Fri frakt över 995 kr   Köp nu, betala senare med Klarna  Klicka här för exklusiva erbjudanden

Köp nu, betala senare med Klarna  |  Fri frakt över 995 kr  |  Klicka här för exklusiva erbjudanden

Köp nu, betala senare med Klarna  |  Fri frakt över 995 kr  |  Klicka här för exklusiva erbjudanden

Kom igång med Yale Acces Module

FAQ – Kom igång

  • Vilka produkter fungerar Yale Access Module med?

    Fungerar med:
    • Yale Doorman V2 (Med FW 1.6 eller senare)
    • Yale Doorman Classic (tidigare: V2N) 

    Fungerar inte med: 

    • Yale Doorman L3
    • Yale Linus
  • Sparas mina tidigare inställningar och koder?

    Vid integration mot Yale Home så försvinner samtliga tidigare inställningar, passerkoder och masterkod. Du kan lägga till passerkoder, nyckelbrickor och bjuda in användare, via "Gästlistan" i Yale Home. För att ställa in inställningar för låset gör du via "Låsinställningar", samma inställningar hittade man tidigare via programmeringsmenyn på låset.
  • Kan jag styra mitt lås med Yale Access Module utan Wi-Fi?

    Yale Access Module och din Yale Doorman kan kommunicera med varandra via Bluetooth till din telefon, när du står vid låset. Vill du på distans kunna se status, låsa/låsa upp, lägga till passerkoder eller bjuda in fler gäster så krävs Yale Connect Bridge. Annars går det bra att göra allt detta när du står vid låset!

    Yale Connect Bridge kräver i sin tur Wi-Fi anslutning. Du kan läsa mer om Yale Connect här: Yale Connect

Kom igång med Yale Connect Wi-Fi Bridge

FAQ – Använd

  • Hur kan jag fjärrstyra mitt lås?

    (Yale Home-appen ansluter sömlöst via den bästa tillgängliga metoden, genom att automatiskt välja Bluetooth eller WiFi (Wi-Fi kräver tillbehöret Yale Connect). Öppna appen och gå till ditt lås – sedan sköter Yale Home-appen resten. Ikonen längst upp till höger på skärmen visar den aktuella anslutningen till ditt lås.

  • Hur man använder automatisk upplåsning (Auto-Unlock)

    Hur det fungerar

    Automatisk upplåsning (Auto-Unlock) är en funktion som automatiskt låser upp dörren när du kommer hem, utan att du behöver ta upp telefonen eller nycklarna.

    Du behöver ha Yale Home-appen, Bluetooth, Wi-Fi och GPS aktiverade för att Auto-Unlock ska fungera. Auto-Unlock använder telefonens plats för att avgöra när du är nära hemmet, så låt även platstjänster vara PÅ och ställ in platsbehörigheter på "Hela tiden". Din platsdata lagras endast på din telefon i Yale-appen. Yale samlar inte in eller lagrar dina data på distans och har inget sätt att se din platsdata.

    Yale använder två tillstånd för att aktivera automatisk öppning: hemmaläge och bortaläge.

    När du är hemma (i hemmaläge) gör Auto-Unlock ingenting aktivt. Den väntar tills du går hemifrån och aktiveras sedan automatiskt.

    Du anses vara borta från hemmet när du lämnar ditt närområde, som är cirka 200 meter, eller ett par stadskvarter. 

    Du kan manuellt placera dig själv i bortaläge genom att gå till inställningar för automatisk öppning > Avancerade inställningar och växla från hemmaläge till bortaläge.

    Android 8 och senare använder aviseringar för att kommunicera till dig om Auto-Unlock. Aviseringar för tidigare versioner av Android kan aktiveras i inställningarna. Öppna och använd Yale-appen minst en gång om dagen. Detta lär operativsystemet att Yale-appen är en vanlig applikation. 

    Vitlista Yale Home-appen för batterisparare (Android 9). Från startskärmen går du till Inställningar > Appar > Yale Home > Batteri > Optimera batterianvändning.

    OBS!: Dessa steg kan variera från modell till modell.

    Felsökning

    Mitt lås låstes inte upp när jag förväntade mig att det skulle:
    Du kanske inte har gått tillräckligt långt hemifrån. För att gå in i bortaläge måste du gå längre än 200 meter eller ett par stadskvarter. Först då kommer Auto-Unlock att försöka låsa upp ditt lås när du kommer hem.

    Du kan se till att Auto-Unlock talar om för dig när du är tillräckligt långt borta genom att aktivera aviseringen. Aviseringsinställningar för automatisk upplåsning finns i Låsinställningar > Auto-Unlock.

    Auto-Unlock kan ha återgått till hemläge på grund av ett fel:
    De flesta av dessa fall kommer att skicka ett meddelande till dig med möjlighet att åtgärda problemet innan du kommer hem. Orsaker inkluderar:

    • Din telefon startades om
    • Yale Home-appen tvångsavslutades och då tappar den koll på din hemma- eller bortastatus. Auto-Unlock fungerar då inte som en säkerhetsåtgärd.
    • Stäng inte av telefonen när du är borta från hemmet
    • Ett kommunikationsfel med din Yale Smart Lock
    • Auto-Unlock trodde av misstag att du lämnade hemmet
    • Om du har väldigt dålig Wi-Fi eller mobilanslutning. Din telefon använder dessa för att bestämma din nuvarande plats
    • Auto-Unlock upptäckte inte ditt lås när du kom hem
    • Bluetooth på din telefon var avstängd när du kom hem
  • Hur man aktiverar/avaktiverar låsets ljud

    Ett Yale Smart Lock ger som standard ifrån sig ljud när man låser och låser upp dörren. Det är enkelt att ändra den här inställningen genom att följa stegen nedan:

    iOS:

    1. Tryck på kugghjulsikonen på sidan med låscirkeln för att öppna menyn Inställningar 
    2. Välj Låsinställningar för den aktuella enheten
    3. Aktivera/avaktivera Låsljud beroende på om du vill ha ljud eller inte.


    Android:

    1. Tryck på kugghjulsikonen på sidan med låscirkeln för att öppna menyn Inställningar
    2. Välj Låsinställningar för den aktuella enheten
    3. Aktivera/avaktivera Låsljud beroende på om du vill ha ljud eller inte.
  • Hur man skapar varningar om öppen dörr (Door Ajar Notifications)

    Läs mer här

  • Uppdatera låsets firmware

    Läs mer här

  • Vilka olika typer av gäståtkomst (Guest Access) finns det?

    Läs mer här

  • Hur man bjuder in Gäster (Guests) till sitt Yale Smart Lock

    Läs mer Här

  • Hur man skapar, ändrar och raderar smarta varningar (Smart Alerts)

    Läs mer Här

Felsök Yale Connect Wi-Fi Bridge

  • Falska batterivarningar

    Du kan inte kontrollera batterinivån för dina Yale-enheter i Yale Home-appen, men du får ett meddelande när batterierna behöver bytas.

    När låsets batterier är nere i 25% visas en notis för låg batterinivå på telefonen vid låst skärm. Det är lämpligt att byta batterierna när du får detta meddelande. Om du inte byter batterierna kommer du att få dagliga e-postmeddelanden och pushnotiser om låg batterinivå. När du får dessa notiser är det nödvändigt att omdedelbart byta ut batterierna mot 4 nya alkaliska AA-batterier (ej uppladdningsbara). Efter att du har bytt batterierna, lås/lås upp låset 3 gånger med Yale Home-appen. Då får du inga fler notiser om låg batterinivå förrän de nya batterierna är nere i 25%.

    OBSERVERA: Du måste låsa/låsa upp via Bluetooth eller fjärrlåsning om du har en Yale Connect Wi-Fi Bridge. Notiserna upphör inte om du öppnar/stänger låset manuellt.

    Om appen fortsätter att varna för låg batterinivå 24 timmar efter att du har bytt batterierna och öppnat/stängt låset visa appen, kontakta kundsupport för att ta reda på om varningen är falsk eller om det är något som gör att batterierna laddas ur för snabbt. Vår kundsupport hjälper dig då med ytterligare steg.

  • Problem med att ansluta till låset

    Om du har problem med att ansluta till låset via Yale Home-appen, hittar du felsökningshjälp här:

    Ej startat integrationsläget på låset (Yale Doorman Classic/V2N/V2)

    Om man ej har startat integrationsläget på låset så kan det vara så att låset inte kommunicerar med modulen. Följ steg-för-steg i denna guide, där du fabriksåterställer låset och sätter i modulen i sista steget av fabriksåterställningen. Har du redan skannat QR-koden i appen, men får endast grå cirkel betyder det att låset inte kommunicerar med modulen ännu. Följ guide här för att lösa detta.

    Problem med att fjärransluta
    Om du har en Yale Connect Wi-Fi Bridge kan du fjärrstyra ditt Yale Smart Lock när du inte är hemma. För att fjärrstyra låset, tryck på WiFi-ikonen på låssidan (Lock Screen). Ikonen ändrar färg från grå till blå när låset är anslutet. Kort därefter visar låscirkeln låsets status. Om låscirkeln förblir grå, prova att göra enligt nedan.

    Wifi och Bluetooth: slå av och på
    Slå AV Bluetooth och WiFi på din telefon i inställningarna. Låt Bluetooth och WiFi vara AV i minst 30 sekunder innan du slår på dem igen. (Observera att det inte räcker att stänga av Bluetooth via iOS-enhetens Kontrollcenter, utan det måste göras i inställningarna för Bluetooth.)

    Tvångsavsluta Yale Home-appen

    iPhone 8 eller tidigare:

    1. Dubbelklicka på Hem-knappen för att se dina senast använda appar.
    2. Svep åt höger eller vänster för att hitta Yale Home-appen.
    3. Svep uppåt när Yale Home-appen visas för att stänga den.

    iPhone X:

    1. Från Yale Home-appens startsida, svep uppåt och håll inne.
    2. Svep uppåt för att stänga appen.

    Android:

    1. Klicka på Senaste appar-knappen till vänster om Hem-knappen på skärmen.
    2. Skrolla uppåt eller nedåt för att hitta Yale Home-appen.
    3. Svep åt vänster eller höger för att stänga appar eller tryck på ”Stäng alla” för att stänga alla öppna appar.

    Då avslutas appen.

    Stäng av och sätt på telefonen
    Tryck och håll inne på-/av-knappen på din iPhone tills ”Dra för att stänga av” visas och stäng sedan av telefonen. När din telefon är avstängd, tryck och håll inne på-/av-knappen och slå på den igen. Öppna sedan Yale Home-appen.

    Försök ansluta via Bluetooth
    Om du fortfarande har problem med att ansluta till ditt Yale Smart Lock, behöver du befinna dig inom låsets Bluetooth-räckvidd för att slutföra felsökningen. När du är inom Bluetooth-räckvidd, gör enligt följande:

    Återställ först din Yale Connect Wi-Fi Bridge:

    1. Öppna Yale Home-appen och gå till Inställningar (Settings)
    2. Gå till Connect-inställningar (Connect Settings)
    3. Välj ”Koppla från enhet” (Disconnect Device) för att koppla bort Yale Connect Wi-Fi Bridge från låset
    4. Välj ”Koppla från” (Disconnect) för att slutföra åtgärden

    Därefter behöver Yale Connect Wi-Fi Bridge återställas. Du behöver ha fysisk tillgång till din Yale Connect Wi-Fi Bridge för att kunna återställa den.

    Gör så här för att återställa Yale Connect Wi-Fi Bridge:

    1. Stäng av och slå på din telefon 
    2. Kontrollera i inställningarna att din telefon är ansluten till ett 2,4 GHz-nätverk. Nätverksfrekvensen kan ha ändrats från 2,4 till 5 Ghz utan att du har märkt det
    3. Koppla ur Yale Connect Wi-Fi Bridge från vägguttaget
    4. Anslut Yale Connect Wi-Fi Bridge till ett vägguttag inom ca 4,5 meter från ditt Yale Smart Lock
    5. Håll inne knappen på Yale Connect Wi-Fi Bridge i 5 sekunder
    6. Gå in i Yale Home-appen igen och välj Installera en enhet (Set up a Device)
    7. Följ instruktionerna i appen för att installera Yale Connect Wi-Fi Bridge igen

    Om du inte är hemma och därför inte har fysisk tillgång till din Yale Connect Wi-Fi Bridge, gå igenom alla steg ovan utom 3, 4 och 5.

    Byt batterier i ditt Yale Smart Lock
    Om inget av ovanstående alternativ fungerar, testa att byta batterierna i ditt Yale Smart Lock. I den här artikeln finns mer information om hurdu byter batterierna.

    OBSERVERA: Det är 4 st. AA-batterier i ditt Yale Smart Lock. Det är viktigt att du byter alla 4 batterierna samtidigt. Använd endast vanliga alkaliska batterier. Litiumbatterier och alkaliska Extended Life-batterier ger inte en optimal funktion och kan resultera i att du inte varnas när batterierna är urladdade eller varnas när de inte är det.

    Dessa felsökningsåtgärder bör hjälpa dig att lösa eventuella anslutningsproblem, men om de inte gör det är du välkommen att kontakta dit regionala supportkontor for assistans.

    OBSERVERA: Yale Connect Wi-Fi Bridge fungerar bäst om den är placerad inom 4,5 meter från det anslutna låset.

    Om du inte kan ansluta till Yale Smart Lock med din telefon kan du använda den fysiska nyckeln för att få åtkomst till ditt lås.

    Du kan också försöka logga in i Yale Home-appen från en annan enhet. Observera att du och din enhet måste vara inom låsets Bluetooth-räckvidd för att kunna ansluta.

Support vid akuta problem

Vid akuta problem, vänligen kontakta Teknisk Support via länken nedan. Vi strävar efter att besvara din förfrågan så snabbt som möjligt inom våra öppettider.

Om problemet kvarstår efter att du har kontaktat supporten eller om det akuta problemet uppstår utanför våra öppettider, rekommenderar vi att du kontaktar en Yale Installer Partner (YIP) via länken nedan, eller en låssmed om det inte finns en YIP i ditt område.

YIP eller låssmeden kommer att undersöka problemet. Om det visar sig vara ett ursprungligt fel på produkten och den har köpts inom de senaste tre åren, ska YIP eller låssmeden fakturera direkt ASSA ABLOY, skapa en reklamation och returnera den felaktiga produkten till ASSA ABLOY för vidare kvalitetskontroll.

Om YIP eller låssmeden fastställer att problemet orsakats av konsumenten, exempelvis genom onormal användning eller felaktig installation, ska fakturan istället utfärdas direkt till konsumenten. Observera att i sådana fall har konsumenten inte rätt att reklamera felet eller kräva ersättning från ASSA ABLOY.