån. För att gå in i bortaläge måste du gå längre än 200 meter eller ett par stadskvarter. Först då kommer Auto-Open att försöka låsa upp ditt garage/port när du kommer hem.Du kan se till att Auto-Open talar om för dig när du är tillräckligt långt borta genom att aktivera aviseringen. Aviseringsinställningar för automatisk upplåsning finns i Låsinställningar > Auto-Open.
Auto-Open kan ha återgått till hemläge på grund av ett fel:
De flesta av dessa fall kommer att skicka ett meddelande till dig med möjlighet att åtgärda problemet innan du kommer hem. Orsaker inkluderar:- Din telefon startades om
- Yale Home-appen tvångsavslutades och då tappar den koll på din hemma- eller bortastatus. Auto-Open fungerar då inte som en säkerhetsåtgärd.
- Stäng inte av telefonen när du är borta från hemmet
- Ett kommunikationsfel med din Yale Smart Opener
- Mitt garage/port var olåst när jag inte förväntade mig det
- Auto-Open trodde av misstag att du lämnade hemmet
- Om du har väldigt dålig Wi-Fi eller mobilanslutning. Din telefon använder dessa för att bestämma din nuvarande plats
- Auto-Open upptäckte inte din Yale Smart Opener när du kom hem
- Bluetooth på din telefon var avstängd när du kom hem
Använda en personlig inträdeskod
Kräver Yale Smart Keypad, säljs separat.
När du har ställt in knappsatsen följer du stegen nedan för att hitta, uppdatera och använda din personliga inmatningskod.
Så här hittar du din personliga inträdeskod:
- Öppna Yale Home-appen
- Välj huset från nyckelringen
- Gå till gästlistan
- Välj dig själv från gästlistan för att komma till MIN ÅTKOMST
Dina personliga inträdeskoder visas under tillhörande lås/öppnare om det finns flera lås/öppnare. Beroende på inställningarna på låset/öppnaren kan det vara tömt som en säkerhetsåtgärd. Om så är fallet måste du autentisera med din telefons lösenord/biometri för att se koden. Om du vill uppdatera en befintlig personlig inträdeskod, följ stegen ovan, sedan:
Välj den inmatningskod du vill ändra
- Ange en ny kod eller uppdatera den befintliga koden i inmatningskodfältet
- Välj bakåtpilen eller spara ändringarna
- Välj SPARA ÄNDRINGAR
- Ändringar och uppdateringar kommer att visas i MIN ÅTKOMST.
För att använda din personliga inträdeskod
- Ange din personliga inmatningskod på knappsatsen
- Tryck på Yale-knappen
- Knappsatsens ljus kommer att pulsera och sedan blinka när lås-/öppnaroperationen har slutförts.
Entrékoder måste vara mellan 4 och 6 siffror och en användare kan ha upp till 220 inträdeskoder på ett lås.
Gäster med knappsats har en blå cirkel med en hash-symbol till höger om deras namn i gästlistan. Om du har tilldelat inträdeskoder till andra gäster kommer de att följa samma steg för att komma åt och uppdatera sina personliga inträdeskoder från Yale Home-appen.
Ställa in åtkomstscheman
Yale Smart Opener har 3 åtkomsttyper: Alltid, Tillfällig och Återkommande. Du kan välja mellan tre olika åtkomsttyper när du lägger till gäster till din Yale Smart-öppnare.
Du kan ändra åtkomsttyper för dina befintliga gäster i gästlistan eller ställa in dem när du bjuder in nya gäster.
Alltid – Gäster har obegränsad åtkomst, men ägaren kan ändra eller ta bort sin åtkomst när som helst.
Återkommande – Gäster har en schemalagd åtkomsttid som upprepas. Till exempel bjuds gäster in varje måndag, onsdag och fredag morgon från 8:00 till 10:00.
Tillfälligt – Gäster har en begränsad inbjudan till ditt hem som löper ut. Gäster har till exempel åtkomst för engångsanvändning som är begränsad till det datum och den tid du har valt.Så här gör du ändringar i åtkomstscheman:
Välj Yale Smart Opener från nyckelringen > Gå till Gästlistan > Välj en gäst > Gå till App Access > Välj antingen Alltid, Återkommande eller Tillfälligt
Alltid åtkomst: Om du vill ge din gäst obegränsad tillgång till din Yale Smart Opener
Återkommande åtkomst: Välj dag(ar) och tidsfönster du vill ge gäståtkomst till din Yale Smart Opener för återkommande åtkomst.
Tillfällig åtkomst: Välj den tidsram du vill att din gäst ska få tillgång till din Yale Smart Opener. Tillfälliga gäster har en begränsad inbjudan till ditt hem som startar och löper ut vid en angiven tidpunkt. Till exempel, tillfällig åtkomst från 08:00 4/11/15 till 12.00 den 4/13/15. Klicka på "Ok" när du är klar för att spara uppdateringar.
Bjud in gäster till Yale Smart Opener
Appåtkomst ger användaren möjlighet att öppna/stänga från sin smartphone med hjälp av Yale Home-appen. Du kan lägga till användaren som gäst eller ägare.
Gäster kan endast öppna och stänga garaget eller porten via appen. Du kan också tilldela ett åtkomstschema till appåtkomsten. Användaren kan ha permanent åtkomst, återkommande åtkomst eller tillfällig åtkomst.
Ägare kommer att ha full tillgång till Yale Smart Opener från appen. De kan öppna/stänga, använda automatisk öppning, bjuda in/ta bort gäster och ägare, styra alla inställningar, se aktivitetsflödet och se gästlistan.
Endast personlig ingångskod tillåter användaren att öppna ett garage eller en port via en ingångskod på knappsatsen. Ingångskoder kan alltid vara på, återkommande åtkomst eller tillfällig åtkomst. (Yale Smart Keypad säljs separat).
Tips! Om de redan har ett Yale Home-konto kommer din nyckel att visas i deras nyckelring efter att du skickat inbjudan, förutsatt att du skickar den till numret som anges i deras Yale-konto.
För att lägga till en gäst, skicka först en inbjudan till honom eller henne. OBS: Gäster måste ha en kompatibel smartphone för att ladda ner Yale Home-appen och använda ditt smarta lås.1. Öppna Yale Home-appen och välj gästikonen från menyn längst ner till höger på skärmen.
2. Välj Bjud in och välj sedan ett inbjudningsalternativ. Ange gästens telefonnummer fler eller välj dem från din kontaktlista för att bjuda in dem att använda ditt lås.
3. Välj Skicka inbjudan när du har lagt till din gäst och angett deras åtkomstnivå och typ.
4. När du har bjudit in en gäst till ditt Smart Lock kommer de att få en textavisering med en länk för att ladda ner Yale Home-appen.
5. När den inbjudna laddar ner och öppnar Yale Home-appen har de tre alternativ för att logga in. Din gäst ska välja den blå knappen som säger JAG MOTTOG EN INBJUDAN. Om du väljer det här alternativet kommer ditt lås att läggas till i deras nyckelring. Din gäst kommer att läggas till i din gästlista och de kommer att se ditt lås i sin nyckelring på deras Yale Home-app.
6. Om din gäst väljer alternativet att KONFIGURERA MIN FÖRSTA YALE-ENHET, kommer de att uppmanas genom låskonfigurationsflödet, men kommer inte att kunna slutför flödet eftersom enheten redan är kopplad till ditt konto.
7. Det sista alternativet är att LOGGA IN på ett befintligt konto. Yale Home-användare som redan har ett konto med enheter kopplade till det kan använda det här alternativet att logga in.Gästerna har begränsad tillgång till smartlåset. Om du vill ge någon mer åtkomst, till exempel Auto-Lock eller Auto-Unlock, kan du uppgradera dem till
Ägaråtkomst.Om du har en Yale Smart Keypad är det lika enkelt att ge dina gäster en inträdeskod.
Ta bort Yale Smart Opener från ditt konto
Den här artikeln innehåller steg för att ta bort en Yale Smart Opener från ditt konto.
OBS! Din status som antingen ägare eller gäst, såväl som din anledning till att ta bort Yale Smart Opener, avgör den bästa metoden för att ta bort enheten från ditt konto. Välj antingen Ägare eller Gäst (beroende på din åtkomstnivå) för instruktioner.
Ägare
Om du är den enda ägaren av en Yale Smart Opener och du behöver ta bort den eftersom du inte längre vill ha tillgång till den, måste du återställa Yale Smart Opener till fabriksinställningarna för att ta bort den från ditt konto. Följ instruktionerna för fabriksåterställning för att ta bort Yale Smart Opener från ditt konto. Fabriksåterställning av Yale Smart Opener tar också bort alla andra associerade konton.Om du är en ägare och du behöver ta bort Yale Smart Opener för att installera den på ett annat garage/port, måste du återställa den till fabriksinställningarna, såvida inte garaget/grinden är i samma hus som den är för närvarande och håller på att installeras på samma märke/modell motor. Om du installerar Yale Smart Opener i samma hus kan du ta bort och installera om den på den nya porten/garaget utan att återställa fabriken. När du har flyttat din befintliga Yale Smart Opener till ett annat garage/port kan du byta namn på det. I det här fallet kan du byta namn på Yale Smart Opener i ditt konto enligt följande:
- Öppna Yale Home-appen
- Välj huset som Yale Smart Opener är associerad med från din nyckelring
- Gå till Husinställningar
- Välj enheten
- Välj Yale Smart Opener Name
- Byt namn på Yale Smart Opener i det angivna fältet
- Om du är en ägare och du har flyttat och du lämnade Yale Smart Opener i din tidigare bostad, måste du återställa Yale Smart Opener till fabriksinställningarna för att ta bort den från ditt konto. Om du upplever problem med att ta bort dig själv från Yale Smart Opener, kontakta kundsupport.
Gäster
Om du är gäst på en Yale Smart Opener och du vill ta bort enheten från ditt konto:- Öppna Yale Home-appen
- Välj Yale Smart Opener från din nyckelring
- Gå till gästlistan
- Välj BORT SJÄLV
- Du kommer att uppmanas att verifiera att du vill ta bort användaren, i det här fallet dig själv, från enheten.
Om du upplever problem med att ta bort dig själv från Yale Smart Opener, kontakta kundsupport.
Åtkomstnivåer för Yale Smart Opener
Den här frågan har en egen sida. Klicka här för att läsa hela svaret.
Lägg till samt ta bort ett hus från nyckelringen
Nyckelringen låter dig hantera alla dina fastigheter eller hem i Yale Home-appen. Om du har flera egenskaper kan du skapa nycklar för dem alla i din nyckelring. Varje egenskap som läggs till din nyckelring utökar listan med nycklar och du måste rulla för att komma åt dem.
Lägga till ett hus
Du kan lägga till ett nytt hus till din nyckelring när du sätter upp ett nytt smart lås i det huset. Följ stegen nedan:
- Öppna Yale Home-appen
- Navigera till huvudmenyn i det övre vänstra hörnet
- Välj Konfigurera en enhet
- Skanna QR-koden (denna finns normalt under batteriluckan på låset). Om det inte är möjligt väljer du Kan inte skanna data den typ av enhet du vill konfigurera
- Välj START
- Välj Fortsätt och påbörja sedan installationen genom att låta Yale Home-appen söka efter den nya enheten
- När appen hittar låset kommer du att få en lista över alla fastigheter som redan är listade i din Yale Home-app samt ett alternativ att skapa ett nytt hus. Välj det här alternativet för att skapa en ny nyckel i din nyckelring.
- När du uppmanas, ge ditt hus ett namn och foto och fortsätt sedan
- Fortsätt konfigurera enheten genom att följa instruktionerna i appen. Nästa gång du öppnar din Yale Home-app bör du se det nya huset i nyckelringen. Du kommer också att kunna lägga till nya enheter i kammaren vid konfigurering av nya enheter framöver.
Ta bort ett hus
Om du vill ta bort ett hus från nyckelringen i Yale Home-appen kan du göra det genom att fabriksåterställa eventuella lås som är kopplade till huset. Ett hus försvinner när en Ägare fabriksåterställer alla lås som är kopplade till huset. Följ instruktionerna för fabriksåterställning som finns på vår sida för allmän information och vanliga frågor.
Om du är gäst tas huset bort från din nyckelring när du inte längre är gäst i något av låsen som är associerade med huset. Gäster kan också ta bort sig själva från huset via appen.
Återställa ett glömt lösenord
Om du har problem med att logga in på ditt Yale Home-konto eftersom du inte kommer ihåg ditt lösenord, kan du använda funktionen "Glömt lösenordet" för att skapa ett nytt lösenord.
Kan jag använda en Apple Watch med Yale Smart Opener?
Om du har en Apple Watch och en Yale Smart Opener med Yale Home-appen kan du använda din Apple Watch för att öppna och stänga. Öppna Yale Home-appen på enheten. Tryck på den gröna cirkeln för att öppna. Omvänt, tryck på den röda cirkeln för att stänga igen.
Du måste vara ägaren för att använda Yale Home-appen med en Apple Watch.
Auto-Open fungerar inte med Apple Watch. Fjärrstyrning är inte möjlig.
Så här hittar du ditt serienummer för Yale Smart Opener
Du kan hitta ditt serienummer med Yale Home-appen. Välj kugghjulsikonen ⚙ i det nedre högra hörnet av statuscirkelskärmen.
Välj Yale Smart Opener Settings och sedan Device Information för att se serienumret för din Yale Smart Opener.
Hur kommer jag in i mitt hem och/eller inaktiverar åtkomst om min telefon tappas bort eller blir stulen?
Om din telefon försvinner eller blir stulen, följ dessa steg för att återfå åtkomst till ditt hem:
För att logga ut från alla enheter och inaktivera din telefons åtkomst till din Yale Smart Opener behöver du tillgång till Internet och e-postkontot du använder med Yale Home. Du kan komma åt Internet via en stationär dator eller en alternativ mobil enhet som en annan telefon eller surfplatta.
- Gå till denna webbplats
- Välj länken Logga in med e-post längst ned på skärmen
- Ange din e-postadress och ditt lösenord för att logga in
- Logga in på ditt e-postkonto och hämta verifieringskoden
- Gå tillbaka till kontowebbplatsen, ange koden och välj verifiera
- Välj Lost Phone för att logga ut från Yale Home-appen på alla enheter
- Välj Logga ut från Yale Home-appen för att slutföra stegen
- Du är nu utloggad från ditt Yale-konto.
OBS! Alla tredjepartsappar som Amazon, Google Assistant, etc. kommer att fortsätta fungera som förväntat.
Så här återfår du åtkomst till ditt hem:
- Om du har en fysisk nyckel kan du använda den för att komma in i ditt hem.
- Om du har en Yale Smart Keypad kan du använda knappsatsen istället för Yale Home-appen.
- En annan ägare av Yale Smart Opener kan öppna ditt garage/port på distans.
- Om inget av alternativen som nämns ovan fungerar måste du få tillgång till din Yale Smart Opener med en annan smartphone.
- Steg 1: Ladda ner Yale Home-appen till en ersättningssmarttelefon.
- Steg 2: Logga in på ditt Yale Home-konto
Du kan nu använda din Yale Smart Opener med den här telefonen. När du väl har en permanent ersättningstelefon behöver du inte konfigurera dina Yale-enheter igen. Allt som krävs är att ladda ner Yale Home-appen på ersättningstelefonen och logga in/validera ditt telefonnummer eller din e-postadress. Alla dina Yale Home-enheter kommer att förbli konfigurerade på ditt konto.
Ytterligare förslag
Både iOS och Android tillhandahåller verktyg som hjälper dig att hitta din telefon och i vissa fall inaktivera den (beroende på vilka säkerhetsfunktioner du har aktiverat.)iPhone-användare:
Besök www.icloud.com, logga in på ditt iCloud-konto och välj funktionen "Hitta min iPhone".Android-användare:
Besök www.google.com/android/devicemanager och logga in på ditt Google-konto.Om din telefon inte kan hittas måste du kontakta din mobiloperatör. Om din telefon inte kan hämtas kan din operatör hjälpa dig att få en ersättningstelefon och återfå åtkomst till ditt telefonnummer.
Vad händer om batterierna på Yale dörrpositioneringsensor tar slut?
Yale Home-appen kommer att meddela dig i förväg om batterierna börjar ta slut (när batterierna uppnår 25 %), vilket ger dig möjlighet att byta ut dem innan de tar slut. Om batteriet skulle ta slut på Yale dörrpositionssensor kommer Yale Smart-öppnaren fortfarande att fungera men dörrpositionens tillstånd kommer inte att vara korrekt.
När batteriprocenten är lägre än 5 % blinkar lysdioden två gånger med 10 sekunders intervall.
Vad händer om jag förlorar internetuppkoppling?
Om din internetanslutning skulle gå ner kan du fortfarande använda din Yale Smart Opener via appen, förutsatt att du befinner dig inom Bluetooth-räckvidden för Yale Smart Opener. Detta beror på att Yale Smart Opener använder Bluetooth för att kommunicera med din mobila enhet, så den förlitar sig inte enbart på Wi-Fi-anslutning. Alternativt kan du använda RF-nyckeln från garaget eller porten för att åsidosätta för att få tillträde till fastigheten.
Hur får jag åtkomst till min Yale Smart Opener på distans?
Yale Home-appen ansluter sömlöst över den bästa tillgängliga metoden och väljer automatiskt mellan Bluetooth och Wi-Fi. Ikonen uppe till höger på Yale Home-appens låsskärm indikerar hur du för närvarande är ansluten till ditt lås.
Ställa in Smart Keypad och lägga till den i Yale Smart Opener
Den här guiden innehåller steg för att ställa in din Yale Smart Keypad. Innan installationen börjar kan du bli ombedd att uppdatera den fasta programvaran på din Yale Smart Opener.
- Innan du påbörjar installationsprocessen, se till att bakgrundsbelysningen blinkar.
- Öppna Yale Home-appen och välj de tre linjerna till vänster och tryck sedan på Konfigurera ny enhet.
- Skanna QR-koden på baksidan av knappsatsen när du uppmanas.
- Välj Start Setup och följ instruktionerna på skärmen. Du kommer att se en rad skärmar när Yale Home-appen ansluts till din smarta knappsats och förbereder den för användning. Som en del av processen kommer din Yale Keypad att ladda ner alla nya firmwareuppdateringar och kommer att be dig välja vilket lås som knappsatsen ska fungera med.
- Välj Fortsätt.
- Din smarta knappsats är redo att användas.
Hur du kopplar bort en Yale Smart Keypad
Här täcker vi stegen som krävs för att koppla bort en Yale Smart Keypad från en Yale Smart Opener.
OBS! Du måste vara inom Bluetooth-räckvidden för knappsatsen för att kunna koppla bort enheten från Yale Smart Opener. Följande steg kopplar bort din knappsats från din Yale Smart Opener:
- Öppna Yale Home-appen.
- Tryck på kugghjulet i ikonfältet och välj Knappsatsinställningar.
- Välj Koppla från knappsats (du kan behöva rulla ner i listan).
- Välj Koppla från. Denna åtgärd utlöser systemet att skicka din unika återställningskod.
- Ange återställningskoden och tryck på Yale-knappen på knappsatsen för att slutföra frånkopplingsprocessen.
- Detta slutför frånkopplingsprocessen och din knappsats är inte längre ansluten till din Yale Smart Opener
Apple Watch och Yale Home-appen
Om du har en Apple Watch och en Yale Smart Opener med Yale Home-appen kan du använda din Apple Watch för att öppna och stänga. Öppna Yale Home-appen på enheten. Tryck på den gröna cirkeln för att öppna Omvänt, tryck på den röda cirkeln för att stänga igen. Du måste vara Ägaren för att kunna använda Yale Home-appen med en Apple Watch.
Auto-Open fungerar inte med Apple Watch. Fjärrstyrning är inte möjlig.
Jag har en grind och en garageport, kan jag installera två stycken Yale Smart Opener i samma hem?
Ja, du kan lägga till mer än en öppnare i ditt hem. Du kan ha 220 Yale Smart-enheter kopplade till Yale Home-appen.
Generell information
Vad är batteritiden för dörrpositionssensorn?
Dörrpositionssensorns (DPS) förväntade batterilivslängd är cirka 3 år
Är dörrpositionssensorn vattentät?
Ja, Dörrpositionssensorn är IP67-klassad.
Vilken batterityp används i dörrpositionssensorn och kan den bytas ut
Batteriet är ett CR2477 1000mAh litium-myntbatteri. För att byta batteri, ta bort locket på sensorns baksida.
Vad är mått och vikt på dörrpositionssensorn?
DPS:n mäter 70 mm x 46 mm x 21 mm och väger endast 33,5 g med batteriet installerat.
Vad är driftstemperaturen för dörrpositionssensorn?
Drifttemperaturen är mellan -20c och +60c
Felsök Yale Smart Opener
Lysdioden blinkar på min Yale Smart Opener, vad betyder det?
Aktivitet Färg Blinkningar Ström till enheten Blå 10 Firmware-uppdatering Blå 3 Öppna Yale smarta öppnare Grön 1 Stäng Yale smarta öppnaren Röd 1 Hur fabriksåterställer jag min Yale Smart Opener?
En fabriksåterställning raderar alla gäst- och ägardata från din Yale Smart Opener, och återställer den till sina ursprungliga, färdiga inställningar. Den tar också bort Yale Smart Opener från alla ägare eller gästnyckelringar som den är ansluten till.
Om det finns en knappsats parad med Yale Smart Opener, måste knappsatsen kopplas bort innan fabriksåterställning. Den här artikeln innehåller instruktioner för att koppla bort en knappsats.
Fabriksåterställningsinstruktioner
Följ stegen nedan för att utföra en fabriksåterställning på din Yale Smart Opener- Öppna Yale Home-appen på din telefon och gå till skärmen för låscirkeln, vilket är skärmen som visar dig om din dörr är låst eller olåst.
- Välj menyn Inställningar (kugghjulsikon).
- Välj den enhet du vill återställa.
- Bläddra till fabriksåterställning.
- Välj "Återställ lås".
- Dessa steg bör återställa din Yale Smart Opener till dess fabriksinställningar.
Om du försöker göra en fabriksåterställning när du inte är ansluten till Bluetooth får du ett meddelande om att det inte går att ansluta till lås. Om möjligt, försök med fabriksåterställning nästa gång du är inom Bluetooth-räckvidden. Om du har flyttat och du inte kan återställa fabriksinställningarna när du är inom Bluetooth-räckvidden, välj "Återställ ändå" när du får meddelandet.
Begagnade enheter
Tidigare ägda Yale Smart Locks/Openers måste återställas till fabriksinställningarna innan de kan ställas in av en ny ägare. Om du försökte konfigurera en tidigare ägd enhet som inte återställdes till fabriksinställningarna innan du skaffade den, behöver Yale tillstånd från den tidigare ägaren för att återställa enheten till fabriksåterställning å deras vägnar.Det kan ta upp till 30 dagar för den tidigare ägaren att svara på din begäran. Om du köpte låset/öppnaren direkt från en person eller tredje parts säljare, kanske du vill kontakta dem och be dem återställa enheten för att påskynda processen. När enheten har återställts till fabriksinställningarna får du ett meddelande om att fortsätta konfigurera enheten.
Om du köpte enheten från en återförsäljare, vänligen kontakta dem om ett byte.
Support med uppdatering av Yale Smart Opener Firmware
Klicka här för att se support- och felsökningsartiklar för uppdatering av Yale Smart Opener-firmware.
Jag måste återställa en tidigare ägd enhet
Tidigare ägda Yale Smart Locks/Openers måste återställas till fabriksinställningarna innan de kan ställas in av en ny ägare. Om du försökte konfigurera en tidigare ägd enhet som inte återställdes till fabriksinställningarna innan du skaffade den, behöver Yale tillstånd från den tidigare ägaren för att återställa enheten till fabriksåterställning å deras vägnar.
Det kan ta upp till 30 dagar för den tidigare ägaren att svara på din begäran. Om du köpte låset/öppnaren direkt från en person eller tredje parts säljare, kanske du vill kontakta dem och be dem att återställa enheten för att påskynda processen. När enheten har återställts till fabriksinställningarna får du ett meddelande om att fortsätta konfigurera enheten.
Om du köpte enheten från en återförsäljare, vänligen kontakta dem om ett byte.
Jag fick en begäran om att fabriksåterställa min Yale Smart Opener
Om du fick ett e-postmeddelande med en begäran om att återställa en enhet du brukade äga betyder det att någon begär tillstånd att återställa ett lås/öppnare som för närvarande är registrerat under ditt konto. För att ge dem behörighet, välj JA.
Genom att acceptera begäran ger du som ägare av enheten Yale tillstånd att fabriksåterställa låset/öppnaren. Detta innebär att du kommer att ge upp ägandet av låset/öppnaren och acceptera att när låset/öppnaren återställs kommer alla befintliga användare att förlora åtkomst till det.
OBS: Begäran upphör att gälla efter 30 dagar.
Problem med att ansluta till min Yale Smart Opener
Om du har problem med att ansluta till din Yale Smart Opener med Yale Home-appen kan följande felsökning hjälpa:
Försöker ansluta på distans
För att få fjärråtkomst till ditt lås, tryck på Wi-Fi-ikonen på låsskärmen. Ikonen ska ändras från grå till blå när den är ansluten. Låsstatuscirkeln bör visa din Smart Openers-status kort därefter. Om låscirkeln förblir grå, prova följande steg.Wi-Fi/Bluetooth: Stäng av och på
Stäng AV Bluetooth och Wi-Fi på din mobila enhet från inställningarna. Vänta minst 30 sekunder i AV-läget innan du fortsätter att slå PÅ Wi-Fi- och Bluetooth-anslutningen. (Observera att om du växlar Bluetooth från kontrollcentret på iOS-enheter jämfört med Bluetooth-inställningarna kommer de korrekta procedurerna som måste slutföras inte att utföras).Tvångsstäng Yale Home-appen
iPhone 8 eller tidigare:
Dubbelklicka på hemknappen för att visa dina senast använda appar.
Svep åt höger eller vänster för att hitta Yale Home-appen.
Svep uppåt på appens förhandsgranskning för att stänga Yale Home-appen.
iPhone X:
Svep uppåt och pausa från startskärmen på Yale Home-appen.
Svep uppåt för att stänga appen.
På Android:
Tryck på knappen Senaste appar, som finns till vänster om hemknappen eller på skärmen.
Rulla upp eller ner för att hitta Yale Home-appen..
Svep från vänster eller höger för att stänga appar eller tryck på stäng alla för att stänga alla öppna appar.
Detta kommer att rensa appen.
Slå på strömmen till telefonen
Tryck och håll in din iPhones vilo-/väckningsknapp tills du ser alternativet att "skjuta för att stänga av", stäng sedan av telefonen. När din telefon är avstängd, tryck och håll ned sömn-/väckningsknappen för att slå på den igen. När den är påslagen öppnar du Yale Home-appen.Processen för Android-enheter varierar med varje enhet, vänligen se instruktionerna för din telefon för hur du slår på din mobila enhet.
Hur man förbättrar Wi-Fi och Bluetooth-signaler för Yale Smart Opener
Yale Smart Opener kommer med inbyggd WiFi. Detta gör att Smart Opener kan ansluta direkt till din WiFi-routers WiFi-anslutning. Så med detta kan du använda Yale Smart Opener när du är borta från hemmet.
Placeringen av Yale Smart Opener kan ha en betydande inverkan på dess prestanda. Vi rekommenderar att du placerar Yale Smart Opener inom 10-20 meter från din WiFi-router för optimal prestanda.
Prestandan för din trådlösa router beror på många variabler, inklusive routerns modell, dess avstånd från Yale smarta öppnare, den totala hastigheten på din internetanslutning, fysiska hinder och så vidare. Som en tumregel, se till att din smartphone visar en fullständig uppsättning Wi-Fi-staplar på Yale Smart Opener-platsen.
Om du upplever anslutningsproblem när du försöker fjärrstyra din Yale Smart Opener kan du följa felsökningsstegen i den här artikeln för att optimera prestandan för din Yale Smart Opener.
Kontrollera signalnivåerna för din Yale Smart Opener
För att få en korrekt bild av din Yale Smart Openers nuvarande prestanda kan du kontrollera signalnivåerna för både Bluetooth- och Wi-Fi-anslutningarna. Dessa nivåavläsningar finns i dina Yale Smart Opener-inställningar.Så här kontrollerar du signalnivåerna för din Yale Smart Opener:
iOS
Från låsflikskärmen, tryck på kugghjulsikonen "Inställningar" och välj "Anslut inställningar" från listan. Här kan du se signalnivåerna för din Yale Smart Opener. De två punkterna att notera är "Wi-Fi RSSI" för Wi-Fi-signal och "BLE RSSI" för Bluetooth-signal.Android
Tryck på menyikonen uppe till vänster och välj "Inställningar". Välj "Anslut inställningar" för huset och dörren som din Yale Smart Opener är ansluten till. Välj "Signalstyrka" från listan. Du bör se en lista över signalavläsningar, de två objekten att notera är "Wi-Fi RSSI" för Wi-Fi-signal och "Bluetooth RSSI" för Bluetooth-signal.Båda signalstyrkorna bör vara antingen "Bra" eller "Utmärkt" för optimal prestanda. Om de indikerar en dålig signal för någon av läsningarna kan det förbättra prestandan om du flyttar din router närmare Yale Smart Opener.
Signalnivåerna listas i appen i händelse av att du upplever ett problem med din Connect. Om allt i ditt system fungerar bra, men signalnivåerna i din app är dåliga, bortse från signalnivåerna.
Du kan förbättra prestandan hos din Yale Smart Opener genom att utöka ditt Wi-Fi-nätverks räckvidd med Wi-Fi-förlängare som fungerar med
aln: TP Link N300 och Netgear N300
Anslut enheten till rätt frekvens
Yale Smart Opener ansluter endast till ett 2,4 GHz frekvensnätverk. Om du har problem med att ansluta till hemmets Wi-Fi och du har mer än ett Wi-Fi-band i ditt nätverk, se till att du är ansluten till 2,4 GHz-bandet. Ett av dina nätverk kan vara 5GHz och Yale Smart Opener fungerar inte om den är ansluten till ett 5GHz-nätverk. Gå till nätverksinställningarna för din router för att uppdatera nätverksfrekvensen.
Om du försöker ansluta till en 2,4 GHz-frekvens och du fortsätter att uppleva problem, försök att återställa din Yale Smart Opener samt starta om nätverket. Se sedan till att din telefon är ansluten till samma 2,4 GHz-nätverk som du försöker ställa in Yale Smart Opener med.
Hur man skapar, ändrar och tar bort smarta varningar
Den här frågan har en egen sida. Klicka här för att läsa hela svaret.
Kan inte ansluta till Yale Smart Opener "Felmeddelande när du skapar en personlig inträdeskod"
Personliga inträdeskoder för din Yale Smart Keypad kan skapas, ändras och raderas var som helst medan du är fjärransluten. Att skapa, ändra och ta bort inträdeskoder på distans kräver en Wi-Fi-anslutning och den senaste versionen av Yale Access-appen.
Utan en Wi-Fi-anslutning kan personliga inträdeskoder bara skapas när du är ansluten till din Yale Smart Opener via Bluetooth.
Support vid akuta problem
Vid akuta problem, vänligen kontakta Teknisk Support via länken nedan. Vi strävar efter att besvara din förfrågan så snabbt som möjligt inom våra öppettider.
Om problemet kvarstår efter att du har kontaktat supporten eller om det akuta problemet uppstår utanför våra öppettider, rekommenderar vi att du kontaktar en Yale Installer Partner (YIP) via länken nedan, eller en låssmed om det inte finns en YIP i ditt område.
YIP eller låssmeden kommer att undersöka problemet. Om det visar sig vara ett ursprungligt fel på produkten och den har köpts inom de senaste tre åren, ska YIP eller låssmeden fakturera direkt ASSA ABLOY, skapa en reklamation och returnera den felaktiga produkten till ASSA ABLOY för vidare kvalitetskontroll.
Om YIP eller låssmeden fastställer att problemet orsakats av konsumenten, exempelvis genom onormal användning eller felaktig installation, ska fakturan istället utfärdas direkt till konsumenten. Observera att i sådana fall har konsumenten inte rätt att reklamera felet eller kräva ersättning från ASSA ABLOY.