Få förhandsinformation om kommande produkter och exklusiva erbjudanden – Klicka här

Vanliga frågor

Här hittar du vanliga frågor om Yale Linus

    Hur enkelt är det att installera?

    Yale Linus® Smart Lock är utformat för problemfri installation.

    Som en del av detta finns det ingen borrning eller skada på dörren, utan steg-för-steg-instruktioner medföljer.

    (mindre än 3 min för en kompatibel cylinder).

    Vad gör jag om Yale Home-appen säger att låset är upplåst när det faktiskt är låst?

    Om Yale Home-appen visar att ditt lås är låst när det verkligen är upplåst (och tvärtom) är det sannolikt att det måste omkalibreras.

    Starta omkalibreringen via inställningsfliken i din Yale Home-app.

    Du måste befinna dig inom Bluetooth-räckvidd för att kunna kalibrera om låset.

    OBSERVERA: Felaktig låsstatus kan också inträffa om låset ligger på en plan yta.

    Hur många fastigheter och enheter kan jag ha kopplat till mitt konto?


    Tekniskt sett finns det ingen gräns för antalet fastigheter på ett Yale Home-konto.

    Om du har flera fastigheter kan du skapa nycklar för alla i din Yale Home-app.

    Varje fastighet som läggs till utökar listan över nycklar i din nyckelring och du måste skrolla för att komma åt dem.

    På samma sätt finns det ingen gräns för hur många enheter du kan lägga till i en fastighet.

    Hur länge håller smart locks batteri?


    Batteriets livslängd beror på antalet varv per låsning, hur lätt dörren öppnas och antalet öppningar per dag.

    Utgående från normal användning håller batterierna i 6 till 9 månader.

Vanliga frågor


  • I vilket scenario behöver min låscylinder bytas ut?

    Även om vi försöker vara kompatibla med så många lås som möjligt, finns det en chans att du behöver byta cylinder om du har en cylinder med euro-profil/DIN-profil. Om du upptäcker att du behöver en utbytescylinder har vi en fullt justerbar cylinder speciellt för ditt Linus Smart Lock. Du hittar mer information här. Den justerbara cylindern för Yale Linus kan köpas från vår Yale Online-butik.

  • Hur ändrar jag låsljudet?

    Det är inte möjligt att ändra ljudet som ett Smart Lock ger ifrån sig. Om du föredrar att Smart Lock inte gör något ljud kan du stänga av ljudet i Yale Home-appen:

    Öppna Yale Home-appen

    Gå till Låsinställningar, om du har flera lås, välj rätt lås.

    Ställ in Låsljudet på OFF

    Du måste befinna dig inom Bluetooth-räckvidd för låset för att kunna ändra den här inställningen.

  • Vad gör jag om Yale Home-appen säger att låset är olåst när det i själva verket är låst?

    Om Yale Home App visar att ditt lås är låst när det egentligen är olåst (och vice versa) är det troligt att det behöver kalibreras om. Initiera omkalibrering från fliken inställningar i din Yale Home-app. Du måste befinna dig inom Bluetooth-avstånd till låset för att omkalibrera det.

    OBS: Felaktig låsstatus kan också inträffa om låset ligger på en plan yta.

  • Vad gör jag om min gäst inte får den inbjudan jag skickat?

    Om du har skickat en inbjudan till ditt lås och din gäst inte får den kan det vara ett problem med kontaktinformationen du skickade den till. Dubbelkontrollera att det nummer du skickade inbjudan till är rätt nummer.Om inbjudan skickades till ett felaktigt nummer går du in i Yale Home-appen och raderar och skickar inbjudan på nytt och ser till att telefonnumret är korrekt. Om det inte fungerar kan du kontrollera att kontakten i din telefon har sitt nummer sparat i ett internationellt format (med landskoden framför numret) och sedan försöka skicka inbjudan igen.

  • Min gäst fick SMS-inbjudan, men min nyckel finns inte i deras nyckelring.

    Om din gäst har fått en SMS-inbjudan från dig, men efter att ha skapat sitt konto inte ser din nyckel i sin nyckelring, kan det finnas en inkonsekvens mellan det nummer du skickade inbjudan till och det nummer som gästen skapade sitt konto med. Om detta inträffar ska du se till att numren stämmer överens genom att korsreferera numret du skickade inbjudan till med numret på det nya kontot. Om numren inte stämmer överens tar du bort inbjudan och skickar den på nytt till numret på deras konto. Gästen bör hitta nyckeln i nyckelknippan efter att ha genomfört det här steget.

  • Hur många fastigheter och enheter kan jag ha kopplade till mitt konto?

    Tekniskt sett finns det ingen gräns för antalet fastigheter på ett Yale Home-konto. Om du har flera fastigheter kan du skapa nycklar för dem alla i din Yale Home-app. Varje fastighet som läggs till utökar listan över nycklar i din nyckelring och du måste bläddra för att komma åt dem. På samma sätt finns det ingen begränsning för antalet enheter som du kan lägga till i en fastighet.

  • Kan tekniken hackas?

    Yale tar säkerheten på stort allvar, vilket man har gjort sedan 1860-talet med fysiska lås. Vi vidtar alla rimliga åtgärder för att se till att sekretess, integritet och tillgänglighet för insamlade uppgifter och personlig identifierbar information bevaras i enlighet med lagstiftning och bästa praxis. Vi använder oss av säkerhet enligt industristandard och anlitar tredjeparts säkerhetspartner för att granska/testa våra produkter och vidtar alla rimliga åtgärder för att se till att våra produkter är säkra och skyddade. Yale kommer inte att öppet diskutera i detalj de metoder som används för att säkra våra system och våra kunders uppgifter. Om vi gör det kan vi oavsiktligt ge viktig information till potentiella angripare.

  • Passar den över en befintlig cylinder?

    Det finns ett par olika alternativ för att installera Yale Linus® Smart Lock, enligt nedan:

    Om du har ett lås i skandinavisk stil på din dörr levererar vi rätt komponenter som gör att Linus-produkten i de flesta fall kan skruvas in direkt i ditt låshus.

    Om du har ett cylinderlås med euro-profil/DIN-cylinder kan du mycket väl installera Linus-låset över din befintliga cylinder. För att dubbelkontrollera detta kan du gå till vår kompatibilitetskontroll.

  • Hur vet jag om batterierna i mitt smarta lås behöver bytas ut?

    När batterierna når 20 % får du ett e-postmeddelande om lågt batteri och en ikon för lågt batteri visas i appen.

  • Hur lång batteritid har det smarta låset?

    Batteriets livslängd beror på antalet vändningar per låsning, hur smidig dörröppningen är och antalet öppningar per dag. Baserat på normal användning räcker batterierna mellan 6 och 9 månader.

  • Hur lätt är det att installera?

    Yale Linus® Smart Lock är utformat för att ge en problemfri installation. Som en del av detta finns det ingen borrning eller skada på dörren, med stegvisa instruktioner. (mindre än 3 minuter med en kompatibel cylinder).

  • Får jag någon indikation på att låset inte gick att låsa?

    Ja, det indikeras med ljud och blink på låset. Om du har låset integrerat så kan du även se en logg på detta i appen och på ”Mina sidor”.

  • Kan den anslutas till andra smarta produkter från Yale?

    Om du har ett Yale SR- eller Sync-larm kan det integreras med alla smarta lås från Yale på Yale Home-plattformen*. Det innebär att du kan ställa in systemet så att larmet automatiskt avaktiveras så snart du låser upp dörren.

    * En Yale Connect Wi-Fi-brygga behövs också för att ansluta ditt lås till larmet.

  • Kan du använda något annat för att komma in, t.ex. ett kort, en fob eller en kod?

    Virtuella nycklar via Yale Home-appen och kod via Yale Smart Keypad. (Du kan också använda den mekaniska nyckeln som en backup).

  • Vilka är måtten på Linus® Smart Lock?

    Yale Linus® Smart Lock mäter 58 mm i bredd, 58 mm i djup och 150 mm i längd.

  • Vilka batterier är kompatibla med Linus® Smart Lock?

    4xAA Alkaliska batterier rekommenderas för Linus® Smart Lock.Batterierna ingår i paketet.

  • Hur mycket väger Linus® Smart Lock?

    Linus väger 623 g, inklusive batterier.

  • Vilka integrationer från tredje part stöder Linus® Smart Lock?

    Yale Linus® Smart Lock integreras direkt i ett Apple HomeKit-system.

    Med en Yale Connect Wi-Fi Bridge kan du också integrera den i webbaserade integrationer som möjliggör ytterligare röstassistenter som Amazon Alexa och Google Assistant tillsammans med AirBnB och IFTTT.

  • Vilket produktnummer behöver jag för min dörr?

    Beroende på vilken typ av dörr du har erbjuder vi lite olika produktnummer för att säkerställa att rätt fästkomponenter ingår för enkel installation. Var därför snäll och leta efter rätt produktnummer enligt nedan:

    Scandinavian Lock: Matt svart -05/101110/MB ; Silver -05/101110/SI

    Euro-profil/DIN-standardlås: Matt svart -05/101200/MB ; Silver -05/101200/SI

  • Skandinaviska 360° lås med Yale Linus Använd endast mekanisk nyckel i en nödsituation

    Information om Yale Linus funktion i kombination med låshus av typen Assa 8765, 2000, 2002 och 410.

    Om du har ett lås med 360° vridning rekommenderar vi att du endast använder mekanisk nyckel för nödöppning. Yale Linus i kombination med låshus där man vrider nyckeln ett fullt varv, 360°, för att låsa/ låsa upp ger vissa begränsningar i funktionen på Yale Linus om man använder den mekaniska nyckeln parallellt med Yale Home Appen och tillbehöret kodlås. Eftersom vredet inte snurrar när nyckeln vrids på 360° lås kommer inte Yale Linus känna av rörelsen.

    Mekanisk nyckel och låsindikering i Appen

    • Låser man upp låset med mekaniska nyckel kommer låsindikeringen i Appen felaktigt visa rött som i låst.
    • Låser man låset med mekanisk nyckel kommer på låsindikeringen i Appen felaktigt visa grönt som i olåst vilket är fel.
    • Manövrerar man låset via appen kommer låsstatus uppdateras. En automatisk kalibrering kan krävas.

    Mekanisk nyckel i kombination med Auto lock

    Automatisk låsning bygger på att Yale Linus vet att låset låsts upp. Om ni regelbundet använder den mekaniska nyckeln rekommendera vi att ni inte använder automatisk låsning då den inte fungerar felfritt i kombination med lås av typen 360°.

    Mekanisk nyckel i kombination med kodlås

    Om låsets låsts med mekanisk nyckel i kombination med 360° lås kommer det inte vara möjligt att låsa upp med kod på kodlåset. Använd bara mekaniska nyckel för nödöppning om ni samtidigt använder kod och kodlås.